Ett (halv)tappert försök att rädda routern...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Ett (halv)tappert försök att rädda routern...

Inlägg av Tottish »

Tänkte i all fall höra om någon hade koll på vad som kan vara fel med min trådlösa access-punkt.

Fakta:
1. Det rör sig om en NetGear WGR614 v6.
2. Det enda som händer när man kopplar till ström är att den lyser med alla sina LEDs på fronten utom symbolen "TEST" och symbolen för "WLAN".
Detta trots att inget är anslutet till den.

Den lägger inte upp något WLAN och den går inte att ansluta till via kabel heller.
Jag har tagit isär den och ser inget uppenbart fel. Inget bränt, inga svullna e-lyter.

Någon som har några idéer?

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Testat hålla inne reset när du stoppar i sladden? Låter annars som du testat det mesta.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Done.
Händer inget utöver det jag skrivit, tyvär. Tack för tipset dock, hade inte tänkt på det. =)

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
meckis
Inlägg: 162
Blev medlem: 26 juli 2005, 09:27:36
Ort: HBG
Kontakt:

Inlägg av meckis »

kolla om kristallen svänger.. kan ju hända att sådana failar om man tappat den i golvet. kan nog vara en hint.

/meckis
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Som sagt "hårdvaru-reset" vad nu det kan vara för kombination för exakt den. Är det inte typ reset + power on + 30sekunder?

När allt är "på" kolla vad du har för spänning på väggvårtan. En D-link jag hade där föll spänningen från 6V till 2,1V när man anslöt routern.
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Inlägg av -=Fullmoon=- »

skulle testat med annan transfo.

Hadde en D-link 604 de levde lycktligt i 5 år men sen gav nätdelen upp och nu ligger den och samlar damm :) ska dock testa och se om den vill matas med en annan transfo om det hjälper.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Är inte säker på hur man mäter på kristaller (har aldrig gjort det förr) men jag tror nog den är OK. Visar upp en fin 25MHz-kurva på ena benet och en annan, lite lustig, sinus-liknande vågform med samma frekvens på det andra benet.

Värt att notera är också att bateri-eliminatorn som var specad för 12V gav ut över 17V obelastad och drygt 15V inkopplad i routern.
Routern betedde sig dock inte annorlunda då jag anslöt "true" 12V.
Kan det vara så att den gått sönder pga för hög spänning? Låter konstigt att den skulle uppvisa de här felen då va?
Sitter en linjär-regulator som tar ner spänningen (dock inte "hela vägen" från 12V) till 1,25V. Är detta rimligt? Låter lite i mina öron.

MVH
/Tottish

EDIT:
Oj, det hann droppa in lite svar medans jag skrev. Ska kolla hur man ska göra HW-reset på den här modellen. Vet inte exakt hur länge jag höll in knappen. Trodde inte att det kunde vara så mycket som 30 sekunder.

EDIT2:
Mnualen sa 20 sekunder, höll inne i typ 50 sekunder och inget hände. Har också mätt upp reset-knappen och den verkade hel. =) Tyckte det var så konstigt att den inte reagerade på Reset öht så jag var tvungen att kolla...

Fler förslag?
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

hmm... 1,25 Volt kan inte stämma.

Om man googlar kretsarna som sitter i vill dom in har typ 3,3v eller något?

Det kan ju bara den som är paj och bara ger för låg spänning. Kan man laga den med en 78033 (?) så är det ju frid och fröjd.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Mätte lite knasigt. Det var 1,8V ut från regulatorn relativt chassijord. Mätte på "GND"-pinnen igår men sen visade det sig att den här kretsen var en adjustable-version där GND-benet alltså ersatts av ett ADJ-ben.
Kretsen får däremot 3,3V in så det kanske är i sin ordning ändå. Bara någon enstaka krets som behöver 1,8V till något?

Mycket av problemet är att jag inte är tillräckligt bra på kretskorts-analys för så här komplicerade saker. Tappar bort mig hela tiden... Gillar blink-a-LED kretskort bättre på det viset =)

MVH
/Tottish

EDIT:
Såg nu (under lite starkare lampa) att det faktiskt står 1,8V tryckt på kortet bredvid regulatorn och 3,3V på ett annat ställe "en bit bort" där jag mäter upp 3,37V så jag tror vi kan utesluta det problemet i alla fall... Om inte det är mer känsligt med just 3,3V?
Skriv svar