Sida 1 av 1

AC/DC Eliminator för 230 -> 12/18 volt

Postat: 1 september 2008, 18:59:56
av STC
Tips önskas på stabil mojäng för att ge mig en korrekt och stabil eliminator/transformator, eller vad nu den korrekta benämningen är.

Har provat de från Clas Ohlsson och Kjell.
Den från classe gav ifrån sig 2.54 volt på alla lägen.
Den från Kjell gav ifrån sig 25v, och den skulle enligt kartongen ge 18v, 1A.

Behövs för att ge ström till kretskort när de ska programmeras om (styrboxar för bilar, bl.a. Saab) så det funkar inte att skicka 25v i boxen, det ryker så härligt då ;)

Söker därav tips på vettig lösning, kostnad upp till 1500kr kanske.
De val jag behöver är 12 och 18 volt, sällan mer än 0,5/1A så inga bamsingar direkt, men hellre stabila än billiga.

Några råd ?
Tack på förhand

Postat: 1 september 2008, 19:03:45
av HUGGBÄVERN
Ett riktigt nätaggregat med ställbar ström/spänning. Borde väl Kjell&Co jämte Conrad kunna ha något bra.

Postat: 1 september 2008, 20:26:55
av Rolf Zetterberg
Det var konstiga spänningar du fick på båda aggregaten.Antingen var båda trasiga eller så kanske du mätte utan belastning?En del måste man nämligen belasta för att de ska ge rätt utspänning.

Postat: 1 september 2008, 20:52:47
av STC
Trodde också det gällde 18v vid 1a belastning, kopplade in det på en stackars styrbox från en saab 9-3;a och släppte lös den magiska röken, hann dock rycka bort innan den tog skada, men skaffade en annan åt kunden för att vara säker.

Den från Classe va värst, små stift man satte i för att välja spänning, totalt tokig.

Får nog bli ställbart nätagg, just nu kör jag med en ATX agg från en PC för 12v boxarna. Men just Saab 900/9-3 vill ha 18

Postat: 1 september 2008, 21:10:16
av Meduza
Kjell art.no: 44419 tillexempel

Postat: 1 september 2008, 21:14:19
av Mindmapper
Dels hålla koll på belastat och obelastat men även polaritet är viktigt att hålla koll på. Sedan ger en del matningsdon: likspänning en del pulserande likspänning och transformatorer växelspänning.

Billiga instrument ger olika utslag för de olika formerna av spänning nämnda ovan.

Har inte själv haft några problem med classes små stift som väljer spänning. Naturligtvis är det ingen höjdare om du byter spänning titt som tät. Jag har den bara för en tilllämpning där jag behöver 15V. Det är betydligt bättre med ett likspänningsdon som det är enklare att byta på, samt tydligare visar vilken spänning som är inställd. Ett instrument som visar strömmen bör den också ha, samt strömbegränsning.

Du hade nog tur om den fortfarande fungerar utan den aktiva substansen dvs. den magiska röken! 8)

Postat: 1 september 2008, 21:16:22
av Rolf Zetterberg
Där ser man-maximal otur alltså!För den som är insatt i sånt här går de säkert att fixa,men ett labaggregat kanske är på sin plats.

Postat: 1 september 2008, 21:19:04
av Bumpe
Ett nätaggregat från en dator borde ordna biffen! Kan ge 3.3, 5, 12, -5 och - 12
Du kan alltså få 1.7, 3.3, 5, 7, 8.7, 10, 12, 17 och 24V beroende på hur man kopplar... Kan lämna olika mkt ström beroende på spänning...

Postat: 1 september 2008, 21:20:24
av STC
Det märkte jag på den från classe med stiften, att de va rätt krångligt att mäta dem.
Men ställde jag multimetern på växelspänning så fick jag fram 12. nånting volt, men lik på 2.54.

Den kanske funkar som den ska då? bara de att de blir wacko när den är utan belastning.
Känns också lite vemodigt att "prova" i en styrbox som går lös på 8-10.000kr :D

Tror inte det blev någon större skada på styrboxen, dom är doppade i nån slags lack och jag tror det var den som blev varm, för det luktade inte blue-smoke på riktigt :)
Kikade med förstoringsglaset och såg inget, och bilen gick som den skulle.
Men känns inte rätt att sätta tillbaka den i en kundbil med rent samvete.

Postat: 1 september 2008, 22:15:23
av tompa74
Du jobbar inte på en märkesverkstad va?

Sällsynt med så rekordelig tankegång. :tumupp:
Keep up the good woork!


/ Tompa