Sida 1 av 3

Låg volt, Hög ström från bilbatteri (DC-DC)

Postat: 19 januari 2008, 14:26:55
av Dunka
Hej jag har ett problem om det finns någon vänlig som kanske skulle kunna hjälpa mig.

Ja skulle gärna vilja få ut väldigt låg volt ca 1-3V och så hög ström som möjligt, kanske upp till 80A

Strömförsörjning är ett bilbatteri 12Vin (DC)

Finns det något sätt detta är möjligt?
Jag har läst lite på nätet men mina kunskaper inom elektronik är begränsade. :?

Tittade på denna sidan
http://www.irf.com/design-center/mypower/
där kunde ja få ut 1V och 20A (80A om man paralellkopplade utgångarna)

Läste denna artikel me:
http://i.cmpnet.com/edtn/europe/elektro ... 6sid34.pdf
Denna är från 2002 och utveklingen borde ha gått frammåt.

Tackar för alla tankar och svar!

Postat: 19 januari 2008, 15:37:53
av bengt-re
Det är egentligen rätt enkelt, men inte helt billigt. En rejäl buck med feta högsides fetar, en rejäl induktor och ett antal låg ESR kondingar till utgången samt en styrkrets givetvis, men dessa finns det 30 på dussienet som fungerar väl.

En design aspekt och det svåraste med detta bygge är induktorn - den måste tåla rejält med ström vilket ökar på fysiska storleken vilket i sin tur leder till sänkt egenresonansfrekvens vilket i sin tur påverkar maximala frekvensen, måste du sänka frekvensen så måste du också öka på induktansen vilket i sin tur ger dig sänkt självresonanasfrekvens vilket... ja du förstår - det blir en ond loop av det hela så därmed kan man se att den enskilt viktigaste delen är att försöka få tag i en högströmsinkukor med så hög resonansfrekvens som möjligt om du vill kunna bygga ett kompakt aggregat. Fetarna är bara dyra och i övrigt rätt okritiska så länge man dimmentionerar vettigt. En annan sak du bör överväga för vettig verkningsgrad och lägre rippel är aktiv likriktning så att du inte kör med frihjulsdioder utan med FET som frihjulare så se till att välja en regulatorkrets som har stöd för externa frihjulsfetar. Koppla trots detta frihjulsdiod då slipper du att fetarna brinner upp om frihjulsfetarna av någon anledning skulle missa eller dödtidsjusteringen är något felaktig. Det är en rätt billig livförsäkring - schotkydioder är billigare än kraftiga fetar....

Postat: 19 januari 2008, 15:41:42
av peter555
...eller man kanske ska göra som föreslås i artikeln och parallellkoppla några switchare så slipper man så häftiga spolar..

Postat: 19 januari 2008, 16:42:46
av Dunka
bengt-re: tack för dit utförliga svar men som sagt mitt elektronik kunnande baseras på en elektronik grundkurs i gymnasiet för X antal år sedan. Så ditt svar hade säkert varit till massor av hjälp om mina kunskaper hade varit större.

peter555: ja tack, förstod detta någorlunda men där är lite beräkningar av condingar och resistorer som behövs också om jag inte har helt fel? :?
Du råkar inte ha någon ide vart man skulle kunna få tag på kopplingsschema till nått sånt?


Gick till elfa o de enda dom kunde hjälpa mig va 1Vdc ut och 5A (5W).
Som sagt skulle vilja komma upp lite mer.. :)

Tack för svaren

Postat: 19 januari 2008, 16:45:20
av limpan4all
Det finns väl rätt gott om sådana kretsar numera.
Jag har inte letat själv men på vart enda PC moderkort sitter det ju 4/6/8 eller 12 fas buckregulatorer för CPU´ns CORE spänning och det är ju inga stora grejor det inte.

Postat: 19 januari 2008, 16:47:49
av limpan4all
Jag såg ditt svar.
Vad vill du göra egentligen?
Vilken budget har du?
Det finns oftast många alternativa sätt att lösa ett problem på och det första man kommer på kanske inte är vare sig det enklaste eller billigaste...

Postat: 19 januari 2008, 18:04:50
av Dunka
Limpan4all: Jag håller på att försöka förfina en elektrolys och har förstått med den designen jag håller på med fungerar bäst med låg volt och hög ström.
Budget... hmm ja vill ju inte lägga ut en förmögenhet. Det är ju trots allt ett hobbyprojekt.

