tKeepout fungerade INTE, men ni lyckades peka mig i rätt riktning, för jag hittade tRestrict där, och det fungerade mycket bättre.
Jag har bland annat ändrat så att Top Layer kostar 99 och Via kostar 0. Tanken är att kortet ska bli ett Single-Layer-kort med jumpers, tex på den här bilden är ett exempel:
Nollohmare kan vara snyggt om man har många motstånd och få byglingar. Då kanske man till exempel har en rad med 10st motstånd, och smyga in en liten nollohmare där, istället för att ha en bygling.
Sen kan jag tänka mig att det även är enklare för en maskin att montera en nollohmare än en bygling, speciellt vid ytmontering. Fast det var iofs bara en gissnig.
Jepp, det är lättare att automatisera som chille säger. Har du lödjumpers måste du göra dubbla stenciler till lodpastan eller efterbearbeta manuellt. I en pick-and-place-maskin så har du bara två olika program att köra för att montera / inte montera nollohmare, mycket enklare.
Ja självklart är det inte en kostnadsaspekt på det sättet...
Men ibland kan du ju vilja göra en design där man baserar några olika varianter på samma hårdvara, och använder nollohmare för att skapa olika anslutningar... på så sätt gör du bara ett enda mönsterkort, en stencil etc etc. men monterar olika konfigurationer av nollohmare beroende på vad man ska ha för features, det jag syftade på.