Sida 1 av 3
DIY Insprut till bil
Postat: 21 februari 2008, 23:49:36
av chille
Har väldigt länge varit sugen att prova på något hemmagjort insprut i bilen. Tyvärr är väl MegaSquirt kanske inte så mycket att hänga i granen och VEMS känns ju lite begränsat. Har ju länge vart snack om en nyare och bättre version av VEMS, men den verkar ju aldrig komma.
Så nu tänkte jag börja kolla upp vad det finns för andra insprut. En snabb googling gav inte så mycket lovande. Är det verkligen VEMS och Megasquirt som är de bästa DIY-spruten? Finns det inget annat lite mer okänd insprut som är passerat på någon snabbare processor och på så vis kommer kunna ha lite mer potential?
Ett alternativ vore ju annars att själv försöka få tummen ur och hotta upp ett VEMS med en ny processor för att få det funktionsdugligt. Vore tufft om man i princip bara kunde ta en VEMS rakt av och slänga på en FPGA med en softcore. Då får man ju processorkraft så det räcker och har även möjlighet att göra vissa kritiska delar i hårdvara. Dessutom om man har en tillräckligt stor FPGA skulle man ju även kunna slänga in en till softcore vars enda uppgift är att driva ett grafiskt interface med någon liten LCD/TFT.
Hur är det när det gäller FPGA egentligen? Det borde ju ändå inte vara något större bök att bara få igång en krets med en softcore? Så det borde ju ändå vara en realistisk lösning på problemet. Och framförallt skulle det nog vara uppskattat av VEMS-snubbarna.

Postat: 22 februari 2008, 08:32:30
av dbss
Vad har du för fartvidunder eftersom du tycker att MegaSquirt inte är tillräckligt???
Eller vad är det du har imot MS ??
Mvh Dag
Postat: 22 februari 2008, 09:41:58
av chille
Största problemet med MS är att den har en gammal föråldrad processor som knappt hänger med i svängarna längre. Och då blir det ju dessutom svårt att bygga på med mer funktioner.
Postat: 22 februari 2008, 09:59:23
av Nihilim
Nira I3+, kommerciellt och ickegratis men flexibelt.
Postat: 22 februari 2008, 10:35:51
av BEEP
Dom är väl bägge två ganska begränsade
VEMS:
14x16 or 12x12 Volumetric Efficiency Map for fuel injection
Megasquirt:
16x16 Maps for fuel injection
Jämfört med
Haltech:
Variable RPM range map points
Map resolution: 32 RPM ranges
by 32 load points
Postat: 22 februari 2008, 10:37:18
av speakman
Redan förbättrad MegaSquirt:
http://caffrey.dk/megasquirt/ 
Postat: 22 februari 2008, 12:34:26
av behr
Orginal megasquirten var inte mycket att hänga i granen, men dom
senaste versionerna av mjukvaran för den där gamla sunkiga motorola MCUn har väl allt man kan behöva? (Förutom överskådlig kod då...)
Bränsleinsprutning och tändning är i grunden väldigt enkelt. Vad är det för funktioner du planerar som behöver så mycket beräkningskraft?
Ion-sensing hade varit riktigt tufft

Postat: 22 februari 2008, 12:49:09
av Mizzarrogh
"(...)och har även möjlighet att göra vissa kritiska delar i hårdvara."
Detta låter ju helt klart intressant.
Skulle onekligen vara intressant om det fins något system som är "byggbart" och litet mer valbart, sas (tex möjligt att hotta upp, enlig beskrivningen i inledningen, etc...)
Vidare skulle jag (sagt sådär rent personligen), mycket gärna även vilja ha någonting som gör systemet helt kompatibelt med äldre typer av givare så man kan också använda samtliga förekommande typer av "originalgivare" utan problems om så önskas. (lämpligen tex någon typ av expansion)
Edit: En spontan tanke bara... Visst, erkänner villigt jag kanske är litet av (eller rätt mycket... ) hårdvarufetichist, men helt klart bör man ju kolla samtliga möjligheter med mjukvara parralellt så man inte fastnar i onödiga "fällor"
Postat: 22 februari 2008, 14:20:55
av speakman
En annan sak hade varit att byggt ett "sprut" på populistiska delar, så många kan vara delaktiga i utvecklandet. MS AVR är ju inne lite på det spåret, men kanske en än saftigare processor hade kunna användas, alternativt en FPGA med en "uC-simulator" (vad de nu heter) där andra än FPGA-mästare kan delta.
Postat: 22 februari 2008, 15:38:50
av Nihilim
Jonströmsmätning är typ bara tillämpligt i labmiljöer. De är för parameterberoende, räcker med att tanka på olika ställen så är bränslet så annorlunda att mätningarna spårar ur.
Postat: 22 februari 2008, 16:08:03
av Mizzarrogh
speakman,
"(...)varit att byggt ett "sprut" på populistiska delar, så många kan vara delaktiga i utvecklandet."
Tänkte samma tanke... Borde ju inte vara någon omöjlighet.
Postat: 22 februari 2008, 17:53:25
av björn
LÅter som en bra idé, jag har funderat på att konstruera något själv länge och har en del ritat och en del i huvet.... Men tiden räcker aldrig till, speciellt inte nu när jag jobbar+pendlar 12 timmar/dygn
Postat: 22 februari 2008, 19:45:13
av speakman
Det kanske vore en idé att dra ihop lite forumfolk och göra gemensam sak?

Postat: 22 februari 2008, 19:58:19
av chille
Nihilim: Problemet med Nira är att det verkar inte finnas varken scheman eller källkod.
Mizzarrogh: Anledningen till att man brukar få byta massa givare är ju att man oftast är ute efter något bra när man byter insprut, och orginalgivarna är inte alltid som bästa.
speakman: Jo, tanken var ju som sagt att använda en FPGA där man kan slänga in en eller flera kärnor.
Kanske skulle dra ihop lite folk och försöka få ihop något. Borde ju som sagt inte bli så överdriver mycket meck att bara planka Vems och byta till en mer kraftfull processor, sen gäller det ju bara att porta koden.

Postat: 22 februari 2008, 21:14:38
av speakman
Finns det någon kärna som det finns gcc-kompilator till som man kan slänga in? Blir det någon specialkärna så är vi snart tillbaka till dilemmat med folk som kan hjälpa till.
Skulle det gå att köra en AVR modell kraftig med en hel buss kopplad till en FPGA och på så vis kombinera dessa? Alla I/O går till FPGAn och så fördelar man logik emellan dessa.
Eller en ARM? AVR32? Något med FPU?
Som projektplatform hade man kunna nyttja Launchpad. Alternativt sätta upp en egen Trac. Trac har dessutom en Wiki integrerat så man kan börja projektera allt innan man skrider till verket.