Monitorer allmänt...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Monitorer allmänt...

Inlägg av Melker »

Skulle vilja ha lite info om hur monitorer i allmänhet fungerar och hur man kan "interfacea" dom själv. Det är egentligen syncsignalerna jag har svårast att förstå, har hört att dom gör så det tex ska bli rätt upplösning så att allt hamnar rätt på skärmen, men förstår inte hur riktigt. Ni får gjärna posta länkar till någon sidan med bra info på det eller förklara för mig.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Okj jag orkar inte berätta det själv, är för lat för att skriva ser du! Men jag letade upp lite info åt dig. Hoppas det ger lite svar! :)


http://computer.howstuffworks.com/monitor.htm

http://electronics.howstuffworks.com/question694.htm

Längst ner på sidan på den andra länken finns det lite mer länkar som kan vara intressanta för dig. :)

Sen kan du ju testa att söka på samma sida efter CRT åxå.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Tack så mycket! Ska genast sätta mig och läsa...
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Har läst nu och måste tyvär säga att det inte gav så mycket, vet fortfarande ignet mer om hur sync fungerar.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Ok.

Tyvärr måste jag säga att jag inte orkar skriva detta. Det är ju ganska så mycket. Och så minns jag säkert inte alla detaljer heller, var ju över två år sen jag läste om det i skolan så. Gick elektronik på gymnasiet...
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

okej... Ja, jag tror vi kommer gå igenom detta nu till hösten i skolan, men ids inte vänta på det... Andledning till varför jag frågar är för att jag vart sugen på att försöka koppla upp en grafisk LCD från en bärbar dator mot en MCU som ett litet sidoprojekt. Har hittat några andra sidor nu iaf, fast förstår fortfarande inte riktigt, men det ska nog gå. :)
Tack ändå!
Skriv svar