Sida 1 av 1

Fyllning av vättskefjädring i hundkojan.

Postat: 15 juni 2008, 20:17:44
av makervall
Ja så mycket elektronik är det inte, men ett projekt är det, och bilder finns det ;)

Allt började med att jag köppte den här vita Austin 850 -66 tidigt i våras.

Bild

Vättskefjädringen var tom på ena sidan, och rören var ganska dåliga så jag bytte rör på båda sidorna.

Men nu skulle fjädringen fyllas också. Humm. 18 bars tryck skulle det vara på vatten/glykol blandningen. Inget man fyller med cykelpumpen...

Så jag konsulterade grannen, som jobbar med att släcka bränder. Hans förslag var att fylla vättskan i en brandsläckare och trycksätta den som vanligt.

Sagt och gjort...

Biltemaglykol och vatten fylldes.
Bild

I med luft, 18 bar.
Bild

Humm ska den gå över grönt? Grönt va visst 16 bar.
Bild


Systemet skulle ju vakuumsugas också. Har man ingen vakuumsug så slaktar man närmaste frysbox.
Bild

Axeln som går mellan fjädringsdonet och svingarmen hade visst glidigt ur vid något tillfälle vilket resulterade i en kraftig smäll. Å sen var det bara å knalla in i garaget och leta fram ett nytt fjädringsdon :(
Bild


När det väl var monterat så fyllde vi högersidan utan problem, men av någon annledning så vill inte vänster fram resa sig. Felsökning pågår...


Så här ska systemet fungera, bilden tagen från
http://www.carbibles.com/suspension_bible.html
Bild


/Magnus

Postat: 18 juni 2008, 01:51:22
av JimmyAndersson
Kul projekt!

Det är alltid lika skojj när det dyker upp ovanliga projekt som detta. :tumupp:


Rubriken fick mig att stanna upp en stund innan jag såg innehållet i tråden.
Jag läste det som "Fyllning av vätska i hundkojjan". Ah, smart.. så kan hunden hela tiden få kallt vatten när det är varmt ute.
Men.. så var det ju inte. :D

Postat: 19 juni 2008, 00:21:00
av xxargs
hehe - du vet väl att 18 bar är i samma region tryck som en bil-AC kondensor under full drift en hyffsat varm dag - så var försiktig !

... dock trodde jag tills nu att bara citroën hade hydralisk fjädring, men man lär sig...

Postat: 20 juni 2008, 00:22:32
av Henry
Citroën har väl typ av aktiv fjädring eller så?

Postat: 20 juni 2008, 02:11:21
av 13th.Marine
"Activa" kom på några modeller (jag känner bara till Xantia Activa) med en aktiv gasfjädring runt om.

En sån bil ligger nästan helt plan i skarpa kurvor, riktigt fräckt att se.

Vet inte om polaren har kvar sin, det var ju tom en riktigt snygg bil.

Postat: 20 juni 2008, 04:29:20
av Henry
Just ja det var ju gasfjädring inte hyrdaulik.

Postat: 20 juni 2008, 07:07:35
av mrfrenzy
Både och faktiskt, citroens fjädring är gashydrualisk.
Olja förflyttar krafterna från fjäderbenen in i en gasklocka, gasklockan är fylld med kvävgas och gasens komprimering står för fjädringen. En restriktion i anslutninen till klockan förhindrar att oljan strömmar för fort och ger därmed dämpning.

Sen finns det på vissa modeller en extra klocka som är inkopplad som standard men kopplas ur vid hård körning vilket gör hårdheten i fjädringen variabel.

Postat: 21 juni 2008, 01:24:48
av Henry
Ah, tyckte det var något som inte stämde. Citroën är ju kända för sin hydraulik så det gick inte riktigt ihop för mig ändå med gas men då vet jag.