Japp har också kollat på nätaggregat till stationära datorer där det finns 3,3Vdc och upp till 26A har ja sett..

Det finns gott om kretsar men jag har inte kunskapen och kunna kombinera dom med resterande komponenter.

Tack för svaren

Postat: 19 januari 2008, 18:24:53
av limpan4all
OK då förstår jag.
Jag tror att i ditt fall så skall du inte ge dig på att konstruera någon 6 fas Buck regulator, det är helt enkelt alldeles för svårt.

Så här kommer ett enklare förslag.
Köp "några" stycken PC aggregat som har bra kapacitet på 3,3V utgången. Koppla ihop utgångarna med hjälp av Schottydioder eller vanliga dioder.
0V eller GND kopplas ihop direkt.
Räkna med att inte använda klenare ledare än 3A/mm2 dvs för 80A skall du ha 35mm2 ledare men det kan ju göras av 6st 6mm2 ledare vilket är enklare att jobba med.

För att få ner spänningen så kan du seriekoppla ytterligare dioder.
Då dioder har ett trevligt I/Vf förhållande så går det att parallellkoppla dioder om du inte hittar tillräckligt stora från början.
Detta är en grov metod som dock funkar mycket bra och inte kräver särskilt mycket kunskaper.
Notera dock att dioderna kommer att behöva kylflänsar.
Strömen gånger spänningsfallet över dioden = förlusteffekten som skall kylas bort.

Postat: 19 januari 2008, 18:32:33
av peter555
Ett annat alternativ är att ta en rejäl toroidtrafo och linda på några varv grov tråd och seadan likrikta. Om du kör med helvågslikriktning (inte Graetzbrygga) klarar du dig med två dioder och en 350 VA trafo. Om det inte är något mycket känsligt du håller på med så borde det fungera bra med pulserande likström.

Postat: 20 januari 2008, 09:01:34
av xxargs
dock innan man ger sig på med hemskt mycket ampere så bör du förfina din elektrolyscell så att de fungerar med dom spänningarna (och strömmarna) du har tänkt dig per cm^2 elektrodyta och sedan skala upp.. Vid stora strömmar så kommer tex. värmebildningen att bli ett problem och du måste ordna kylning etc.

Postat: 20 januari 2008, 10:20:33
av Noxin
Kan man inte fysiskt koppla sig in på varje cell i ett bilbatteri och sedan parallellkoppla dessa.
Då får man en batterispänning på 2V.

Postat: 20 januari 2008, 11:29:51
av Sparkz
Förr i tiden låg överbryggningarna mellan cellerna uppe på batteriet, då hade det varit lätt att parallellkoppla. Men det är nog svårt att hitta ett sånt idag.
Truckbatterier brukar vara byggda med "en-cells"-batterier: Bild

Postat: 20 januari 2008, 22:03:45
av Dunka
Jag vill köra från ett bilbatteri om det finns någon som vet hur
Just nu kör ja 6Vdc och ca 9,5A (ca 57W)
de blir en del värmeutveckling, men inte så farligt.

xxargs: Elektrodytorna jag har är stora märker ja att dom e för små så utökar ja.
just nu får ja ut ca 40% av effekten jag stoppar in. grovt räknat

limpan4all: är inte stoleken på ledare beroende på effekten? (Watt) inte bara ampere?
Va gör dioderna?
Som sagt vill ha ett bilbatteri som strömkällan.

Peter555: Det är inget känsligt som ja håller på med. Låter som nått vettigt där men kan du försöka lägga fram de i lekmanna termer?
Skulle bara vara fördel med pulsad ström om du visste hur jag fick till de?

Tack för svaren

Postat: 20 januari 2008, 22:17:13
av Dunka
peter555 skrev:...eller man kanske ska göra som föreslås i artikeln och parallellkoppla några switchare så slipper man så häftiga spolar..
Du skulle inte kunna förklara hur jag paralell kopplar en sån krets?
Samt du vet inte hur man beräknar storlek på kondingar och resistorer när man skall göra nått sånt?

Postat: 20 januari 2008, 22:31:34
av peter555
Med helvågslikriktning menar jag denna simpla koppling.

http://student.educ.umu.se/~thnsat02/ud ... helvag.htm

Din andra fråga, att designa en multifas switchad omvandlare har jag inte ens själv gjort så det har jag svårt att beskriva i detalj. Dock finns det idag en hel del kretsar som tar hand om det mesta. Hursomhelst vill jag inte rekommendera ett sånt projekt i första hand.