Edit: Har också funderat en del över liknande projekt.
Edit2: På sida nummer två fins en byggbeskrivning av motorn
Plåtdetaljerna är utkonade, står hur man gör på sidan
Edit3: Om du tänkt löda, tänk på att motorn blir mycket varm (läs glödhet) så vanligt tenn och liknande kommer ej att fungera, det måste svetsas eller falsas ihop om det skall fungera.
Postat: 10 mars 2008, 21:52:50
av Calle
Blev ju bara tvungen å bidra med en video.
Ljud är ett måste, de är hela upplevelsen!
Postat: 11 mars 2008, 02:08:00
av Henry
..kan det funka med en tom co2 patron?
Motorn kan ha vilket yttre utseende som helst bara så längre som kammaren och rörets dimensioner är de rätta. Om en CO2 patron har det vet jag ej men det får du mäta upp för att se om det fungerar eller ej.
Postat: 11 mars 2008, 10:47:32
av Electricguy
calle: satan va det planet går!!!
Postat: 11 mars 2008, 21:31:50
av xxargs
jäklar!... och av doplereffektens frekvensåkningar så borde det gå att räkna ut _hur_ fort dom kör...
Postat: 11 mars 2008, 21:36:47
av Mizzarrogh
Stämmer det att dedär kärrorna går att dra upp i en bit över 700 knyck om de är väl konstruerade?
Postat: 11 mars 2008, 21:42:39
av jojje
Skalenlig eller "riktig"?
Postat: 11 mars 2008, 21:50:42
av netrunner
Tyskarnas V1 flygande bomber hade pulsjetmotor. Dom flög tills en timer ströp motorn och då gick dom i marken... ka-bom!
Effektivast är dom om dom har en ventil men då sliter dom sig i bitar ganska fort. Finns även utan ventil men då med mycket sämre drag...
Postat: 11 mars 2008, 21:51:31
av POS
Jag har haft ett metanolplan som gjorde ca 160km/h och flera i klubben jag var med i flög F3D-plan som gick i ca 330km/h dom gick fort som fan..
700 låter mycket men jag vet inte hur fort dom går. Men man måste vara riktig säker med spakarna "bara" för att köra i 330.
Postat: 11 mars 2008, 22:09:10
av Mizzarrogh
Låter ju å andra sidan fullt tillräckligt för ett modellplan...
Vad som egentligen mest slits hos Valved pulsejets, är ventilplåtarna (och, tror jag nålen och hylsan till denna), så det kan ju vara mycket begåvat att göra dessa lätt utbytbara, tror jag har en länk någonstans till en sida där det står utförligt beskrivet om hur man kan etsa fram dessa med hjälp av en vanlig batteriladdare. De bör vara i fjäderstål om de skall hålla någotsånär.
Står för övrigt mycket intressant om Valveless på forumet jag länkade till tidigare. (när jag tänker efter har jag för mig någon här byggt en sådan)
Visst, prestandan är lägre hos dessa, men de har en del andra fördelar såsom tex större driftsäkerhet och mindre krävande underhåll, vilket åtminstone i mitt tycke ändå gör dem mycket intressanta som alternativ.
Fins valveless konstruktioner som går att pressa upp i fullt jämförbara prestanda om omständigheterna är optimala.
Postat: 11 mars 2008, 22:16:45
av Calle
Jorå, finns de rc jetkärror som gör runt 700km/h dock är problemet att de är
lite svåra å hålla koll på. ca 250meter / sekunden
Vet inte va denna håller men är nog runt 400-500km/h
Sen finns ju pylonkärror oxå,de brukra ligga runt 3-400km/h
och då flyger de inte rakt fram utan genom typ en konbana.
Går nått vansinnigt, har sett de live, man blir yr i huvet efter 10-15sek
Detta är en eldriven
Postat: 11 mars 2008, 22:56:19
av dar303
Oj vad gulligt!
Det krävs dock en del mekaniskt kunnande för att tillverka denna lilla sak, man måste svetsa i rostfritt mm.
På den tiden var ju planen på sin höjd linstyrda, nu kan man ju smälla i radiostyrning, autopilot, kameralänk och jag vet inte allt!