Sida 1 av 10
Insektsdödare
Postat: 15 juni 2008, 00:01:57
av effo
I veckans Computer Sweden var det en läsarbild där på ett sådant där 'tennisracket' för att döda insekter. På racket hade läsaren monterat en konding för att kunna öka effekten. Samma tanke har slagit mig - lite mer kräm hade inte varit fel! Kan den där idén verkligen funka? I så fall - hur vet man vilken typ av konding man ska köpa?
Postat: 15 juni 2008, 00:35:27
av Andax
Har själv inte läst artikeln så jag vet inte exakt hur just den racketen funkar. Gissar dock att den laddar upp en lite konding med högspänning som sedan används för att "zappa" myggen.
Vill bara påpeka att det inte krävs allt för hög kapacitans i kondingen för att det ska bli riktigt farligt inte bara för mygg utan för människor också om man laddar den med högspänning.
Postat: 15 juni 2008, 09:33:49
av MadModder
Det brukar också sitta ett motstånd parallellt över den befintliga kondensatorn i racketen, så att den laddas ur i lagom takt efter man släppt knappen. Detta för att man inte ska kunna få sig en jävel efter man lagt ifrån sig racket. Tar man bort detta motstånd, får man en lite högre toppspänning.
Man kan ju modifiera det och montera en växlande strömställare, så att motståndet bara är inkopplat när man inte trycker på knappen.
[edit]
Skulle man inte kunna hänga på ett steg till på spänningsdubblarstegen?

Postat: 15 juni 2008, 20:46:35
av AAndreeee
jag har sättit en konding extra på och det blir mycket rejälare stöt om man sätter fingret på det den kkan man ju också göra som jag gjorde med ett rack, 4 3 kondingar och två skruvar istället för nät. vips så har man en stungun

Postat: 15 juni 2008, 23:04:08
av effo
Kollade bilden en gång till nu (har tyvärr ingen skanner). Det sitter en fet konding ditlödd direkt på nätet märkt WIMA MKS4 0.68 1000-
Ursäkta en n00b, men räcker det alltså med en extra kondensator? Vad är det i den som gör att man får ut mer kräm? Hur 'vet' man vilken kondensator man ska köpa?
Postat: 16 juni 2008, 07:58:11
av Nerre
Det som händer i en sån där är att det sitter en liten omvandlare som ger hög spänning men som inte kan ge särskilt hög ström (du kan se det som att det sitter en hög resistans i serie, 1 kV genom 1 Mohm ger ju bara 1 mA och 1 mA DC är inte särskilt farligt). Nu vet jag inte om de ger 1 kV, det var bara ett exempel.
Det innebär att spänningen ut från den där omvandlaren inte kan döda några mygg. Däremot kan den ladda upp en kondensator. Laddningen i kondensatorn är proportionell mot spänningen och kapacitancen (Q=C*U). Och större laddning ger mer energi i urladdningen. (Jag har för mig att energin kan approximeras med Q * U/2 eller nåt sånt.)
Laddning över 45 uC räknas som beröringsfarlig av de flesta elsäkerhetsstandarder, så om den ger 1kV så bör man inte ha högre kapacitans än 45 nF. Men jag vet som sagt var inte om de ger 1 kV.
Konstruktionen innebär också att du får mer kräm i den ju längre tid du låter den laddas upp (eftersom kondensatorn laddas upp genom motståndet).
Principen är f.ö. samma som används för fotoblixtar.
Postat: 16 juni 2008, 10:36:42
av PeterH
Kul att den här tråden dyker upp precis nu, men det kanske inte är så konstigt nu när mygghelvetet börjar igen
Jag har precis köpt några racketar hos Rusta som sålde dom för 30:- på rea just nu, billigt och bra för att labba lite med att "boosta" effekten. Jag har inte kommit så långt men vi kanske kan hitta på något tillsammans? Jag har hittills bara tagit några foton och genomfört "Japansk grundforskning" (dvs. utövat lite "reversed engineering").
Här är lite bilder och ett schema:
Jag har tagit bort spolen/trafon för att kunna mäta upp den lättare. Som ni ser har jag ritat in hur lindningarna är kopplade så man lättare kan följa kopplingen...
Och så det förhoppningsvis riktiga schemat... Jag har bara tagit några induktanser eftersom jag inte riktigt vet hur trafon är lindad. Här hoppas jag att någon av er kan försöka förklara funktionen, jag inser ju att kopplingen med trafo/trissa självsvänger på något vis men inte exakt hur

Som ni ser är kondingen i just detta racket "bara" på 400V men samtidigt på hela 150 nF. Moståndet som MM pratar om finns också i denna konstruktion...
Det som inte är inritat är själva urladdningsgallret, men det kopplas in parallellt med kondingen...
Här finns en
länk (pdf) till databladet för trissan som visar att den klarar ganska hög spänning (60V) och ström (nominellt 1A och toppar på 2A).
Vad tror ni om idén med att bara byta ut 3 V matningen till 9 V? Kommer kretsen klara den högre spänningen, man kanske kunde bygga in en stab med omkopplare för "normal" och "boost" valmöjlighet

