Luftmojäng (vakuumpincett + bromsluftare)

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29904
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja hur dränerar jag DET?!? :D
Det har jag faktiskt inte tänk nåt särskilt på. Det går ju att gänga ur manometern, lägga hela ramen på kortsidan så tanken hamnar upp-och-ned. Då rinner eventuellt kondensvatten ur.

Rifakungen: Det är inte färdigt, och det är inte nedlagt. Det har bara hamnat på sidan om en "liten stund". Har funderat lite på hur jag ska fästa alla rörkopplingar och det på ett vettigt sätt.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

okej! bra att du inte har lagt ner det för det är ett roligt projekt :wink:
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

OK, det var kanske inte den enklaste metoden men det funkar ju! :D

För att ytterligare utöka finesserna så kan detta vara ett uppslag:



8)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29904
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu har jag införskaffat ytterligare en pump!
Jag var ner på skroten igen, nu när det är ljust och fint på eftermiddagarna, och köpte vakuumpumpen. 50 spänn!

Lustig konstruktion. Det känns som bitar av grafit som är som fyra lameller. När motorn snurrar (och den snurrar fort!) slungas de ut mot pumphusets innerväggar. Det blir ju inte särskilt tätt, men det är ett jäkla flöde i den!. Mätte upp till -650mmHg. Det här är ju ypperligt för exempelvis vakuumram. :)

Lämnade kvar den i garaget, för den är så skitig, och jag orkade inte hämta kameran, så det fick bli lite kassa bilder med mobilen:
doerr_1.jpg
doerr_2.jpg
Ja, det är väldigt svårt att se vad det står, men det står exempelvis 220V 4,0A.
doerr_3.jpg
doerr_4.jpg
Filmsnutt på när jag snurrar på innanmätet för hand:

Naturligtvis snurrar jag åt fel håll. :D

Helt oljefri. Varningstexter om att man absolut inte får smörja med något. Ska man rengöra den ska man tydligen ha motorn igång, och spruta in nåt slags lösningsmedel i insuget. Nånting med toxic max 500ppm... :P

Eftersom lamellerna eller vad man ska kalla dem slits, så får man nog stoppa nåt slags filter på utblåset så man inte får ut dammet där man står. Låter ganska mycket, men det bör gå att bygga sig en ljuddämpningslåda. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Nu börjar det likna nåt :D

Vakuumram? Till vad?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Sådär ser just lamellpump ut inuti och normalt tätas gränsytorna med olja.

därför är det viktig att oljan inte börja gasa/koka om man skall ha vakum under 1 mBar

Din är en torr pump som är avsedd att hantera torr luft eller gaser som inte får förorenas av olja - och som själv gissar så är nog vingarna till största delen gjorda i grafit. Att du fick -650 mmHg tyder att den håller undan riktigt bra trots till synes de ganska stora spelen.

kan du se om den verkar ha gått många timmar? (damm på fläktvingar ala CPU-kylfläkt efter väldigt många timmars drift) etc. ???
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29904
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag vet inte vad för slags vakuumram jag tänkte på... :D

Det är grått damm precis överallt utom inne i pumphuset. Ömöjligt att få bort utan att meka isär precis allt och gno med t.ex tandborste. Men jag vill nog inte ta isär själva motorn, för det kan vara ett helsike att få lagrena att linjera upp vid montering igen. :P
Men jag gissar att den gått en hel del.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Aha så det är så denna typ ser ut inuti. En typisk oljefri kontruktion som sagt men tycker att -650 mmHg är lite väl klent för denna typ, men visst den är ju inte heller ny och ytorna på lamellerna är nog allt annat än jämna och perfekta.
barbarossa
EF Sponsor
Inlägg: 544
Blev medlem: 8 december 2006, 11:18:14
Ort: Tågarp, Svalöv

Inlägg av barbarossa »

Lamellpumpar är trevliga och har relativt långa service intervall (5000h). Dock skall man inte starta dom alltför ofta eftersom kollamellerna slungas ut och kan spricka. Det brukar vara specat till max 10 starter per timma. En annan sak är om du skall ha en stor volym uppströmspumpen måste du ha en backventil så att pumpen inte roterar baklänges när du stannar den.

Gratulerar till ett mycket bra köp förresten. Nypris är nog uppåt 25 000 plus moms och pumpen verkar vara i ganska gott skick.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

vad innebär 5000 h serviceintervall - nya kollameller ??
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Hmm, får mig osökt att tänka på vakumpump till mjölkanläggning, en sådan borde funka fint till ett vakumbord :D
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Vart hittade du din pump, den lilla menar jag då?
Jag håller på att fixa en liten enkel lösning för min pasta dispenser, men vill inte ha en stor kompressor som låter som ett monster.

//Emil
barbarossa
EF Sponsor
Inlägg: 544
Blev medlem: 8 december 2006, 11:18:14
Ort: Tågarp, Svalöv

Inlägg av barbarossa »

xxargs

Ja, eller åtminstone kontroll av dessa.
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Tackar tackar Jim_the_one!

//Emil
Skriv svar