Jag har fått uppfattningen att när det gäller oscilloskop så är det LeCroy eller Tektronix som ligger på toppen?
Jag har fått äran att använda ett LeCroy på senaste tiden, några år gammalt.
Men jag gillar inte den, exempelvis måste det låta som ett jetplan?
Nu överdrev jag lite kanske, ett jetplan låter faktiskt lite mindre..
Sedan verkar det som nyare LeCroy kör Windows! Hur tänkte dom där?
SÅ ni professionella som har häftiga grejor att leka med finns det några andra alternativ?
Vilken tycker du bäst om; LeCroy, Tektronix eller något annat märke?
LeCroy VS Tektronix?
Nu var det länge sedan jag ansvarade för labbet på Ericssonfabriken där jag jobbade, men då (10 år sedan, eller så) var LeCroy den överlägsna favoriten. Tek var roligare, flashigare, hade fler finesser, men kändes inte lika seriösa. Nu kanske det hade en del med försäljarna att göra...
Men mot slutet började Tek spotta upp sig och om den kurvan har fortsatt så lär de nog vara ikapp eller förbi LeC nu.
Kort sagt, min erfarenhet av dem är att det är nog fan hugget som stucket!
\\Sky
Men mot slutet började Tek spotta upp sig och om den kurvan har fortsatt så lär de nog vara ikapp eller förbi LeC nu.
Kort sagt, min erfarenhet av dem är att det är nog fan hugget som stucket!
\\Sky
LeCroy har väl alltid ansetts vara top of the line i alla fall prismässigt. Själv har jag aldrig varit särskilt förtjust i dom, speciellt inte när de fick för sig att köra Windows för några år sedan. Helt sinnesjukt att behöva vänta 5 minuter innan scopet är igång, även virusrisken är stor. Jag har alltid föredragit Tek eller HPs analoga scope.
Jag har både häftig LeC och modernt Tek på jobbet. Hugget som stucket skulle jag säga. Tek är enklare att begripa sig på. LeC låter som en medelstor avfallskvarn och startar ungefär lika snabbt som sengångare biten av en sömnfluga... Båda är bra, men båda skulle kunna bli bättre på detaljer. Mätprestanda är jättebra i båda systemen, men...
* Fläkljud
* Starttid
* GUI
* Menylogik
... lämnar en hel del att önska fortfarande...
Men Agilet kan vara idé att titta på, deras nya skall vara riktigt bra sägs det (har inte testat själv)
* Fläkljud
* Starttid
* GUI
* Menylogik
... lämnar en hel del att önska fortfarande...
Men Agilet kan vara idé att titta på, deras nya skall vara riktigt bra sägs det (har inte testat själv)
LeCroy oscilloskopen Wavesurfer Xs och Waverunner Xi med touchskärmar är helt klart beroendeframkallande
Att jobba med dem är en fröjd tycker jag, men det är klart att visst tar det lite tid att starta dem, men kan man vänta den minuten så är det värt att vänta på. Tektronix skåpen fungerar för det mesta men de flesta modeller har kort minnesdjup vilket inte alltid är så roligt...

Att jobba med dem är en fröjd tycker jag, men det är klart att visst tar det lite tid att starta dem, men kan man vänta den minuten så är det värt att vänta på. Tektronix skåpen fungerar för det mesta men de flesta modeller har kort minnesdjup vilket inte alltid är så roligt...