H-brygga

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Gelvin
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 september 2004, 20:28:15

Inlägg av Gelvin »

vad är ett pull-down-motstånd ?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

ett högohmigt motstånd till jord, det behövs alltid om man har FET-transistorer som har hög inimpedans och en viss ingångskapacitans men nu kör du ju bipolära så det kanske går utan, kan inte komma på om de själva drar upp eller ner spänningen på ingången... men det känns säkrast att inte ha några ingångar som fladdrar i luften !

/Johan
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Inlägg: 102
Blev medlem: 18 september 2004, 21:38:34
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

$tiff skrev:Du löste det bra med switchen, eftersom du då aldrig kan komma åt den förbjudna kombinationen då båda sidorna aktiveras samtidigt; då blir det direkt kortis och det kommer börja lukta illa.
Hehe, switchen är bara symbolisk. Nån gång i framtiden när jag kan tillräckligt mycket ska den ersättas med en PIC, och då är det definitivt ett problem!
Gelvin
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 september 2004, 20:28:15

Inlägg av Gelvin »

har faktiskt tänkt att använda FET-transistorer... men jag förstår fortfarande
inte vad som är grejen med en pull-down-resistor.. och vad menas med inimpendas ?
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Inlägg: 102
Blev medlem: 18 september 2004, 21:38:34
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

strombom skrev:FET-transistorer som har hög inimpedans
Här (susning.nu) står det att impedans ungefär är det elektriska motståndet för växelström. Vad har växelström med FETar och h-bryggor att göra?
strombom skrev:och en viss ingångskapacitans
Så transistorer kan lagra en viss spänning?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Alla material kan laddas upp med laddning så även en FETer. Den komponent som kan laddas upp med en kladdning kallas Kondensator. Nu kan man säga att det finns små kondensatorer i en FET.

Man kan säga att en kondensator är ett avbrott för låga frekvenser och kortslutning för högfrekvenser. Dvs. att motståndet (impedansen) ändras för olika frekvenser. Problemet med FET:ar är att om man laddar upp dom så att dom leder och sedan tar väck alla anslutningar så att Gaten blir flytande. Nu kan inte laddningen försvinna pga att kondensatorn inte leder för låga frekvenser. Detta gör att FET:en fortfarande kan leda ström. Om man nu kortsluter Gaten med ett högohmigt motstånd (~10k) så kan laddningen försvinna denna väg.

Men detta är överkurs om du inte är bekant med ohmslag :wink:

ps. Motsatsen till en kondensator är en induktor (spole). En induktor leder ström för lågfrekvenser och har högt motstånd för högfrekvenser.
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Inlägg: 102
Blev medlem: 18 september 2004, 21:38:34
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

Jag vet vad Ohms lag är:
U = I*R, P = U*I
Jag har använt båda ganska mycket i fysiken och litegran nu i Elektronik grundkurs som jag håller på att läsa. Det svåra är att vet hur man ska använda dem i verkligheten. I fysikboken är allt så tillrättalagt hela tiden.

Förra lektionen gick vi igenom kondensatorer lite grand och byggde en RC-timer. Men vi var aldrig inne på hur den kunde användas för att blockera låga frekvenser och kortsluta höga. (Vad blir den praktiska skillnaden på en blokerad ström och en kortsluten?)

Hur vet man om strömen har hög eller låg frekvens? Jag vet att frekvens är svägningar per sekund och mäts i Hz, men sen då? Jag har massa teoretiska kunskaper, men tycker det är svårt att använda dem i praktiken...

Många frågor blir det. Tack för att ni är så tålmodiga.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ohms lagar är mer än två små formler, de förtäljer hur de fyra viktigaste storheterna inom elläran hänger samman. Det är en sak att kunna dem, en annan sak att förstå dem.

Bild
Se och lär :wink:


Har du någon gång sett ett delningsfilter för högtalare? På dem sitter kondensatorer och spolar. Här utnyttjar man typiskt deras frekvensberoende egenskaper för att filtrera bort oönskade frekvenser.

Blockerad ström: Avbrott på ledaren, d.v.s. oändlig resistans
Kortsluten ström: En ledare, d.v.s. försumbar resistans
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ohmslag är U=R*I det finns även komplex variant.
P=U*I är effektlagen

Det din cirkel är olika varianter där man mixat dessa lagar.
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Inlägg: 102
Blev medlem: 18 september 2004, 21:38:34
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

Precis, jag kan kombinera och flytta runt i formler, så jag skrev bara grundformerna...
Går sista året på teknikprogrammet, läser matte E och matte diskret för tillfället. har satt MVG i alla matte och fysikkurser än så länge...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det var $tiffs inlägg jag komenterade.

blockera = avbrott
Fundera på vad som händer om du kkopplar in en exremt stor eller extremt lite kondensator till en krets. Då Kan du nog komma fram till vad som händer där emellan också.
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Inlägg: 102
Blev medlem: 18 september 2004, 21:38:34
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

$tiff skrev:Blockerad ström: Avbrott på ledaren, d.v.s. oändlig resistans
Kortsluten ström: En ledare, d.v.s. försumbar resistans
Så när man säger att kondensatorer kortsluter höga frekvenser menar man att dom släpper igenom höga frekvenser utan nått motstånd alls?
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Inlägg: 102
Blev medlem: 18 september 2004, 21:38:34
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

Hmm,
Extremt stor: Eventuell lampa hålls tänd länge efte det att strömkällan har kopplats bort?
Extremt liten: Eventuell lampa hålls bara tänd en pytteliten stund?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Stämmer på DC. Men det var AC jag syftade på.
Användarvisningsbild
TobbeSwe
Inlägg: 102
Blev medlem: 18 september 2004, 21:38:34
Ort: Köpenhamn
Kontakt:

Inlägg av TobbeSwe »

Jag förstår inte, varför pratar vi AC helt plötsligt?
Skriv svar