Sida 1 av 2

Ang: Grovlek på kabel till lysdiod bygge

Postat: 4 mars 2008, 23:56:37
av nitropunch
Tjenare. Har ett litet lysdiod bygge ja håller på med till bilen :). Därlysdioderna tar 20mA per styck. Jag har gjort så att ja har serie kopplat 4 stycken dioder för att slippa behöva koppla in en massa motstånd. Kabeln ja har imellan är väldigt tunn altså en FKUX 0,08 mm2. Frågan är nu bara om denna kabeln är för tunn? eller kan de tilloch med klara sig med att kopplan fler stycken "4-serier" parrallellt utan att behöva köpa en ny grövre kabel?

Mvh:Alexander

Postat: 5 mars 2008, 00:13:18
av Stinrew
Jag får det till att din kabel klarar av över 0,5A, och varje 4-serie drar 20mA. Då borde en matarkabel klara av att driva minst 25st. 4-serier.

Postat: 5 mars 2008, 00:40:54
av nitropunch
okey...men då är de ju ganska så lungt :D satt här och leta lite på onkel google efter en uträknings sida just för detta ändamål. Du har ingen aning om var man kan hitta en sågan site ?

Postat: 5 mars 2008, 01:01:44
av kimmen
Se till att säkra av för vad kabeln tål där den ansluts till bilens elsystem bara så ska det vara lugnt.

Postat: 5 mars 2008, 01:38:05
av Stinrew
Nej du, jag har letat och letat. Det verkar vara lögn i h#¤%&/te att finna. Det närmsta jag kom varden härsidan. Jag tog även och bläddrade i starkströmsföreskrifterna. Men dom hade inga formler, bara tabeller.

Postat: 5 mars 2008, 02:16:43
av nitropunch
Jo håller med dej Stinrew ett helvete att hitta, men tycker ju att en sån sak ska igentligen finnas rätt lätt tilgänlig på nätet. Har för mej att ja har sätt någon site där de fanns nått liknande, dock var detta rätt så länge sen och jag har tyvär inte kvar URL:n :(
men men.... Då gör jag bara så att ja säkrar de till 500mA så ska de väll klara sig rätt bra

Postat: 5 mars 2008, 03:21:15
av blueint
Om man antar att det är ett linjärt förhållande mellan ledararea och strömkapacitet. Och vet att fasta installationer är 2.5mm² vid 10 A.
Area [mm²] = 0.25 * Ström [A]

Postat: 5 mars 2008, 09:10:51
av El-Björn
Den finns en sida som har en hel del samlat inom fysik:

Hyperphysics

Och där kan man bland annat hitta denna formeln.

Postat: 5 mars 2008, 10:27:28
av Mindmapper
Jag skulle också tänka på att ek- och fk- typ av kabel inte är så vettiga att använda i ett fordon, pga att vibrationer lät gör att det blir avbrott. Det är bättre att använda rk- eller mk- typer då dessa inte ledas av så lätt.

Postat: 5 mars 2008, 14:02:57
av Stinrew
blueint skrev:Om man antar att det är ett linjärt förhållande mellan ledararea och strömkapacitet. Och vet att fasta installationer är 2.5mm² vid 10 A.
Area [mm²] = 0.25 * Ström [A]
Är du säker på det? Jag vet bara att när man pratar hushållsel(230VAC 50Hz) så är 1,5mm² avsäkrat med 10A och 2,5mm² avsäkrat till 16A.

Postat: 5 mars 2008, 14:49:36
av AndLi
vid fast installation av 240/400 VAC så är det 1.5mm2 till 10A och 2.5mm2 till 16A standard.. (sen finns det en massa undantag åt alla de håll...)

6A per mm2 fick jag lära mig...

Postat: 5 mars 2008, 15:18:53
av JustNeed
Det är väl rätt naturligt att det inte finns någon formel egentligen.
Det är ju inte strömmen som dödar kabeln utan värmeutvecklingen och den beror ju på en massa faktorer som isolering, yttertemperatur, resistivitet och allt sånt.

Postat: 5 mars 2008, 20:48:07
av korp
Jag har inga tips på kalkylatorer men det finns en hel del tabeller man kan kika på, om man söker på wire current limit, t ex;
http://www.powerstream.com/Wire_Size.htm

Postat: 5 mars 2008, 20:56:59
av probe
Sen beror det ju på VAD som begränsar kabeln. Är det maxtemp på kabeln? Är det spänningsfallet?

Då detta inte är självklart så går det likssom inte titta i en tabell utan man måste koppla på hjärnan och tänka.....

Koppla in en linjärladdare med 600meter 0,75mm2 kabel som drar 400W@230V - helt oki enligt starkströmföreskrifterna, men kommer det att fungera? :shock:

Postat: 5 mars 2008, 21:02:23
av DeeJayPA
Minsta tillåten area vid fastinstallation är 1.5mm2.
Det finns även något om max spänningsfall. Så nej inte godkännt skulle jag tro.
Men jag fattar din poäng