Var noga när du jobbar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Inlägg: 505
Blev medlem: 14 september 2007, 19:56:30
Ort: Falun
Kontakt:

Var noga när du jobbar.

Inlägg av SA4AQS »

På pappas jobb (Framtidsmusset) i planetariet så hände det en liten olyka för ett tag sedan. När en person skulle byta utag för matning till en dator och några stryboxar. Det hadde fungerat i mer änn 15år men när den här personen skulle sätta till baka stikproppen i utaget så smäller det. Och ur styrboxarna kommer det en brun tjok rök.
Styrboxarna som kostade flera tusen drivs på 24v så det kan inte vara något fel på dem "ialla fall det var inget fel på dem".
Sen så satt det vad den här personen trode var en UPS, en skydds trafo för 220 den hadde ju setat där i alla år men vad kan då vara fel och till slut hittar man problemet. Hur i helvete kan man koppla på de viset det gick ju bra när den satt med nollan i chassijord men sen när den bytte utag så blev det fas där istället för nollan. Fasen gick då till datorns chassi sen ut till USB>COM in i styrboxen som bran upp.

EDIT: Fixade bilden.
EDIT2:Glömde skriva edit.
Senast redigerad av SA4AQS 26 februari 2008, 00:22:45, redigerad totalt 2 gånger.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Någon brydde sej visst inte vilken färg som blev skyddsjord uppnbarligen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Skrämmande!!!!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29907
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det där är ju så uppenbart fel så man undrar nästan om någon gjort det med flit. :P
Men just den där bilden säger inte så mycket utan att se hur det var kopplat i stickkontakten.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Inlägg: 505
Blev medlem: 14 september 2007, 19:56:30
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Stikkontakten var riktig. och om någon hadde tagit i chassit så ja. Men om det bara hadde setat en sketen jordfelsbrytare så hadde det blivit mycket billigare.

EDIT:mer text
Senast redigerad av SA4AQS 25 februari 2008, 19:14:51, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det där är ju kriminellt. Ansvarig borde plocka rätt på den som utförde jobbet och ge reprimand.
Påminner mig om en person som vände en P-ATA kabel åt "fel" hål. Inget problem när man gör det i båda ändar.. Så jag fick problem när den skulle kopplas in efter arbete.

Summa kardemumma: Utgå från att föregående nisse är idi-t.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Inlägg: 505
Blev medlem: 14 september 2007, 19:56:30
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Den som vi tror gjorde det har slutat för flera år sedan.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

The daily bandwidth limit for this member has been exceeded.
Efter 104 visningar av tråden? :?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Webbforum slösar rätt mycket överföringskapacitet. Bättre med NNTP som är mer lämpat för uppgiften. Klarar dessutom trådar istället för en lång sträng av anslag..
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Den som vi tror gjorde det har slutat för flera år sedan.

Kan inte heller se bilden för att se exakt hur det är kopplat men det låter som fasen var kopplad till chassi. Då det var ytterst stor risk för, som det heter, allvarlig personskada och i detta fall till följt av rent jäkla slarv eller vad det nu än är så är det fullkomligt skit vilket som jag ser det. Någon hade kunnat bli dödad i värsta fall.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Inlägg: 505
Blev medlem: 14 september 2007, 19:56:30
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Sparkz skrev:
The daily bandwidth limit for this member has been exceeded.
Efter 104 visningar av tråden? :?
He he första gången som det har hänt :)
Spinxen
Inlägg: 536
Blev medlem: 25 augusti 2005, 14:21:49
Ort: Sveriges framsida
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

Jaa, det såg ju inte så bra ut.

"hmm, nu ska vi se, i plåten är det en gulgrön kabel, då MÅSTE det vara den bruna som ska kopplas in där" :roll:

Ren tur att inget värre har hänt.
bjolin
Inlägg: 123
Blev medlem: 22 september 2006, 11:21:20
Ort: Linköping

Inlägg av bjolin »

"Men i samband med exempelvis bilelektronik är ju jorden (-polen) oftast svart, varför ska det då vara någon skillnad?"

Skrämmande att se en sådan koppling. Det är sådant som ger en viss förståelse för varför det bara är elektriker som får utföra fasta installationer.
Tur att ingen dog eller skadades.
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1997
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

Usch, har råkat ut för en sån koppling en gång och det var bara rena tuern att jag överlevde.

Det var på en husvagn så hela chassit på husvagnen var kopplat till fasen, jag böjde mig ner och kom emot med pannan så strömmen gick från huvud till fötter. Hade det bara varit lite blötare i gräset så... :(

Det berättas att jag for bakåt skrikandes åtskilliga meter, men själv kommer jag bara ihåg det otäcka ljudet.

(Hm, det här svaret kanske skulle vara i "onödiga fakta...")
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Nej, el och fukt är ingen bra kombination. Jag brukar alltid vara extra försiktig när jag håller på utomhus och helst koppla in jordfelsbrytaren.
Skriv svar