Bränsleförbrukningsmätare till äldre bil
Postat: 17 juni 2008, 22:27:03
Tjoho.
Hade tänkt att bygga en mätare för hur många liter/mil bilen drar.
En sån mätare brukar ju finnas på nyare bilar som direkt vid gaspådrag visar hur mycket soppa bilen förbrukar, men mina bilar är av kalibern skattefri (30 år plus) och har inte dessa mätare, OBD-II-hål eller någon annan elektronik heller för den delen (diesel..).
Insprutningen är helmekanisk så det går inte att mäta spridarnas öppetider elektroniskt. Bränslepumpen styrs av motorvarvtalet (mekanisk) och allt bränsle används inte utan överflödet rinner tillbaks till tanken.
Det verkar som om det enda sättet att mäta bränsleförbrukningen är just att mäta hur mycket bränsle som flyter in/ut ur motorn.
Så. Jag har kollat på några festliga flödesgivare från Conrad. (typ sån här eller liknandehttp://www.conrad.se/?article=150391). Två såna, en för inkommande bränsle och en för överflödsbränsle, skulle ju ge lämpliga data för bränsleförbrukningen. Och så slänger man på några magneter på kardanen, och en induktiv givare så har man bilens hastighet.
Frågan nu.. hur kopplar man ihop detta bäst och presenterar resultatet?
Helst skulle resultatet gå att se på en analog mätare (eftersom det rimmar lite illa med illröda sjusegmentare på en veteranbil..), det är ju relativt enkelt och billigt att ordna med en voltmätare som man meckar om tavlan på.
En polare föreslår ett Basic STAMP II-chip. Om man kunde koppla flödesgivarna/kardanen till någon slags frekvensräknarchip (finns det? måste ju..), dra frekvensen från räknarna till Basic STAMPen och räkna där, samt via en D/A driva voltmätarn.. vad tror expertisen om detta?
Frekvensen skulle vara ganska låg från flödesmätarna, typ 1-200Hz. Kardangivaren skulle röra sig från ca 3Hz (tomgång, ettans växel) till 83Hz (5000rpm, fyrans växel) men det går ju peta dit fler magneter om man vill ha upp frekvensensspannet lite.
Tankar, idéer, funderingar?
Hade tänkt att bygga en mätare för hur många liter/mil bilen drar.
En sån mätare brukar ju finnas på nyare bilar som direkt vid gaspådrag visar hur mycket soppa bilen förbrukar, men mina bilar är av kalibern skattefri (30 år plus) och har inte dessa mätare, OBD-II-hål eller någon annan elektronik heller för den delen (diesel..).
Insprutningen är helmekanisk så det går inte att mäta spridarnas öppetider elektroniskt. Bränslepumpen styrs av motorvarvtalet (mekanisk) och allt bränsle används inte utan överflödet rinner tillbaks till tanken.
Det verkar som om det enda sättet att mäta bränsleförbrukningen är just att mäta hur mycket bränsle som flyter in/ut ur motorn.
Så. Jag har kollat på några festliga flödesgivare från Conrad. (typ sån här eller liknandehttp://www.conrad.se/?article=150391). Två såna, en för inkommande bränsle och en för överflödsbränsle, skulle ju ge lämpliga data för bränsleförbrukningen. Och så slänger man på några magneter på kardanen, och en induktiv givare så har man bilens hastighet.
Frågan nu.. hur kopplar man ihop detta bäst och presenterar resultatet?
Helst skulle resultatet gå att se på en analog mätare (eftersom det rimmar lite illa med illröda sjusegmentare på en veteranbil..), det är ju relativt enkelt och billigt att ordna med en voltmätare som man meckar om tavlan på.
En polare föreslår ett Basic STAMP II-chip. Om man kunde koppla flödesgivarna/kardanen till någon slags frekvensräknarchip (finns det? måste ju..), dra frekvensen från räknarna till Basic STAMPen och räkna där, samt via en D/A driva voltmätarn.. vad tror expertisen om detta?
Frekvensen skulle vara ganska låg från flödesmätarna, typ 1-200Hz. Kardangivaren skulle röra sig från ca 3Hz (tomgång, ettans växel) till 83Hz (5000rpm, fyrans växel) men det går ju peta dit fler magneter om man vill ha upp frekvensensspannet lite.
Tankar, idéer, funderingar?