Mäta hastighet på båtar, hur?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Matte

Mäta hastighet på båtar, hur?

Inlägg av Matte »

Hej,

Mina föräldrar bor vid en fin sjötomt i ett smalt sund, tyvärr är det relativt få som vet hur fort de kör och jag har en ide att hjälpa till på traven. Men har fastnat på hur jag ska lyckas mäta hastigheten.

Den enda iden jag har nu som är "genomförbar" är med 2st laser/fotocensor över sundet och mäta tiden mellan dessa bryts.
Hyggligt enkel men har flera nackdelar, endast en mätpunkt(föraren kan inte justera till rätt), krånglig installation och känslig för yttre störningar.

Radar(om jag har förstått rätt så är det vad motsvarande bil variant använder) bra men hur?! Ghz elektronik är inte vardagsmat för mig+ att jag vill helst undvika att ge alla i dess närhet cancer.

Ultraljud radar, för kort räckvidd.

Laser ala polis pistol, krånglig att bygga och hur rikta?

Någon annan som har någon spännande lösning?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

normalt sätt så säger jag truppmina 12, fast en sjömina är väl bättre här :lol:

kolla på leksaksradarpistoler, kostar inte många hundralappar
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Man skulle kunna bygga om en (eBay 350079153260) tillexempel.

Den bästa tekniken för tror jag skulle vara dopplerradar.

Fotosensormodellen skulle man kanske kunna göra ganska exakt med 4-5 laserstrålar monterade över en sträcka av 10m, riktade på reflektorprisman eller inriktade speglar på andra sidan, på detta sätt så kan man göra en medelhastighet över 10m och behöver alltså inte bli lurad av vågor och andra störningsmoment som kan göra så att fel hastigheter visas

Gör man sen detta med frekvensmodulerade lasrar (någon/några kHz) på ca 1mW rms så bör man kunna göra det hela både billigt, störningssäkert och säkert för människor.

Bra (för sitt pris) röda lasermoduler kan man få tag i blligt här:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5914

Visserligen 5mW och röda, IR kanske skulle vara trevligare då dom inte syns, men å andra sidan så är dom mycket jobbigare att rikta in.

Man bör väl placera sensorstrålarna på ca 60cm höjd över vattnet i rör som blockerar infallande ljus, högre än så brukar svallen inte vara, och lägre än så brukar dom flesta båtar inte vara.

Sen kan man väl sätta upp två separata stationer så man även får chans att justera farten.

När man väl har systemet i gång kan man börja producera statistik, tillexempel:

Genomsnittsfart på båtar som passerar
Hur mycket farten sänks i genomsnitt
Vilka längder på båtar som passerar (lite interpolering av farten och kolla när laserstrålarna bryts respektive kommer tillbaka igen så får du längden på båten rätt exakt)
Vilka längder på båtar som kör fortast
Från vilket håll det kommer mest båtar

Jag tror att mätsträckan inte ska vara kortare än 5-7m för att få en felsäkerhet och inte längre än 12-15m eftersom man ökar risken för att få inexakta mätningar pga fartändringar, båtar som är nära varandra osv
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Kan detta vara något?
Länk till Jaycar CAT. NO. KC5441
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

En idé jag haft men ännu inte hunnit labba med är att använda en webkamera och en gammal dator. Det finns program som känner av om bilden förändras och borde det inte finna eller i alla fall kunna göras ett program som startar tidtagningen när båten förändrar bilden när den kör in i bilden och stänger tidtagningen när båten passerat och på det sättet räknar ut hastigheten. Man måste då förstås veta avståndet men det är väl lätt att mäta upp.

Håkan
Matte

Inlägg av Matte »

smart, blir nog att införskaffa sig e radar gun och börja labba.

HåkanO: jag har gjort lite positionsbestämning i ett annat proj via video och tror att det krävs en hel del jobb för att få ett stabilt system.
Ampzilla

Inlägg av Ampzilla »

Radar kan vara lite svåra att mäta med på sjön pga reflektioner .

Detta är en Radar som vi använde för mätningar på Racerbåt, speedway, hockey, fotboll mm.
http://www.stalkerradar.com/sports_sport.shtml
Matte

Inlägg av Matte »

tack ampzilla,

tyvärr räcker nog inte budgeten till till en sådan.
Ampzilla

Inlägg av Ampzilla »

Om du är intresserad :
Du kan få ett schema på en enklare variant att labba med
kostade inte mer än nån hundring i kit.
Matte

Inlägg av Matte »

Ampzilla, du har PM.
Skriv svar