Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ABBZ
Inlägg: 196
Blev medlem: 13 januari 2008, 16:12:01
Ort: Oskarshamn

Inlägg av ABBZ »

Hej på er allihop.
Känner mig varmt välkommen in i detta hobbyforum utan att ha postat någon ännu,enbart genom telefonsamtal samt mail korrespondens med jojje.
Här har ni några filmsnuttar samt resultat med en fräs likande den lilla OPTI som jag byggt om med delar från Jojjeman samt ironbill.

Tyvärr har jag ingen webb plats att lägga detta på så det får köra från min htpc med en ftpfunktion.
använd Iexplorer eller någon annan webbbrowser.

har bara 260kb/s ut samt att jag inte har den funktionen med ftpserver på så ofta...


tog bort adressen nu igen då den inte kommer vara online men kan ge er den på begäran
Senast redigerad av ABBZ 21 juni 2008, 13:14:03, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Fina filmer, har du mera. :D
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

Kollade bara lite snabbt på bilden men kom genast att tänka på vectrics program. Kan det stämma?
ABBZ
Inlägg: 196
Blev medlem: 13 januari 2008, 16:12:01
Ort: Oskarshamn

Inlägg av ABBZ »

Ja det är vectric som jag använt att skala om 3dobjekten och processat det till gkod,som jag sedan kör med det välkända mack3.
Hoppas det är till hjälp/inspiration då resultatet fick min ide med hobby fräs att lyfta till omloppsbana.
Rosen är körd med 3mmballpoint så den har låg upplösning,om jag haft tid och tillgång till en 1mm så skulle den haft ådring i bladen med.

Sedan skorrar trapetsgänga lite då och då när du kör hastigheter på 10mm/sec annars är hela rosen körd med en hastigheten när progget tillåter hastig körning.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

Då har jag en följdfråga. Hur kan man betala den summan och tycka att det är värt det?
Visst programmen ser trevliga ut men fortfarande har jag själv svårt att få ihop att det skulle vara värt den mängden pengar.
ABBZ
Inlägg: 196
Blev medlem: 13 januari 2008, 16:12:01
Ort: Oskarshamn

Inlägg av ABBZ »

Ja det kan man fråga sig...först provade jag med Dolphin "Partmaster" då jag tyckte det skulle fungera bra.
Det fungerade inte alls..gick helt enkellt inte att få licensierat över näter..och då gav jag upp!..(2200:- i röret då jag tjaffast några gången mailledes med supporten gav jag upp)
Innan jag bestämde mig för Vectric gjorde jag en förfrågan om hur licensieringen fungerar.
Den är som Mac licensen det är en lisensfil som du får elektroniskt och inte behöver tänka på ifall windows vista byter maskinkod efter uppgradering av drivrutiner.
Visst..svindyrt och något du inte alls behöver om du kan cadda själv eller har kontakter.
Grejjen här är att jag lagt ner så oändligt mycket fritid på att efterforska hur denna hobby skulle se ut i slutändan så att pengarna fick låg prioritet i slutändan.( de blev ju aldrig några köp så lagras på hög eller hur?...)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

ArtCam fungerar visst på liknande sätt. Vet inte nåt om priset däremot. Vem bryr sig. :D
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

Jo visst det är dumt att snåla in på pengarna i vissa lägen. Gissar på att du har Cut 3D och Vcarve Pro eller är jag ute och cyklar då? $849 går det på. Visserligen är dollarn låg så blir strax över 5000 då så visst har man planerat att använda sin fräs mycket och även kanske tänkt tjäna lite pengar på den så blir det inte så mycket pengar i längden. Lite uppgraderingskostnader tillkommer sen också lite då och då men dom är relativt låga då också till skillnad mot att köpa allt nytt igen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

ABBZ skrev:.....först provade jag med Dolphin "Partmaster" då jag tyckte det skulle fungera bra.
Det fungerade inte alls..gick helt enkellt inte att få licensierat över näter..och då gav jag upp!..(2200:- i röret då jag tjaffast några gången mailledes med supporten gav jag upp)................
Tråkigt att det vart så, jag har då aldrig haft problem med att ordna med licenser och den supporten man får från skottarna är superb.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Appråpå CAM program.

Inlägg av NeoTech »

Är det någon av er som har provat http://www.grzsoftware.com/ och deras "MeshCAM", vilket vara väldigt lätt använt.
En annan sitter o bråkar med VisualMill till större delen av tiden o börjar tröttna. ;D
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Testat att köra gravyr i alu, 6 mm höga bokstäver, 0,6 mm djup med gravyrstift.
Tyckte själv att det blev hyfsat utan sådanadär förargliga kanter att slipa ner :)

Bild
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

PCmper: Riktigt fint!
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

NeoTech skrev:

En annan sitter o bråkar med VisualMill till större delen av tiden o börjar tröttna.

Speca vilka svårigheter som gäller eller starta en tråd om vilka problem som du har, det kommer säkert hjälp då.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Appråpå CAM program.

Inlägg av tecno »

NeoTech skrev:Är det någon av er som har provat http://www.grzsoftware.com/ och deras "MeshCAM", vilket vara väldigt lätt använt.
En annan sitter o bråkar med VisualMill till större delen av tiden o börjar tröttna. ;D
Meshcam fungerar alldeles förträffligt
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

pcmper: Det där var riktigt snyggt graverat. Är det vanlig aluplåt?
Skriv svar