Sida 1 av 2

Hemgjord boombox/ghettoblaster/bergssprängare

Postat: 17 maj 2008, 19:52:32
av idiotdea
Inledning
Under en längre tid har jag funderat på att bygga en portabel ljudanläggning. Vad jag vill ha börjar bli ganska klart, men hur allt skall realiseras är ännu i planeringsstadiet. Tanken är att allt skall drivas av ett 12 V bilbatteri eller motsvarande, men även kunna drivas på 230 V och en laddare skall finnas inbyggd. Anläggningen är tänkt att användas utomhus på fester och andra tillställningar och ställer därför lite annorlunda krav på konstruktionen, speciellt "högtalarlådorna".

Förstärkaren
Förstärkaren funderar jag på att handla från www.41hz.com, som säljer byggsatser, men om någon har förslag på andra vettiga förstärkare så är det bara att framföra det. Jag har kolla på AMP32 och AMP6 och dessa förstärkare fixar i alla fall 25 W med 4 Ω högtalarelement och mycket mer än så kan man väl inte förvänta sig med 12 V spänning. Tror ni att det räcker med en 25 W förstärkare, eller borde man seriekoppla två batterier för att få möjlighet till större effekter?

Högtalarna
Nu har vi kommit till delen var jag verkligen behöver hjälp. Jag kan egentligen ingenting om högtalardesign. Då vanliga högtalare är designade för inomhusanvändning blir det knappast bra att kopiera rakt av sådana heller. Kan någon ge tips på var man kan läsa mera om högtalardesign, gärna på internet, så skall jag försöka läsa på lite. Självklart kan jag söka på google själv också, problemet är bara att det är svårt att veta vad som faktiskt är bra information när man vet så lite som jag gör...

Någon egentlig "deadline" har jag inte, men det vore roligt om man skull få det klart till midsommar i alla fall. Hur som helst är jag tacksam för alla synpunkter och kommentarer!

Postat: 17 maj 2008, 21:08:09
av grym
börja med att fundera på hur låg frekvens du vill kunna komma ner i, det är otympligt med en 600 liters bashorn, eller så är muskelbyggarna glada i musik :lol:

efter det börja kolla efter element, för mobilt bruk, höög verkninggrad, 3 db gör mycket 10 db är 10 * effekten

hadde en liten fullåda med två bredbansdshögtalare 8" en simpel förstärkare tda2030, ett litet blybatteri och en freestyle, längesedan, men det funkade bra

kolla efter bredbansdelement med verkningsgrad ett antal db över 100db/w

Postat: 17 maj 2008, 21:23:15
av Electricguy
jag byggde en boombox en gång, den har två 12" basar, två diskanter+delninsfilter, ett bilslutsteg och en blyack på 7 ah

Postat: 17 maj 2008, 22:51:33
av MadModder
Många nya bilbasar kräver inte särskilt stora lådvolymer för att spela så lågt som 30Hz. Inte mycket mer än att elementet precis får plats.

Postat: 18 maj 2008, 00:00:49
av kimmen
Men då kanske man får 80dB eller nåt sånt vid 1W... Så massor av effekt behövs det, särskilt om man vill spela utomhus på en öppen plats :shock: Men om det räcker att gå ner till 60Hz eller så (det gör det troligtvis!) så kan ju PA-liknande lådor vara nåt :)

Postat: 18 maj 2008, 01:05:05
av Meduza
Min brorsa tittar på att bygga en lite lättare boomblaster (hans förra projekt med dubbla 10" och diskanthorn slutade på 40kg...)

Räcker att gå ner till 75hz, någon som har tips på ett effektivt element i 10"-storlek eller däromkring som inte kostar skjortan?

Postat: 18 maj 2008, 02:41:40
av kimmen
Om du vill ha billigt billigt så finns det en tiotummare på ljudia som heter HP-10W (HP-10T med whizzer) eller på hifikit en som heter BW1018 (Vas-värdet som står för den måste dock vara helt åt skogen fel).

Postat: 18 maj 2008, 11:19:24
av Motormannen
Ska man ha en koax, bara en bredband eller en diskant + mellanregist?
Köra mono eller stereo?

Postat: 18 maj 2008, 11:38:03
av idiotdea
Tack för kommentarerna!

Efter att ha kollat runt lite på olika högtalarelement så hittade jag P. Audios högtalare S10-64W. Med bl. a. ljudias verktyg för att räkna ut volymen för en sluten låda skulle det bli 5,56 l, vilket passar bra med tanke på att jag vill hålla storlek och vikt nere. Priset är lite i överkant, men det kan jag nog leva med. Känsligheten är på 98 dB och det är väl inte så pjåkigt? Impedansen är 8 Ω och det hade väl varit bättre med 4 Ω, men kanske det inte gör så mycket.

Sedan över till de högre frekvenserna. Även här hittade jag på ljudia en diskant på ljudia. Frekvensomfånget är från 1000 Hz - 22000 Hz och känsligheten är på 96 dB (lite lägre än basen), men det skall väl kunna fungera ganska bra i alla fall?

Ett delningsfilter behövs förstås också. Jag har egentligen ingen aning om vid vilken frekvens man borde dela. Att dela vid 3000 Hz "känns" rimligt med tanke på elementens frekvensomfång (basen har 60 Hz - 4500 Hz). Igen är ljudia min vän, men de har inte delningsfilter på 3000 Hz, utan det blir antingen 500 Hz uppåt eller neråt. Ett filter som delar vid 3500 Hz vore kanske att föredra då. Det går förstås att bygga själv också, men jag använder helst tiden till någonting annat för tillfället.

