PIC "vs" AVR på Universitet/Högskolor??

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.

Om du pluggat på Universitet/Högskola lärde du dig mest AVR eller PIC?

PIC
12
15%
AVR
31
39%
Som om jag pluggade de?!? 100% självlärd! =D
36
46%

Antal röster: 79
Scorpiion

PIC "vs" AVR på Universitet/Högskolor??

Inlägg av Scorpiion »

Jag hade bara tänkt att fråga om det är någon/några som läst microproccesorteknik eller liknande på universitet/högskola? Jag vet att det är de men ja, frågan är väl mest om ni fick lära er AVR eller PIC eller bägge delar? Anledningen till att jag fråga är dels för att jag ska börja plugga i Umeå och tror att dom lär ut mest AVR dels för att jag har fått uppfattningen här på forumet att "dom äldre" ofta använder/föredrar PIC medans de yngre oftast använder/föredrar AVR... Jag vet inte om det bara är en tillfällighet men tyckte att det kunde vara lite roligt att veta. =)

// Robert
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Mest AVR, högskolor gillar öppna mjukvaror när det gällre kurser.
Därför java är populärt.
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Okey.. Jo öppna programvaror är ju aldrig fel! =P Men menar du att det då skulle vara dyrare om en högskola använder PIC? Finns det inte gratis/"billiga" programvaror som dom kan använda? Eller var det mest att dom gillar open Source överlag? =)
bearing

Inlägg av bearing »

Jag lärde mig PIC på KTH.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vilken av dom man lär sig är mer eller mindre ointressant.
Tekniken är i princip lika i alla fall.
Sen kanske man vill ha samma "hemma" som i skolan,
men det är en annan sak. Och det är ju bara att kolla
med kursplanen vad olika skolar har valt, antar jag...
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

AVR på bth, Philips ARM7 på hkr.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

På Chalmers:
I utbildningarna används främst HC12 då de har konstruerat labkort och simuleringsmjukvara för dessa små gynnare. De ersätter de tidigare systemen som körde 6809.
I några enstaka kurser används gammal PIC (med assembler). Men dom är väl påväg att revidera det till antingen en modernare PIC (och gå över till C) eller någon annan MCU.
Nån kurs har använt AVR, annars är det mest i projektkurser då studenterna själva får välja som det används.

Men vid sidan av studierna så är det främst AVR som dominerar, tänker då på användandet i föreningarna ETA och CRF som är de som pysslar med elektronik. ETA brukar tex köpa in stora mängder AVR-material och få ganska förmånliga priser, som 160 kr för en AVRISP mkII får väl anses ganska billigt.
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

@eqlazer

Mycket bra svar... :)
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Efter att ETA ett flertal gånger har köpt en hel del AVR-material så fick jag ett samtal från Atmel där de gärna ville ha hjälp/tips på hur dom kunde sälja in AVR i utbildningarna på Chalmers. Verkade som Chalmers var en av de få högskolorna som inte hade nått samarbete med dem, vilket de tyckte var synd :)
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Haha smart folk på Atmel.. =P
EBD

Inlägg av EBD »

När jag gick elektro på Umeå Universitet (med början 2003) läste vi en vecka PIC-assembler (med en PIC16F84 som redan då var uråldrig) som en del av "Digitalteknik 1".

I "Datorteknik 1" var det AVR med avr-gcc som gällde. Det var förövrigt en ATmega 162 som användes, tror det var för att den har "External Memory Interface" som jag inte har sett i dom mer vanliga AVR:erna. Vi skulle koppla den till en HD44780 LCD med hjälp av den funktionen (och en PLD), en lite ovanlig lösning som mest var förvirrande då när man precis börjat, men det funkade till slut.

"Datorteknik 2" läste jag inte själv, men där lärde man sig AVR-assembler.

I "Inbyggda System" användes AVR, valfritt mellan C och assembler om jag förstod rätt (det verkar vara en rolig kurs, tänkte gå den efter exjobbet men fick ett jobb istället. Fan.).

Sedan fanns det såklart en del projektkurser där man fick välja vad man ville använda helt själv, och min uppfattning är att alla som använde mikrokontrollers i sina projekt körde vidare med AVR. Har man inte börjat med PIC redan innan man pluggar så blir det väl mest logiskt att göra så om skolan kör mestadels AVR.

Det blev lite mer svar än vad du frågade efter, men jag tänkte att det kunde vara kul att veta lite mer om hur det är/var i Umeå :)
Hur mycket av det här som stämmer nu med tanke på alla sammanslagningar mellan programmen vet jag inte, men jag skulle gissa att många av kurserna hänger kvar och ser likadana ut.
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Jätte roligt att nån som gått i Umeå svarede.. :D

Hittade det här när jag försökte få fram om dom använde PIC eller AVR i Umeå..

http://www.moodle.tfe.umu.se/course/view.php?id=179

Tänkte att de kunde vara kul att titta på.. =)
cyprox

Inlägg av cyprox »

MC68000 - En hel kurs om Mikrodatorer/-kontrollers/-processorer i allmänhet och MC68000 i synnerhet. Kursen hette Mikrodatorteknik. Användes också i kursen Realtidssystem där vi använde OSE (och skapade egna mini-RTOS)
Programmering i Assembler resp. C och inline-Assembler

PIC - Använde PIC i de två projektkurser jag har läst (16F88, 18F2550 och 18F4550). PIC är det jag har fått mest praktisk erfarenhet av i skolan.
Programmering i C och inline-Assembler

C167 - Användes också i en projektkurs. Fick bara en ytlig och kort introduktion, dessutom använde vi ett RTOS (tror det var OSE) så jag kan inte påstå att jag lärde mig nåt om den direkt.
Programmering i C

Går för övrigt Elektroteknik med inriktning Elektronik, robotik och mekatronik på KTH STH.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Vi hade AVR i den kurser jag läste, dock pysslade jag sedan tidigare med PIC.
Och blev inte alls speciellt imponerad av AVR, Vilket beror på att vi hade en riktigt usel
lärare i de kurserna. Därav förstörde minsta intresse att lära mig AVR.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

På LTH är det främst ARV som gäller. Speciellt på hobbynivån (ETF).
Några filurer på automationssidan kör dock med PIC i deras projektkurs.
Skriv svar