T: Utfresning av deler i MDF

Odeott
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 april 2008, 07:21:53
Ort: Norge

T: Utfresning av deler i MDF

Inlägg av Odeott »

Hei!
Først må jeg beklage men jeg kan bare skrive på Norsk, håper det blir forståelig.

Jeg er i gang med å lage meg en CNC Router. Jeg har planene klare. Enten en Joes2006 router eller en Lionclaw.
Problemetet er at jeg ikke har en CNC router til å skjære ut disse delene i MDF.

Planene finnes på nette :http://groups.yahoo.com/group/joescnc/f ... el%202006/

Delene er ferdig konstruerte og jeg har de på ulike formater: DXF,DGW,Sketchup,STEP,

De skal freses ut i ulike MDF tykkelser 1/2" og 3/4"

Her er noen bilder på delene

Bild
Bild
Bild
Bild

Jeg bor i Norge så delene må sendes til norge.

Pris og blir vi sikkert enige om.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Hur långa/breda är dom största bitarna?.
Hur tjocka ska mdf skivorna vara i mm?.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Fagge:
1" = 25.4mm. Så då blir det närmaste man kan komma 1/2" = 12mm och 3/4" = 19mm, men eftersom skivorna man köper här inte är 12mm resp 19mm utan närmare 12.7mm och 19.05mm. Så då stämmer det bra med tummåtten.

Vill du veta största måttet, så är det bara att öppna den filen med dom längsta bitarna och mäta. Allt är ritat i skala 1:1, så det blir inte nåt att räkna på.

Odeott:
Jeg å en kamerat bygget hver vår, litt modifisert, Joe2006 for noen år siden, men hvorfor ikke bygge den nye Joe's CNC 4x4 Hybrid fresen Joe har konstruert? Den er mye lettere å få til om du ikke har noen fres å lage den i, og den er mye bedre konstruert. Ser at mange som alerede har bygget en Joe2006, nå bygger en 4x4 Hybrid.

Les også: http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=25944
Her kan du se "vår" Joe2006: http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=18590
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Det var ju en himla smart måttsättning att kalla en 12,7mm skiva för 12 & inte 13mm.
Är dessa måttavvikelser en standard, eller skiljer det mellan olika fabrikat ?.

Nästan lika smart som att be om hjälp i ett forum & hänvisa för mer detaljer till ett helt annat ställe som dessutom har registreringskrav..
Odeott
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 april 2008, 07:21:53
Ort: Norge

Inlägg av Odeott »

Fagge: De lengste bitene er sirka 150cm lange

Jojje: Finner ikke så gode tegninger på 4x4 Hybrid og jeg tror den blir mye dyrere.
Har du noen pris på Hybriden? Tegninger?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Fagge:
Standardmåtten på normal MDF är 10, 12, 16, 19, 22mm. Sen finns både tunnare och tjockare.
Att registrera sig på yahoo ser jag som en rättighet och inte som en skyldighet. :lol:

Otto:
Fick du pris fra Joe på hans Joe2006? Skulle tro at det blir veldig dyrt med frakt fra USA til Norge. Om noen freser alt til dig i Sverige, så blir det ikke direkte billig å sende det heller.

Jeg har tegninger på Joe2006 i mm, men det er mye fresing. :D
Jeg har tilgang till Hybrid-tegninger også, så jeg kan frese ut alt, men ikke sende tegninger. Totalt set blir det nok ikke store forskellen, men du får en mye bedre fres for kanske litt mere peng.
Odeott
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 april 2008, 07:21:53
Ort: Norge

Inlägg av Odeott »

Joes 2006 tror jeg kommer på rundt $500 pluss frakt. Jeg er ikke så sikker på denne summen
Jeg har også kikkt på en annen maskin som heret LionClaw og den kommer som kit fro $500 pluss frakt Den er nesten identisk med JOes

http://comptonsoft.com/cnc/index.php?cP ... c3a78f8518

Grunnen til jeg valgte JOes er at jeg hadde tegningene ok håpte å få noen til å frese de ut til meg. Lionclaw velge hvis det ikke er noen som kan frese de ut til meg (i Europa..)
Jeg har valgt vekk 4x4 Hybrid først og frems siden jeg ikke har tegninger og frodi jeg tror den er for stor for meg.
Hvor stor er Hybriden?

Jeg trenger også alt av hardware til disse Kit'ene
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Hybriden er skalerbar, det er ikke Joe2006 eller LionClaw.
Så Hybriden kan du bygge hvor liten eller stor du vill.

