Sida 1 av 3
Stöt av bilen
Postat: 2 september 2008, 07:02:44
av Pehr
Nu är jag trött på det här...
Varje gång jag har kört bil och går ur får jag en stöt. Antnigen av att jag tar i bilen, t ex stänger dörren, eller om jag stänger med plasthantaget får jag en stöt av garageporten... och det gör ont.
Vad beror det på? Sitter jag och gnuggar mig så mycket mot sätet?
Hur löser man det? Sitta på en metallplatta kopplad till jord? ESD-skydd?
Postat: 2 september 2008, 07:11:43
av PeterH
Provat att ta i dörren (metallen) *medans* du kliver ur,dvs. när du fortfarande har kontakt med stolen? Annars blir det vill till att sluta köpa bandlonpolos och andra velourkläder...
/PeterH
Postat: 2 september 2008, 07:18:25
av Pehr
Nix, det har jag inte provat. Ska det funka?
Hehe, jag lovar att sluta ha på mig min velourpyamas när jag kör

Postat: 2 september 2008, 09:07:42
av v-g
ESD armband kopplat till en bra jord på bilen kanske kunde fungera?

Lägg till en nedsänkbar jordplattform som tar i marken innan du kliver ur och allt borde vara frid och fröjd.
Ofta har det med luftfuktighet och vilka kläder och skor man har på sig att göra. Sen har golvmattan också betydelse. Ganska svårt att få det att upphöra jag hade samma problem med en bil jag hade.
Postat: 2 september 2008, 09:15:06
av BJ
Pehr:
Det har jag provat. Då fick jag en stöt då i stället.

Det är väl svårt att få tag tillräckligt med hela handen när man går ur bilen.
Det brukar kännas mindre om man sprider ut urladdningen, och om man gör det fort.
Det finns nåt som kallas för spetsverkan. Laddningar samlas där det är spetsigt,
och nära en annan laddad sak.
Om man sträcker fram handen sakta så kommer man att laddas ur genom en av fingrarna.
Det brukar bli bättre om sätter hela handen fort mot garage-väggen eller bilen.
Då hinner inte laddningen samlas i ett finger, och man laddar inte ur sig genom bara det.
Man kan hålla i en nyckelknippa, också, med en nyckel framme.
Då får man hålla hårt med hela handen, och peta fort med nyckeln på garaget.
Inte närma sig väggen sakta, alltså, för då kommer det att kännas, det också.
Och det är inte skönt..
Lite små tips... Annars är det nog att försöka ha andra kläder, eller annan klädsel på stolarna.
Om nån skulle få för sig att ha gummistövlar på sig nån gång, och prova att peta med foten på bilen,
så kan jag berätta att det blir en gnista då med.

Det är väl ganska logiskt egentligen, för gummi leder ju inte. Det blir ett genomslag i stället.
Postat: 2 september 2008, 09:17:11
av Icecap
Laddningen uppstår oftast när man går ur bilen, man glider/gnider oftast mot sätet varvid laddningen uppstår.
Hade samma problem i en tidigare bil, fick som vana att hålla om överkanten av dörren INNAN jag började glida ur, fungerade klockrent.
Finns antistatmedel att spruta på säten.
Postat: 2 september 2008, 09:27:40
av Pehr
Det är ju alltid nån del av handen som nuddar först också. Så är man inte snabb så blir det ju ändå en punkturladdning...
Ska prova att ta i taket innan jag glider mig ur bilen. Det borde funka.
Det är konstigt, jag har precis bytt bil, men hade samma problem med förra. Börjar misstänka att det kan ha med min jacka att göra. Dock är den i bomull, men med syntetiskt foder. Ska kolla.
Postat: 2 september 2008, 09:43:24
av 13th.Marine
Jag hade samma problem, fick en stöt både efter jag kört min och farsans bil... Efter att ha jobbat en sommar slutade jag få stötar...
Postat: 2 september 2008, 12:03:57
av cykze
Jag håller alltid i låsblecket till bildörren medan jag kliver ut ur bilen. Det hjälper!
Stötfri sedan
19/4 2005! 
Postat: 2 september 2008, 17:01:46
av blueint
Jordbleck mellan chassi och vägbana? samt någon form av metallnät på sätet som är kopplat till chassit?
(kanske en avdankad värmedyna kan fungera som jordfilt)
Känns bättre att lösa problemets rot än att kringgå det.
Postat: 2 september 2008, 17:03:43
av Bumpe
Ta vanligt mjukmedel som man har i tvätten och ta på en trasa och arbeta in i sätet... Funkar till 99% av tiden och luktar gott som bonus

Postat: 3 september 2008, 00:42:48
av bjomo
Ja, mjukmedel är välkänt.
Något som vissa provar är att skruva fast en jordfläta under bilen som släpar mot vägbanan. Har aldrig provat själv dock, och flätan måste bytas relativt ofta.
Själv håller jag alltid i plåten innan skon når backen. Hatar zappar.
Postat: 3 september 2008, 07:06:42
av TomasL
Jordfläta fyller ingen funktion, eftersom alla bildäck är konduktiva.
Om de inte vore konduktiva, skulle hela bilen bli uppladdad till ett par hundra kV, vilket skulle skapa enorma problem, bl.a. skulle bilen flyga i luften vid varje tankning.
Postat: 3 september 2008, 08:21:00
av HUGGBÄVERN
blueint skrev:Jordbleck mellan chassi och vägbana? samt någon form av metallnät på sätet som är kopplat till chassit?
(kanske en avdankad värmedyna kan fungera som jordfilt)
Känns bättre att lösa problemets rot än att kringgå det.
Det finns ju sådana gummistrumpor man fäster i bilens underrede och som leder bort statisk elektricitet. De är också jättebra vid åskväder eftersom flätan leder bort blixtar så inte blixtens laddning stannar kvar i bilchassit. :wink
Ed. Någon hade redan föreslagit sådana. OK, man mår bättre med sådana, av någon krusidullisk orsak.
Postat: 3 september 2008, 09:34:34
av Micke_s
Rattmuff i ESD utförande kanske hade varit något att ta fram.
