Kopparfolie och mylartape

Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Kopparfolie och mylartape

Inlägg av kimmen »

Jag söker då två olika saker men vet ej var jag ska leta:
1. Kopparfolie, 0.05mm tjock. Har hittat på eBay men det blev dyrt att skicka till Sverige.

2. Mylartape (eller annat godkänt material) för att isolera SMPS-transformatorer. Har kollat på ELFA men hittar inget.

Någon som vet var jag kan hitta detta? Är det rätt forumdel förresten tror ni?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

kaptontejp finns på elfa, eller räcker inte det?
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Det var någon här som köpte en stor rulle Cu-folie, jag tror han var villig att sälja.
probe
Inlägg: 282
Blev medlem: 2 februari 2008, 21:04:26
Ort: Stockholm

Inlägg av probe »

Tigg sampels från Wurt eller någon annan aktör...
Användarvisningsbild
alfakrull
Inlägg: 310
Blev medlem: 3 september 2003, 02:09:25
Ort: Borlänge

Inlägg av alfakrull »

Kaptontejp finns kanonbilligt på dealextreme.
http://www.dealextreme.com/search.dx/se ... ure%20tape
Köpte en rulle därifrån nyss, fattar inte hur jag klarat mej utan sån tejp förut.
Måste beställa mer......
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Dum som jag kan vara så iddes jag inte söka lite på Mylar på nätet... Mylar är visst ett brand name för polyester. Nä men se, ELFA har ju polyestertape. Doh! Så det var inte nåt problem, men tack för tipsen. Kaptontapen lär ju säkerligen fungera och ha väldigt bra mekaniska egenskaper dessutom men är nog lite overkill och för det priset så börjar det nog inte bara svida i plånboken utan det lär väl sprida sig därifrån och till hela underlivet också :shock:

probe: Är Wurt inom koppar eller tapeindustrin? Hade svårt att hitta något. På Wurth hittade jag en massa olika företag.

Då var det kopparfolie som behövs. Ska kolla med eBay-säljaren lite till, borde gå in i ett Flat-Rate-kuvert för $11 tycker jag. :) Kan ju prova lägga upp på köpes sen också.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23629
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

En rulle 20mm bred kaptontape hos Dealextreme kostar ca 35:- (inkl frakt) blir ju bra billigare än en rulle polyestertape från Elfa?
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Såg att de hade 3 mm också, perfekt när man ska lägga margins, måste nog köpa några rullar.
Användarvisningsbild
alfakrull
Inlägg: 310
Blev medlem: 3 september 2003, 02:09:25
Ort: Borlänge

Inlägg av alfakrull »

verkar vara riktigt bra kvalitet också trots priset. :-)
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Henry: Alfakrull hade inte skrivit sitt meddellande när jag började skriva, jag syftade på ELFA:s pris för kaptontape: 327kr + moms för en rulle. Då kanske du förstår vad jag menade 8)

Den där tapen från DealExtreme, hur är den i hållfasthet, längd och tjocklek? Finns ju inte direkt så mycket info på sidan. Men mycket kul fanns det! Och billigt. Får väl beställa lite därifrån...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har inte köpt kapton från vare sig DX eller Elfa, köpte min rulle på eBay för 25$ för något år sedan, innan DX hade tagit in det i sortimentet...

Men jag vet inte hur jag har klarat mig utan denna, fruktansvärt bra tejp att ha i bland, kanske inte världens starkaste klister men perfekta egenskaper i övrigt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23629
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Då kanske du förstår vad jag menade

Jag ser nu att det bara var 1 min mellan inläggen, men jo då har jag full förståelse för vad du menade och håller med dig helt och fullt om den summan. :)


Hur pass slitstarkt är förresten kaptontejp? Går det tex att dra isär en bit för hand eller får man ta i ordentligt?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

tar man i så går det utan större problem, men den är rätt dragstark, kraften som krävs är som att dra av den är ungefär den som krävs för att dra av en starkare modell av eltejp, fast utan att den sträcker ut sig en halvmeter... iaf den 10mm breda som jag har.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23629
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Ah ok då vet jag, var ungefär som jag trodde, tackar för infon. :)
Användarvisningsbild
alfakrull
Inlägg: 310
Blev medlem: 3 september 2003, 02:09:25
Ort: Borlänge

Inlägg av alfakrull »

Kimmen:
Tjockleken är verkar vara runt 0.05 mm inkl. klister.
Om jag räknat rätt så borde det bli ca 30-40 meter på en rulle.
Tejpen verkar stark tycker jag iallafall.

Häftämnet verkar också bra, man kan riva av den och fästa den flera gånger efter varann å den sitter fortfarande bra bara ytorna är någorlunda rena.

För det där priset så är det ju inget att ens fundera på....det är bara att handla.
Synd att den inte finns i större bredd än 20 mm.
Skriv svar