Strul med ladd/spänningsregulator
Postat: 10 september 2004, 23:02:25
Tja
Har inhandlat en MC, en yamaha xz 550 närmare bestämt.
Har dock fått med ett jobbigt elfel på köpet.
Har en säkring som går så fort jag startar motorn.
Har skärmat av felet till laddregulatorn. Från den går det nämligen tre kablar, röd, svart och gul. Röd och svart har jag mätt till att sitta i en likriktarbrygga mot generatorn.
Den gula är den som ställer till problem, den är kopplad till +12V som går till lysen m.m. Vad jag förstått har den till uppgift att känna av belastningen genom att mäta spänningen i systemet och sen justera utspänningen efter det.
Det verkar dock som att den jordar så fort man startar.
Har jag förstått allt rätt?
Är den paj?
eller är det bara felkopplat?
Vågar jag koppla ur den sidan med röd, svart och gul kabel och låta andra sidan som sitter mot generatorn vara i? dvs köra den obelastad så att jag kan mäta utspänning och vad som händer i den gula.
Tillägg, laddningsregulatorn är inte original, den ska vara "heavy duty" enligt han jag köpte hojen av då original grejorn brinner rätt lätt.
Enligt min far ska det dock var på den gula kabeln som indikatorlampan för laddning sitter, min hoj har ingen sån lampa, kan det vara orsaken till att blir kortis genom regulatorn?
Har inhandlat en MC, en yamaha xz 550 närmare bestämt.
Har dock fått med ett jobbigt elfel på köpet.
Har en säkring som går så fort jag startar motorn.
Har skärmat av felet till laddregulatorn. Från den går det nämligen tre kablar, röd, svart och gul. Röd och svart har jag mätt till att sitta i en likriktarbrygga mot generatorn.
Den gula är den som ställer till problem, den är kopplad till +12V som går till lysen m.m. Vad jag förstått har den till uppgift att känna av belastningen genom att mäta spänningen i systemet och sen justera utspänningen efter det.
Det verkar dock som att den jordar så fort man startar.
Har jag förstått allt rätt?
Är den paj?
eller är det bara felkopplat?
Vågar jag koppla ur den sidan med röd, svart och gul kabel och låta andra sidan som sitter mot generatorn vara i? dvs köra den obelastad så att jag kan mäta utspänning och vad som händer i den gula.
Tillägg, laddningsregulatorn är inte original, den ska vara "heavy duty" enligt han jag köpte hojen av då original grejorn brinner rätt lätt.
Enligt min far ska det dock var på den gula kabeln som indikatorlampan för laddning sitter, min hoj har ingen sån lampa, kan det vara orsaken till att blir kortis genom regulatorn?