F: Är det mycket dyrare att köra "Odd Shape" på

Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

F: Är det mycket dyrare att köra "Odd Shape" på

Inlägg av PeterH »

Om man skulle lämna iväg mönsterkort för "riktig" tillverkning, hur mycket dyrare brukar det då bli om man vill få mönsterkort med "Odd Shape" (ovanlig form) istället för helt vanliga kvadratiska?

Om man exempelvis vill ha ett mönsterkort som ska in i ett väldigt trångt utrymme eller liknande, så kan man ju få korten utformade nästan hur som helst, men frågan är om det är dyrare att göra flera "svängar" jämfört med om man gör bara någon sida på kortet med annan form...

Exempel: (vanligt MK, lite special MK och mycket special MK)

Bild


En fundering är om det kunde fungera att CAD:a upp kopparlagren som man vill ha dom (dvs. formen kortet) och sedan "depanilisera" (de panelize, tror jag det kallas?) själv? Det borde ju gå att sätta upp kortet i en CNC-fräs och fräsa ut det speciella mönstret själv? Bara jordlagret är CAD:at på sånt sätt att man får ett par millimeter laminat i ytterkant kvar när man fräser. Det borde ju också gå att skapa gröntrycket med en speciell form trots att kortet är fyrkantigt... Tror ni att en tillverkare går med på det (om det nu behövs, det kanske är samma pris i vilket fall).

Jag har inte kollat med någon tillverkare än eftersom jag inte påbörjat CAD:ningen, men tänkte att kanske någon här på forumet har tillverkat något "odd shape" kort redan...

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 28 juni 2008, 11:51:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MrMister
Inlägg: 706
Blev medlem: 7 december 2007, 08:07:36
Ort: Guangzhou
Kontakt:

Inlägg av MrMister »

Menar du att man bara lamnar "tomt" pa kortet dar man ska ha hal osv. och sen fraser man ut det sjalv?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Precis... En tanke bara. Men är det inget dyrare att få korten utfrästa direkt hos tillverkaren så behöver man ju inte bry sig om den idén :D

/PeterH
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4695
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Prisskillnaden är marginell om mönsterkortstillverkaren
fräser för dig... (ja inom rimliga gränser förstås. ditt ex 3
kostar troligtvis några % mer.. )

Men vid produktion är det mycket mer besvärligt att montera/löda
odd kort, man behöver ha lödramar och det kan vara svårt
att montera på panel.

Om du vill göra en egen panel så är det inga problem, däremot
så blir det ju ditt problem om du lägger korten för snävt.
Priset kan även gå upp eftersom tillverkaren kanske måste skrota
laminat runt din panel.. Hade tillverkaren själv paneliserat så kan
han lättare placera in andra kort på samma panel

Swech
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Det man i 99 fal av hundra betalar för är den totala rektangulära ytan.
Det som däremot kostar MYCKET pengar är att få in ytterkonturer.
Det finns i dagens läge inget explicit sätt att ange hur ytterkonturer ser ut.
Den vanliga metoden är att lägga en hårfin linje i ett oanvänt lager som sen kommer ut som Gerber och en bifogad ritning på vad som skall bort.
Men om MK firman skall lägga in koordinater från en ritning så kan det bli hur dyrt eller billigt som helst.
Om däremot Olimex eller annan låg-låg-pris tillverkare skall göra korten så kan du nog glömma att få dom färdigfrästa från fabrik.

Så tag kontakt med den som skall göra korten, det är troligen ingen merkostnad alls men du måste komma överens med dom hur det hela skall dokumenteras.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Ligger inte ytterkonturerna i borrfilen ?

Jag har aldrig upplevt det som något problem eller ohemul extra kostnad för att få korten i vilken form som helst. Dock bör korten ligga på panel för att inte bli svårhanterliga.

Iofs har jag inte kört några kort hoslåg-låg-pris tillverkare.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Nej, inga ytterkonturer ligger någonsin i borrfilen.
Det finns metoder att lägga ytterkonturer i Gerber 274X men väldigt få CAD-program använder dessa, och ett flertal av dessa program följer inte standarden fullt ut...
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Hur (och var) lägger man i så fall in konturen i 274X?

/PeterH
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Jag vet faktiskt inte.
I mitt cadprogram Cadint PCB så ritar man i ett av "BoardFormat" lagren så trillar det ut.
Jag kan ju göra lite tester om det är viktigt.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Nu har jag provat.
Det är tydligen egentligen en helt vanlig borrfil men med ändelsen .MIL som genereras.
Så här ser ett stående kort ut med storleken 10*15mm (min 274X är inställd på inch 2.5 leading zero omited så det verkar stämma).
%
G90
M70
T01
G00X0Y0
M15
G01X0Y59055
G01X39370Y59055
G01X39370Y0
G01X0Y0
M16
M30
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

ett vanligt lager du kallar .mill eller så. lägg 0-tjocklek och räkna inner som materiel - tillse dock att hålla minst 1,2 mm radier eller ännu hellre 1,6mm. ett annat alternativ är att prata med tillve3karen och se vad han använder för storlek på fräsen och sedan lägga 2,4 eller 3,2mm tjocka banor i ett mill lager.
Skriv svar