Sida 1 av 1

Balansera kula, reglerteknik

Postat: 7 september 2008, 07:46:22
av feedback
Det är exakt det här som jag skulle vilja göra med min Arduino. Men jag har glömt all reglerteknik jag läste.

Det jag är ute efter är, länkar eller sökord till just artiklar om hur man styr en liknande platta.

Bild


http://dev.emcelettronica.com/ball-cont ... controller

Jag har läst reglerteknik en gång, så det borde inte vara så svårt att lära sig det igen.

Någon som har stött på det här? :)
(söker hela tiden efter hackare som är 6 månader före mig)

Postat: 7 september 2008, 08:58:19
av ToB
Jag har inte tid att kolla så noga just nu men har du sökt på "ball beam system"? ...eller bara "ball beam".

Postat: 7 september 2008, 11:03:09
av $tiff
Exakt, en tvådimensionell "ball and beam".

För övrigt tycker jag synd om servona i filmen länkad ovan. De borde läsa detdär med ett välplacerat (lågpass)filter.

Vad exakt är det du vill veta? Du borde nog presentera hur du tänker bygga din egen platta innan det går att komma upp med en specifik algoritm.

Postat: 7 september 2008, 11:17:17
av feedback
Jag vill bara lära mig hur man bygger ett styrsystem till jas, lite teori. :)

Det där med lågnivå filter var också intressant. Det är inget som liknar enkelt medelvärde eller?

Jag är ute efter vad det kallas. Det finns antagligen ett engelskt begrepp och ett motsvarande svenskt. När ett system är medveten om kulans hastighet och vikt och därmed, rätt exakt kan få den att stanna på rätt punkt. Samma teknik används för att få slut på gungningar vid avlastning av kontainers i hamn.

Jag har inte hunnit söka något, ska göra det ikväll. Måste kila. Hörs senare.

Postat: 7 september 2008, 15:47:23
av Gimbal
Vanlig PID reglering borde räcka gott.

Postat: 7 september 2008, 16:20:27
av feedback
Tack! det var exakt det jag var ute efter.

Det här är en bra källa:
http://www.uppsatser.se/om/PID/