Jag antar att kondingen behöver bytas ut till en som klarar 3 gånger så hög spänning, precis som motståndet till LED:en behöver ökas till... säg 680 ohm, men kommer resten att klara av den högre spänning tror ni? Trissan klarar ju 60 volt, men jag vet inte om spänningen ökar markant i och med kopplingen via lindningen i trafon..?
/PeterH
Postat: 16 juni 2008, 11:12:19
av Fagge
Ett alternativ vore å ersätta svängningskretsen med en 555a & en effekt mos. & på så sätt öppna upp möjligheterna att kunna jobba med andra spänningar & frekvenser.
& blir man fortfarande inte nöjd, då borde man enkelt kunna ersätta trafon mot en från en slaktad LCD/TFT skärm som driver bakgrundsbelysningen?.
Dom lämnar väll runt 1-2KV.
Postat: 16 juni 2008, 12:21:23
av PeterH
Jo, tanken har slagit mig med en ny konstruktion av oscillatorn (och det är fortfarande aktuellt) men om det finns en lösning som i detta fall, och om det räcker (kanske?) med att byta några värden på befintliga komponenter, varför då gå över ån efter vatten

Jag slipper nytt mönsterkort, anpassning av detta mot lådan (handtaget) och det blir billigare (det är ju trots allt en kul grej bara).
Är det någon som tror sig kunna förklara hur oscilleringen uppstår? Jag själv är inne på följande; trissan bottnar när minus kopplas till emittern (strömmen går via B-E genom L1) och att en ström då uppstår i spolen L2 kopplad till kollektorn. Strömmen genom L2 skapar ett motsatt fält mot L1 som då stänger basen på trissan vilket stryper strömmen genom L2. Eftersom strömmen genom L2 försvinner kan strömmen återigen gå via L1 och så börjar allt om igen... Men det är som sagt bara min teori, jag har inte riktigt klart för mig om magnetfälten i trafon kan ådstakomma detta i praktiken (men uppenbarligen så svänger det ju

)
/PeterH
Postat: 16 juni 2008, 12:29:16
av rehnmaak
Du har ritat fel, 2k moståndet sitter i serie med L1 (som fö är en separat lindning på trafon). P1 ska vara kopplad direkt till batteriet.
EDIT: Emitter och kollektor är troligen omkastade också.
Postat: 16 juni 2008, 12:42:13
av Icecap
Emitter o kollektor är inte omkastade.
Kopplingen är en "blocking oscillator".
Postat: 16 juni 2008, 12:44:39
av sodjan
> men samtidigt på hela 150nF.
Och kondingen i artikeln var på 680 nF, vilket alltså skulle
ge ca 4-5 gånger mer "energi" till urladdningen.
> Ursäkta en n00b, men räcker det alltså med en extra kondensator?
Ja.
Postat: 16 juni 2008, 12:58:20
av PeterH
rehnmaak skrev:Du har ritat fel, 2k moståndet sitter i serie med L1 (som fö är en separat lindning på trafon). P1 ska vara kopplad direkt till batteriet.
EDIT: Emitter och kollektor är troligen omkastade också.
Hur menar du? 2K motståndet är ju ritat i serie med L1. Alla tre lindningar är separata lindningar i trafon men som jag skrev så tog jag bara några spolar eftersom denna typ av trafo inte fanns i CAD-programmet... och bara så att alla vet, mina noteringar på kortet (ECB) är spegelvända... Om ni kollar databladet så ser ni vad som är vad.
Edit: tror jag ser vad du menar, får egentligen ingen skillnad men L2(T2) får lite högre spänning när den direktmatas från 3V:en.. (nytt schema med NPN-trissa)
Sodjan: jag tog Nerre på orden som tyckte 45nF var så högt man borde gå i värde vid kondensatorval (vid 1000V), därav min betoning på "hela" 150nF

Jag vet ju inte vad denna krets genererar för spänning heller, men när jag mäter lite lätt på trafon (säkert inte på rätt sätt) så ger en sinus på 100mV så mycket som 4,39V (7,80V topp) vif 16KHz. 16KHz är förövrigt den optimala frekvensen för denna trafo om min uppkoppling stämmer (signalgenerator på primären och multimeter på sekundären) Jag orkar inte böka fram oscilloskåpet just nu och dessutom städa bordet för att få plats
Icecap: jag får googla lite på "blocking oscillator" för att se vad det ger...
PeterH
Postat: 16 juni 2008, 13:09:36
av Borre
Lite konstigt skrivet tror jag, 2k motståndet ska vara i serie med L1 men inte i serie med P1 utan den ska vara direkt kopplad till batteriet.
edit, Ja så...

Postat: 16 juni 2008, 14:07:25
av rehnmaak
>>> mina noteringar på kortet (ECB) är spegelvända
Även transistorn på schemat är spegelvänt.
EDIT: Eller så har du ritat en PNP istället för en NPN. 2SD1616 är NPN...