Goddagens alla forumare!
Jag är en ny medlem på det här forumet, hittade hit inatt, och blev glatt överraskad, ett sådant här forum har jag letat efter länge!
Jag är ny på det här med elektronik.. har alltid tyckt det har verkat kul, men har inte riktigt vågat eller vetat vart och hur jag skulle börja, så om ni har tips får ni gärna tipsa mej..
Men nu till mitt riktiga ämne:
Det är så att jag har ett par slutsteg inkopplade till datorn, och när datorn bootar om så blir det strömspikar ut till slutstegen som gör att det blir ett obehagligt poffande som jag fruktar kommer kasta ut konerna på mina högtalare en vacker dag, så jag har en tanke. Går det att koppla ett relä till säg datorns interna 12v som gör att strömmen bryts till slutstegen så att det inte blir en poff? Eller att lågnivåkabeln mellan dator-slutsteg kopplas bort (kretsen bryts) eller motsvarande.. Eller någon som har något annat bra förslag?
Om inte annat så skulle jag gärna och tacksamt ta emot tips och eventuella ritningar på hur man bygger något dylikt, då gärna förklarat från grunden så en total nybörjare kan förstå det..
Tack på förhand, en helt nollställd Jonas Yxfeldt
Styra 230volt genom datorn, hur?
Jag har byggt något liknande; ett relä som är kopplat direkt till datorns 12V. När datorn startar aktiveras reläet och startar slutsteg och annat skoj. Funkar ju jättebra om du har softstart på slutstegen.
Vill du ändå ha en liten förskjutning så kan det fixax med ett litet kretskort innehållande en 555-krets kopplad som monostabil vippa som i sin tur triggar reläet efter valfri tid efter datorn startar. Det kan vara snällt med tanke på att just mitt relä matar ganska tunga grejer, två 19" skärmar och lite slutsteg. Ljuset flimrar nästan när man sparkar igång datorn
Men mitt problem ligger i när man stänger av datorn, eftersom reläet då öppnar några millisekunder senare än dendär otäcka pulsen kommer ut från ljudkortet. Detta kan bli svårt att lösa med automatoik, eftersom man måste ta reda på när daton tänker stänga av sig och öppna relät innan sjlva datorn stängs.
Vill du ändå ha en liten förskjutning så kan det fixax med ett litet kretskort innehållande en 555-krets kopplad som monostabil vippa som i sin tur triggar reläet efter valfri tid efter datorn startar. Det kan vara snällt med tanke på att just mitt relä matar ganska tunga grejer, två 19" skärmar och lite slutsteg. Ljuset flimrar nästan när man sparkar igång datorn

Men mitt problem ligger i när man stänger av datorn, eftersom reläet då öppnar några millisekunder senare än dendär otäcka pulsen kommer ut från ljudkortet. Detta kan bli svårt att lösa med automatoik, eftersom man måste ta reda på när daton tänker stänga av sig och öppna relät innan sjlva datorn stängs.
Vore det inte både lättare och bättre att bara skaffa ett litet filter som tar bort strömspikar? Kan väl inte kosta mer än en 50-lapp. Har du riktigt mycket pengar så köper du självklart ett sånt där förgreningsuttag från APC där man till och med får extra garanti mot blixtnedslag och liknande, på grejerna man kopplar in. Tror en sån leksak går lös på 300-350kr. Finns även de modeller som har innyggd skydd mot telefon(modem) 
Jag tar för givet att det är när datorn stängs av det blir störningar. Och det löser du inte bara med ett relä sådär.

Jag tar för givet att det är när datorn stängs av det blir störningar. Och det löser du inte bara med ett relä sådär.
Jag var ju helt inne på att man bryter strömmatningen till slutsteg och annat kul innan dator hinner skicka ut pulserna. Då slår man ju två flugor i en smäll och har automatiskt avstängning och igångsättning av slutsteg som ändå inte behövs då datorn är avstängd.
Varför skulle det inte gå att lösa med ett relä bara? Det gäller ju bara att switcha det vid rätt tillfälle (förutsatt att det finns skyddskretsar i slutsteget).
Det kan mycket väl komma otäcka strömpulser när man startar datorn såväl som när man stänger av.
Varför skulle det inte gå att lösa med ett relä bara? Det gäller ju bara att switcha det vid rätt tillfälle (förutsatt att det finns skyddskretsar i slutsteget).
Det kan mycket väl komma otäcka strömpulser när man startar datorn såväl som när man stänger av.