OK, jeg vet nå at du vill bygge Joe2006 eller LionClaw, så jeg skal ikke mase mere. :D

Løp å kjøp. :lol:
Odeott
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 april 2008, 07:21:53
Ort: Norge

Inlägg av Odeott »

Tja jeg vet jo ikke så mye om Hybriden. Kan du si meg litt om den?
Er det gode tegninger?
Hvilke formater.
Selges den som kit eller får du bare planen og må finne deler selv?

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe emg et Kit siden det var enklere men nå har jeg problemer både med å kjøpe et kit av Joe eller Lion og ingen vil frese ut deler for meg. Det er jo litt domt å starte et byyge uten å vite at jeg får tak i alle delene her i norge.

hvor mye skal du ha for å frese ut deler til meg?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Les dette fra side 1 til 51. Spørsmål kan du komme med etterpå.
Odeott
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 april 2008, 07:21:53
Ort: Norge

Inlägg av Odeott »

Hei nå har jeg lest alt og tenkt litt.
Det ser ut til at prisen på en 4x4 blir rundt 2200-2600 USD. Det blir 11-13000 norske sikkert litt mer med moms og slikt.
jeg tenker at det kanskje blir litt mye for min første CNC.

(Hvis du freser deler til meg, hvor mye vil det komme på?)

Jeg har sett på "lillesyrran". Kanskje det kunne være et alternativ, men jeg vet ikke hvor mye den kommer på.

Det kan kanskje du svare litt bedre på siden det er du som selger Kit`et?

Jeg har ikke plass til en 4x4 så jeg tenket på en 2x2 istedenfor. Hva snakker vi om i kostnadbesparelser? Det blir vel bare aluminiumen og skruene som kortes ned og sparer noen kroner.

Har du ferdigstilt en 4x4 ? Hva kom kostnadene på?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Bra, att du läst allt. :D

Nu kommer inte jag ihåg riktigt, men var 2200-2600 USD inkl allt eller "bara" delarna Joe skulle fräsa ut?

Jag har ingen aning om vad det skulle kosta mig att göra det eftersom jag skippade Joe's plan efter jag tittat på ritningarna.
Det känns faktiskt som att jämföra en Corvette med en Ferrarri. :D
Jag har haft flera USA-bilar, däribland en Corvette -69, och sämre bil(ar) får man faktiskt leta länge efter. Jag har inte haft nån Ferrarri, men Alfan jag har nu är iaf från samma familj. Jo jag vet, det är fel på den också, men den är iaf inte täljd med Rambokniv, inte ens Morakniv, utan med en fin skalpell. Nog om det. :D

Jag säljer inga Lillasyster-kit, men ska kanske fortsätta där jag slutade om/när jag får tid. Priset blir troligtvis ca 7000:- (SEK) inkl allt på frässidan av parallellkabeln.

Den lite större jag håller på med nu är i princip samma typ som Joe's nya. Den kan skaleras till nästan vilken storlek som helst, men större än jag bygger nu är inte att rekomendera. Gör man den mindre, så blir det som du säger inte så mycket billigare pga att det blir bara lite kortare profiler. Allt annat är lika. Sen blir den dyrare för att jag använder linjärlager, men å andra sidan så blir den mycket stadigare och får bättre precision än Joe's Hybrid. Största fördelen, som jag ser det iaf, är att den kommer inte att glappa upp sig som Hybriden kommer att göra. Den hat kullager som åker mot en L-profil. Alla vet ju att den (L-profilen) kommer att deformeras med tiden, och det går inte att justera bort nåt sånt.

För att räkna ut ca kostnaden på min nya, så är det bara att se vad 100x50mm profilerna kostar. Sen går det åt 11 linjärvagnar och en extra motor med styrning. Då får du priset. Ska du ha en fräs som är 1000mm lång och 500mm bred, så blir det 2st x 1000 + 1x 500 = 2500mm profil.
Linjärskenor blir 2x längden och 2x bredden. Ska du ha trapets, så blir det 2x 1000mm + 1x 500mm. Dom vattenskrurna bitarna + skruvar/muttrar kanske 1000:-. Stegmotorer + drivare ca 3000:-. Är det når jag glömt då?

Ca priser.
1000:- Profiler.
2500:- 3m linjärskenor.
5500:- 11st vagnar.
1000:- trapets + annat smått å gått.
1000:- aludelar.
4000:- Motorer, drivare, power mm.
--------
15000:- Totalt, sådär ca ungefär, men inkl moms.

Vill du använda min konstruktion och att jag gör ett kit, då blir det ca 5000:- till, men då får du en nyckelfärdig fräs, men topp precision och hållbarhet. Vill du ha den större, är det bara att ändra siffrorna för profiler och linjärskenor (trapetsen kostar inte mycket). Vill du ha kulskruvar, så hittar du lätt priserna på nätet.
Skriv svar