Styrning LED multifunktionsenhet?
Styrning LED multifunktionsenhet?
Har en rc-bil med ett multifunktionsenhet som styr Led, ljud och elmotorn till bilen.
Dock så skulle jag vilja utöka med lite fler LED på bilen. Från enheten så går det ut kablar till de befintliga LED:arna, hakar jag på en till led där så orkar den inte av att driva det.
Så min tanke är att klippa bort en LED och på nått sätt göra den till en styrledning som skall styra dom nya LED:arna så att dom blir isolerade från enheten.
Försökte med en optokoplare men den blev det bara rök kvar av. Några ideer? Simpel transistor?
Länk till enheten: http://www.tamiyausa.com/product/item.p ... t-id=56511
Dock så skulle jag vilja utöka med lite fler LED på bilen. Från enheten så går det ut kablar till de befintliga LED:arna, hakar jag på en till led där så orkar den inte av att driva det.
Så min tanke är att klippa bort en LED och på nått sätt göra den till en styrledning som skall styra dom nya LED:arna så att dom blir isolerade från enheten.
Försökte med en optokoplare men den blev det bara rök kvar av. Några ideer? Simpel transistor?
Länk till enheten: http://www.tamiyausa.com/product/item.p ... t-id=56511
Japp vill att de nya LED:arna skall tändas då den slaktade leden blir aktiverad.
Strömkälla eller strömsänka? :Lite svårt att svara på då jag inte får tag i nåt schema på enheten. MEN mäter jag på Dioden när den är ikopplad i enheten och utgången är aktiverad får jag ut 3.47V och pluggar jag ur LED:en och aktiverar utgången får jag 11.2V ut.
Men nu kommer det luriga: enheten drivs av ett 7.2V batteri, hur kan jag då få ut 11.2V?
Edit: Stavning
Strömkälla eller strömsänka? :Lite svårt att svara på då jag inte får tag i nåt schema på enheten. MEN mäter jag på Dioden när den är ikopplad i enheten och utgången är aktiverad får jag ut 3.47V och pluggar jag ur LED:en och aktiverar utgången får jag 11.2V ut.
Men nu kommer det luriga: enheten drivs av ett 7.2V batteri, hur kan jag då få ut 11.2V?
Edit: Stavning
OK. Då har du en strömsänka, kan tom vara en konstantströmsgenerator. Frågan är var den tar 12.55V ifrån om du matar den med 7.2, kan vara en inbyggd dubblare eller så. Antar att du vill driva dina leddar från 7.2 då.
I det fallet kanske en optokopplare ändå är enklast. Det är ju en diod du kan driva direkt, förutsatt att du tar en med ungefär samma framström som du har i ledden du har nu.
Optokopplare kopplas in med sin diod i ställer för de diod du har nu. Utgången är en transistor. Kollektor till + via ett ca 10k motstånd, emittren till basen på en 2N1893 (npn medeleffekt) eller liknande. emitter till jord och kollektorn till katod på leddarna, anoderna till plus via ett moststånd som du räknar ut för att få lagom ström.
Bara ett förslag.
I det fallet kanske en optokopplare ändå är enklast. Det är ju en diod du kan driva direkt, förutsatt att du tar en med ungefär samma framström som du har i ledden du har nu.
Optokopplare kopplas in med sin diod i ställer för de diod du har nu. Utgången är en transistor. Kollektor till + via ett ca 10k motstånd, emittren till basen på en 2N1893 (npn medeleffekt) eller liknande. emitter till jord och kollektorn till katod på leddarna, anoderna till plus via ett moststånd som du räknar ut för att få lagom ström.
Bara ett förslag.
Japp skall mata det med 7.2V. Har nu ritat upp det på ett papper MEN skall inte basern på optokopplaren vara anslutet till något. Får inte ihop det riktigt?
Altså på optokoplaren skall den skrotade dioden in på stift 1 och 2.
+7.2V via ett 10kOhms motstånd på stift 6.
Stift 5 Ej ansluten??
Stift 4 ut till basen på 2N1893.
Emittern på 2N1893 till jord.
+7.2V via ett 68Ohm motsånd till 2 serikopplade led till kollektorn på 2N1893
Detta med bilden på MCT2 75-363-52 och 2N1893 på Elfa.
Har jag fattat det rätt?
Stift 5 Ej ansluten??
Detta med bilden på MCT2 75-363-52 och 2N1893 på Elfa.
Har jag fattat det rätt?
Basen kan vara okopplad, se:
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/vishay/83731.pdf
Ja.
Stift 5, kollekorn
Stift 5 Ej ansluten??
Stift 6 ej ansluten
Ja
Ja
Japp, borde ge ca 7ma, litet beroende på vad dina dioder har i framspänningsfall. En 1893 borde kunna driva ett antal, men den kan behöva kylning.
Så skulle iallafall jag göra och hoppas att det fungerar
Hade jag mera tid kunde jag rita upp det i KiCAD, men jag ser på Deerhunter nu 
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/vishay/83731.pdf
Ja.
Stift 5, kollekorn
Stift 5 Ej ansluten??
Stift 6 ej ansluten
Ja
Ja
Japp, borde ge ca 7ma, litet beroende på vad dina dioder har i framspänningsfall. En 1893 borde kunna driva ett antal, men den kan behöva kylning.
Så skulle iallafall jag göra och hoppas att det fungerar

Inga problem. Kul att kunna hjälpa till. Behöver du mera tryck så kan du ta en darlingtontransistor. Begränsningen är effekttransistorns hfe. Dvs den maximala ström du kan styra är max ström genom optokopplaren (50mA absolut max) gånger effekttransistorns hfe.
Jag misstänker att leddarna de facto är pulsade. På det sättet kan man köra en högre framström och få dem att förefalla lysa mer. Ögat funkar så.
Jag misstänker att leddarna de facto är pulsade. På det sättet kan man köra en högre framström och få dem att förefalla lysa mer. Ögat funkar så.