Kjell & Co's etsaggregat?
Kjell & Co's etsaggregat?
Hejsan!
Ska börja inhandla lite etsutrustning så småningom och undrar därför om kjell&co's etstank funkar bra? Någon som har testat?
Eller finns det någon bättre i samma prisklass?
Art nr 89421 på kjell&co!
Mvh
Ska börja inhandla lite etsutrustning så småningom och undrar därför om kjell&co's etstank funkar bra? Någon som har testat?
Eller finns det någon bättre i samma prisklass?
Art nr 89421 på kjell&co!
Mvh
marcusg:
Hur fungerar doppvärmaren? 31 grader låter faktiskt lite klent. Har du några bilder på dina resultat?
rehnmaak:
Ja det känns lite dåligt att den är på 150 w men bara värmer upp till 31 grader (om man nu ska lita på siffrorna). Finns det någon separat doppvärmare man kan köpa i en butik någonstans? Kollade på clasohlson och de hade bara en värmare som värmer till 100 grader. Biltemas sida funkar inte :/
Hur fungerar doppvärmaren? 31 grader låter faktiskt lite klent. Har du några bilder på dina resultat?

rehnmaak:
Ja det känns lite dåligt att den är på 150 w men bara värmer upp till 31 grader (om man nu ska lita på siffrorna). Finns det någon separat doppvärmare man kan köpa i en butik någonstans? Kollade på clasohlson och de hade bara en värmare som värmer till 100 grader. Biltemas sida funkar inte :/
-
Jag har en äldre modell från Kjell av märket Vellman. Doppvärmaren har blivit utbytt ett antal gånger, kan vara låg väskenivå som har ställt till det. Luftkanalerna kan lätt slaggas igen. Plasten där doppvärmaren sittar har blivit smått bränd med tiden utan att ha haft kontakt. Men för det priset hade jag ändå köpt den, vad kostar en kvalitets etstankt, 2000 kr?
-
Har bara erfarenhet av ELFA's. Men den har klen doppvärmare också. Brukar koka vatten i en stor gammal kastrull. Tar bort den från spisen ställer sedan ner etstanken med doppvärmare och kör.
Men det vore naturligtvis bättre att ha en kraftigare doppvärmare. De i glas är så ömtåliga också. Får man tag på en lämpligt kraftig så bör man kunna sätta på ett skydd mot etsvätskan. Med olja mellan element och skydd bör det fungera om man får det tillräckligt tunt och ett material som täl värmen.
Men det vore naturligtvis bättre att ha en kraftigare doppvärmare. De i glas är så ömtåliga också. Får man tag på en lämpligt kraftig så bör man kunna sätta på ett skydd mot etsvätskan. Med olja mellan element och skydd bör det fungera om man får det tillräckligt tunt och ett material som täl värmen.
Jag har en likadan, men jag lyckades först spräcka värmaren, och i något skede drack luftpumpen för mycket järnklorid. Ingendera berodde på dålig kvalitet om man säger så...maha skrev:Lite luddigt var gränsen för kvalité går men den jag köpte från finska Bebek för 85 euro inklusive doppvärmare med termostat och luftpump har jag varit väldigt nöjd med.
Nuförtiden använder jag tryckluft från en kompressor och har införskaffat en hållbar värmare (som dock inte blir tillräckligt varm)