Jag är medveten om att hela detta inlägg är lite "flummigt", men det beror som jag nämnde i första inlägget på att jag inte kan någonting om högtalardesign. Hur som helst vore jag tacksam om jag kunde få synpunkter på:
1. Impedansen, går det bra med 8 Ω eller borde jag söka efter 4 Ω element istället?
2. Verkar mina förslag på element vettiga, eller har jag missförstått vad jag behöver?
3. Delar filtret (3500 Hz) vid rätt frekvens? Kanske det inte är så noga heller?
4. Helheten, finns det potential eller kommer det att skita på sig? :)

Tillägg:
Jag missade Motormannens inlägg, så jag får skriva lite mer.

Det som jag nu har kollat på är bas + diskant, men jag funderade själv också på om det är rätt lösning. Något svar hittade jag dock inte... Jag hade i alla fall tänkt bygga stereo, men det gör nog inte så mycket om det är mono heller.

Postat: 18 maj 2008, 12:24:35
av xxargs
Jobba på att få så bra transientåtervinning av trummor och pukor som möjligt! mao. bredbandigt - fast bas och bra trummor som dunkar i magen kommer folk ihåg, men ingen minns en 30 Hz brummande då och då...

Med andra ord glöm subwoofers och liknande smalbandsbashögtalare av orgelpip-modell, satsa på frekvenser över 50-60 Hz och använd så bredbandiga bashögtalare som möjligt, helst lång upp i mellanregistret - och sätt inte någon ev. delningsfilter mitt i mansröstområdet då den IMHO inverkar negativt på trum-transientåtergivningen.

För detta så är förmodligen bredbandig bashorn den bästa lösningen om du inte vill ha kärnkraftverk till slutsteg vid anständig ljudnivå... nästa steg är tryckkammare med så starka magneter och så lätta koner som möjligt. All extra konvikt kostar i större förstärkarbehov och slöar ned transientresponsen utan att du får ett jota för det ljudnivåmässigt - blir bara värme av det...

Basreflex börja bli trötta angående transientrespons då det är en andra ordningen system och därmed med mer fördröjning som smetar ut transienterna i tiden. I mina ögon är det mer värt med en tryckammare som förmedlar trumslag bättre vid lite lägre volym än en basreflex med 6 dB högre volym som inte får till trummorna ordentligt...

---

Själv har jag flertal gånger funderat på att bygga en (två) lite mindre en-elements fullrange horn med hyffsat bra ljud som den är (inomhus), men man kan skruva på extra väggar eller ställas på extra fotsegment ala Ikea i rätt expanderande takt och där få till sin 600 literslåda för utomhusbruk där det inte finns några väggar att stödja sig på.

Alla högtalare tappar orken betänkligt, ofta 6-9 dB när dessa flyttas ut från rum till fritt på marken utomhus - ofta åker nedre gränsfrekvense upp en eller ett par oktav också...

Postat: 18 maj 2008, 13:00:03
av Meduza
Brorsan tittar väl på element i 5-700kr klassen, kravet är att den ska spela bra i en låda som inte är för svår att bygga utan några bättre hantverkskunskaper som dessutom är <30 liter volym eller dylikt, den ska passa på en mindre ryggsäcksram.

Postat: 18 maj 2008, 14:30:26
av xxargs
kolla att tänkta element har Thiele-Small parametrar tillgängliga innan köp, dels visar detta att tillverkaren/leveratören inte är helt oseriös och bara vill bli av med en pall högtalarelement till så högt pris som möjligt, men det viktigaste är att många högtalarsimuleringrprogram behöver dessa för att kunna prova om tex. 30-literslåda med viss formfaktor, avstämningrör (basreflex) etc. passar för högtalaren ifråga.

Det är en mekanisk impedansmatchning i den högre skolan även om det bara är en 'enkel' liten låda med en högtalare...

Postat: 18 maj 2008, 16:53:02
av kimmen
idiotdea: S10-64W är tänkt att vara ett mellanregisterelement om man kollar på parametrarna och det kommer inte gå mycket lägre än 100Hz eller så i en sluten låda. Men det värsta är att man kommer inte kunna spela särskilt starkt i basen med tanke på den korta slaglängden på bara 0,75mm.

HP-10W som är billigare kommer att kunna spela 12dB starkare vid låga frekvenser i sluten låda tack vare den högre Xmax. Att ha en diskant som är 2dB mindre känslig än basen (förutsatt att det är vid samma spänning och inte samma effekt om det är olika impedans) bör vara OK på grund av baffelsteget som sänker ljudtrycket vid frekvenser lägre än vad högtalarlådan är bred. Men jag skulle nog välja en annan diskant, troligtvis ett riktigt horn. Se till att det går att få tag i reservmembran. :)

Det finns lite mer kompletta data för elementen på P.Audios hemsida.

Hur stor låda vill du ha?

Postat: 18 maj 2008, 17:02:00
av HUGGBÄVERN
Lite tips kan du få på forumen Faktiskt och HiFiforum där folk bygger musikvagnar till karnevaler.

Annars är mitt tips - switchad förstärkare från 41Hz. Bärbar CD-spelare (MP3-spelbar) eller iPod. Till högtalare är det nog bara bilhögtalare som gäller.

Postat: 18 maj 2008, 20:26:08
av psynoise
Har själv varit på väg att bygga en mobilförstärkare med TDA1560Q, där man kan få ut 60 W på 12V, TDA1560Q innehåller då spänningshöjare. Vill du ha schema över min konstruktion med laddare så kan jag skicka en en pdf, skicka i så fall din epostadress via pm eller något.