Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Mickecarlsson »

:back:
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Gimbal »

Hur har du gjort indexen på klockan? De har väldigt skarpa hörn så borde vara luriga att fräsa, eller?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag fräste med 6 mm end mill, och fixade till hörnorna med ett litet vasst stämjärn lite i taget till det passade.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu finns dom. Ettårspussel tillverkade av dörrkarmar av gammal Teak från badhusdörrarna ifrån det rivna badhuset "Broängen" i Kristinehamn samt 6 mm plexiglas som blev över när jag byggde Shangri La. Någon har påstått att det finns12 tusen kombinationer att lägga de 8 pusselbitarna på. Man kan vända dom med vilken sida man víll uppåt.
DSC_1307 (2).JPG
pussel-1.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Snyggt Urban.
Jag vill gärna köpa ett av dig när det passar, kanske blir det hämtning på väg upp till säter senare under sommaren.
Men grejen är ju lite att dölja de andra alternativen än två, en månad och en dag! Tycker du att det kommer fram?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av SeniorLemuren »

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara ett datum. När man avverkat alla årets datum så kan man ju lika väl kombinera två olika månader eller två olika siffror med varandra som man bestämmer i förväg. Om man vill tävla mot sina vänner så kan man ju slå tärningar om olika kombinationer. Då kan man hålla på i flera år innan man avverkat alla kombinationer.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu har det blivit ett nytt pussel. I stället för den printade texten så har jag nu använt min nya laser till texten. Jag har även gjort hela pusslet lite mindre 10x10 cm i stället för som tidigare 12x12 cm. Pusselbitarna är 5 mm tjocka i stället för 6 mm. Jag hittade en bit ogenomskinlig vit Akryl i mina gömmor som jag testade med, jag har nu beställt 5mm svart Akryl till nästa version. Jag bytte dessutom bort Teaken till att använda Bok Det blir perfekt till svarta pussebitar.
pussel-1.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av anders_bzn »

Snyggt, svarta bitar kommer passa bra!
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av ecenier »

Ser väldigt proffsigt ut!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Fiffigt med omkastningen av månadsnamn och dagarna.
Där ser man att allt går att vidareutveckla.
Vi har kapacitet kvar? (Seniorerna)! :D
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av rvl »

SeniorLemuren skrev: 27 juni 2021, 11:52:10 Har försökt hitta info. om patent-påståendet:
A-Puzzle-A-Day is a patented design (EUIPO 007690433) and is hand-assembled and packed in Norway at our headquarters in Vanvikan on the shores of Dragon Beach.
Kan inte finna något med det numret i EUIPO databas. Kanske jag gör fel. EUIPO är ju för skydd av EU-produkter men denna är ju producerad i Norge?? Kanske det bara är en bluff att den är patenterad för att förhindra konkurans?
https://euipo.europa.eu/eSearch/#detail ... 90433-0001
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av MNorrgren »

Senaste projektet var en skjutmätare, kan ej bättre namn just nu men ska koll upp det! Samt en låda till dessa. Det ska vara en present till min bror. Han tycker om att snickra och är fantastiskt duktig på det. Han har gjort såna fina möbler, så tänkte han ville ha lite trevliga verktyg också! Har sett dem att köpa men då de kostar så mycket? Har jag inte råd med alls, så ja… jag gör dem själv! Kanske inte alls lika snyggt och bra som de köpta men men… vad gör man inte! Får köpa en riktigt när jag har råd till honom.

Lådan är också fräst från ett par gamla stockar jag haft i garaget ett tag. Fick dem uppsågade och hyvlade hos lokala bygghandel med stor såg och hyvel. De tar bara betalt per minut så det blir riktigt billigt!

Tyvärr vet jag inte alls vad det är för träslag men misstänker alm/Ask eller möjligen lind. Men osäker!

Fräste ut delarna, jag är själv ganska usel på att snickra , i all fall fina detaljer, så det fick bli frästa delar.

Nåväl, ihopsatt och limmat, limmat fast ett urfräst gångjärn. Nog snackat.. här kommer bilder!!

Klädde insidan och botten på lådan med filt…
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Gimbal »

Tjusigt! :tumupp:
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av kodar-holger »

Ritsmått

Ja, snyggt
Coastcarpenter
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 juni 2010, 14:59:36
Ort: Åland

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Coastcarpenter »

Snyggt ritsmått!
Är troligen ask i lådan. Snyggt med kvisten på locket.
Skriv svar