Sida 1 av 1
Hur kollar man att en induktiv givare fungerar?
Postat: 11 juni 2008, 20:18:08
av lovet
Hejsan, tänkte höra med er hur man kollar om en induktiv givare är hel eller inte, jag tänker främst på fordon, ABS sensorn på hjulet..
Postat: 11 juni 2008, 20:23:05
av Andy
Det beror väldigt mycket på vilken typ det är.
Postat: 11 juni 2008, 20:39:09
av lovet
ABS givaren tänkte ja i första hand på.. Eller är ABS givarna utförda på olika sätt på olika bilar?
Postat: 11 juni 2008, 20:57:03
av Norpan
Brukar väl vara runt 1200Ω i en sån.
Iallafall de jag mätt på.
Postat: 11 juni 2008, 21:06:15
av Lars H
Kan eventuellt skilja lite mellan olika bilar, så här är det åtminstone på en SAAB 900/97:
Fram:
Utspänning min 120 mV AC vid 2.75 km/h
Utspänning max 100 V AC vid 280 km/h
Bak:
Utspänning min 120 mV AC vid 2,75 km/h
Utspänning max 50 V AV vid 280 km/h
Båda ska vid +20° C ha en resistans av 1130 +/- 15 ohm.
"Kuggkransen" både fram och bak har 29 tänder.
MVH Lars H
Postat: 11 juni 2008, 21:28:08
av lovet
Ok, tack så mycket. Men kommer det ut växelspänning från givaren? Slår den inte bara på och av i en fin sinusform? Måste den inte växla polaritet för att det ska bli växelström?
Postat: 11 juni 2008, 21:30:31
av Icecap
Det är oftast en inbyggd magnet i givaren, resultatet blir just växelspänning.