Guider m.m. för en nykomling att läsa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
sebgus
Inlägg: 408
Blev medlem: 11 december 2007, 09:51:17
Ort: Göteborg

Guider m.m. för en nykomling att läsa?

Inlägg av sebgus »

Hejsan!

Har blivit ganska intresserad av elkopplingar m.m. på sistone. Ellära överhuvudtaget tycker jag är intressant. Undrar därför följande;

Har ni några enkla nybörjar-guider man kan försöka ploga sig igenom? Går sista året på naturvetenskapliga linjen, så det har inte blivit så mycket om kopplingsscheman osv. så det får gärna vara guider med sånt. Har dock läst en del fysik,kemi och matte, så formler är inte några direkta problem för mig.

Jag har gjort lite enklare grundläggande saker som att löda ex: http://fractronics.com/lcdcontrast_ljus2.gif , det var till en liten OLED-display.

Så, vad tror ni? Finns det något hopp för mig inom elektronikens kretsar? :)

Mvh
Senast redigerad av sebgus 11 december 2007, 20:57:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

Kan rekommendera ditt lokala bibliotek, brukar finnas gott om böcker där :) Det gör inget om de har några år på nacken, grunderna är desamma fortfarande :)

Skruva isär gamla grejer (kan ofta hittas gratis...), plocka loss delar, mät och testa. :)
Användarvisningsbild
sebgus
Inlägg: 408
Blev medlem: 11 december 2007, 09:51:17
Ort: Göteborg

Inlägg av sebgus »

Man tackar för svaret!

Finns det någon speciell literatur som du rekommenderar? Någon extra bra, enkel bok?

Har faktiskt lyckats samla på mig lite nätagg och diverse andra datordelar (man är ju trots allt en liten datornörd). Tror du dessa skulle kunna vara bra till att experimentera med?

Kunskapsgirig som man är skriker man;
Mer tips tack :)
EEPROMdanne
Inlägg: 1155
Blev medlem: 30 oktober 2007, 09:39:59
Ort: Söderköping

Inlägg av EEPROMdanne »

Skruva i elprylar har jag lärt mig mycket av :) [borttaget]
Sen finns det mycket fakta på Internet. Bara att söka på google :)
Senast redigerad av EEPROMdanne 17 december 2008, 17:51:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Eftersom du har eller läser matematik e, om du läser nv, ska du självklart ge dig på riktig studentlitteratur, kolla bilblioteket. I matemaik e lär mig ju sig lite om imaginära tal så då kan du svälja mycket fakta om växelspänning också.

EDIT:
Analog Elektronik av Bengt Molin har jag läst mycket av, dock står det inte så mycket om praktiskkunksap.
Bild
Senast redigerad av psynoise 11 december 2007, 21:30:31, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
sebgus
Inlägg: 408
Blev medlem: 11 december 2007, 09:51:17
Ort: Göteborg

Inlägg av sebgus »

EEPROMdanne skrev:
Sen finns det mycket fakta på Internet. Bara att söka på google :)
Joo jag vet att det finns ganska mycket på google, men du har inte lust o posta dina personliga "favoriter"? Det vore schysst!

@Psynoise
Jupp, läser matte e för närvarande, har precis gått igenom de moivres-formel (stavning?). Våran mattelärare sa att man hade väldigt stor nytta av MaE vid växelspänningar, det lär jag väl märka om jag sätter mig ner och läser någon bok :)

Tackar för alla svar hittills!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Se edit.
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

project_x skrev:Finns det någon speciell literatur som du rekommenderar? Någon extra bra, enkel bok?

Har faktiskt lyckats samla på mig lite nätagg och diverse andra datordelar (man är ju trots allt en liten datornörd). Tror du dessa skulle kunna vara bra till att experimentera med?
Molins bok som psynoise precis tipsade om har jag också använt, och den går igenom rätt mycket som man har praktisk nytta av. Kolla också på bokserien "Elektronik för alla" på biblioteket :)

Tja... du kan ju hitta roliga motorer och liknande i datordelar, nätagg kan du ju bygga ett labagg av. Nöj dig med med att pilla på utsidan av det bara... nätspänning är otrevliga saker :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

"Elektronik för alla" är bra att hitta enkla scheman i, men teori avsnitten är ju ingen höjdare för dem som lärt sig lite matematik, som är en bra hjälp för att få förståelse över saker.
Användarvisningsbild
fsvoo
Inlägg: 180
Blev medlem: 7 januari 2006, 23:51:19
Ort: Stockholm

Inlägg av fsvoo »

som det mesta handlar det mycket om motivation, därför kan det vara bra med nåt projekt du vill genomföra.

Har du nåt speciellt du vill åstakomma, eller konstruera som ligger utanför din kunskap? Då blir det mer specifikt och tex google lättare. Jobba på och sök och lär allt eftersom du stöter på problem. På så sätt bygger du upp erfarenhet och kunskap :)
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

psynoise skrev:"Elektronik för alla" är bra att hitta enkla scheman i, men teori avsnitten är ju ingen höjdare för dem som lärt sig lite matematik, som är en bra hjälp för att få förståelse över saker.
Ja... därför jag även rekommenderade samma bok som du :) Däremot tycker jag den boken är alldeles för torr och teoretisk för att vara den enda resursen till en nybörjare som vill komma igång med att bygga saker så snart som möjligt. Det är ju trots allt där nöjet ligger :)
Användarvisningsbild
sebgus
Inlägg: 408
Blev medlem: 11 december 2007, 09:51:17
Ort: Göteborg

Inlägg av sebgus »

fsvoo skrev:som det mesta handlar det mycket om motivation, därför kan det vara bra med nåt projekt du vill genomföra.

Har du nåt speciellt du vill åstakomma, eller konstruera som ligger utanför din kunskap? Då blir det mer specifikt och tex google lättare. Jobba på och sök och lär allt eftersom du stöter på problem. På så sätt bygger du upp erfarenhet och kunskap :)
Jag vet inte riktigt var man ska börja, det är det som är grejjen. Det blir ju inte lika lätt att googla då. Men jag skulle mycket gärna lära mig mer om kopplingsscheman och kanske försöka mig på en sån där distpedal som fanns här på forumet. Den är väl inte allt för svår?

Men jag ska ta en titt på de två böcker ni har föreslagit, tackar!

Mvh
Användarvisningsbild
fredde76
Inlägg: 117
Blev medlem: 28 oktober 2003, 21:17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av fredde76 »

http://www.allaboutcircuits.com/

Finns hur mycket som helst där att plöja ner snoken i!!

Lycka till!

/Fredde
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

http://www.ssa.se/hamshop/index_2.php?v ... varpid=386

den är att rekomendera! bara namnet känns lockande :wink:
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Elektronik för alla kanske. Bör finnas i ditt lokala biblotek.
Del 1, 2 och 3 är mest intressant.
Skriv svar