Kjell & Co's etsaggregat?

Användarvisningsbild
sebgus

Kjell & Co's etsaggregat?

Inlägg av sebgus »

Hejsan!

Ska börja inhandla lite etsutrustning så småningom och undrar därför om kjell&co's etstank funkar bra? Någon som har testat?

Eller finns det någon bättre i samma prisklass?

Art nr 89421 på kjell&co!

Mvh
marcusg

Inlägg av marcusg »

Jag köpte en för en två veckor sedan och har gjort några etsningar i den. Min första etstank, så jag har inte så mycket att jämföra med, men för mig så har den fungerat bra!
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Du kan slänga doppvärmaren direkt... värm etsvätskan på spisen i lämpligt pyrex-kärl istället.

Dock är luftpumpen rätt bra, det blir jämnt etsat om man använder den. Men det skulle vara fint om luftstenen var lite större...
Användarvisningsbild
sebgus

Inlägg av sebgus »

marcusg:

Hur fungerar doppvärmaren? 31 grader låter faktiskt lite klent. Har du några bilder på dina resultat? :)

rehnmaak:
Ja det känns lite dåligt att den är på 150 w men bara värmer upp till 31 grader (om man nu ska lita på siffrorna). Finns det någon separat doppvärmare man kan köpa i en butik någonstans? Kollade på clasohlson och de hade bara en värmare som värmer till 100 grader. Biltemas sida funkar inte :/
spaderkung

Inlägg av spaderkung »

Om 100C utlovas så borde den kunna luras att ge lägre.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

project_x: Den typ av doppvärmare du är ute efter är inneslutna i glas och har termostat, den på Clas Ohlson är ju i metall, den blir knappast långlivad i etsvätska...
Användarvisningsbild
sebgus

Inlägg av sebgus »

maha:
Den faktorn får man ju räkna med också ;)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag har en äldre modell från Kjell av märket Vellman. Doppvärmaren har blivit utbytt ett antal gånger, kan vara låg väskenivå som har ställt till det. Luftkanalerna kan lätt slaggas igen. Plasten där doppvärmaren sittar har blivit smått bränd med tiden utan att ha haft kontakt. Men för det priset hade jag ändå köpt den, vad kostar en kvalitets etstankt, 2000 kr?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Lite luddigt var gränsen för kvalité går men den jag köpte från finska Bebek för 85 euro inklusive doppvärmare med termostat och luftpump har jag varit väldigt nöjd med.

Ursäkta den hemska bilden Bebek tillhandahåller...

Bild
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har bara erfarenhet av ELFA's. Men den har klen doppvärmare också. Brukar koka vatten i en stor gammal kastrull. Tar bort den från spisen ställer sedan ner etstanken med doppvärmare och kör.

Men det vore naturligtvis bättre att ha en kraftigare doppvärmare. De i glas är så ömtåliga också. Får man tag på en lämpligt kraftig så bör man kunna sätta på ett skydd mot etsvätskan. Med olja mellan element och skydd bör det fungera om man får det tillräckligt tunt och ett material som täl värmen.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

maha:
Ser likadan ut som min Vellman, med pump och allt. Kanske är lite som Vellmans lödstationer, om man låter skiten stå på hela dagen så blir de inte särskilt långlivade.
Användarvisningsbild
sebgus

Inlägg av sebgus »

Trevligt!

Kjell-butiken på torp skulle få in den på onsdag, så det blir till o handla då! Får hoppas mina UV-dioder från kina kommer snart också :roll:

Tackar för alla svar!
marcusg

Inlägg av marcusg »

Jag tycker doppvärmaren fungerar bra, glaset känns hyfsat varmt (dvs en bit över 37 grader, iaf). Lite bilder från senaste helgens bestyr...

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
sebgus

Inlägg av sebgus »

marcusg:

Ser mycket snyggt ut! :)

Använder du eagle?
hh

Inlägg av hh »

maha skrev:Lite luddigt var gränsen för kvalité går men den jag köpte från finska Bebek för 85 euro inklusive doppvärmare med termostat och luftpump har jag varit väldigt nöjd med.
Jag har en likadan, men jag lyckades först spräcka värmaren, och i något skede drack luftpumpen för mycket järnklorid. Ingendera berodde på dålig kvalitet om man säger så...

Nuförtiden använder jag tryckluft från en kompressor och har införskaffat en hållbar värmare (som dock inte blir tillräckligt varm)
Skriv svar