Sida 1 av 1

Renovering av LCD-display

Postat: 1 december 2007, 19:59:07
av XM
Hej! I min bil sitter det en informationsdisplay som upplyser om det ena och det andra t.ex. dörr öppen, abs-fel, spolarvätskenivå för låg osv.

Bilen är en Citroën XM från 1995.

Med åren har displayen tappat rader och linjer. Det blir alltså lite svårt att urskilja vad som står. Orsaken till felet är att en ledningsfolie på baksidan LCD-skärmen tappar kontakt med kretskortet (om jag har fattat det hela rätt).
Därför har jag satt det som ett litet projekt att plocka ut och renovera den. En ny kostar väldigt mycket pengar, över fyrsiffrigt belopp. Att försöka hitta någon helt fungerande på en bilskrot är som att vinna på Lotto.

Jag fick tag i ett tyskt instruktionsdokument om hur man renoverar displayen. Jag gjorde en översättning till svenska. Men enl. beskrivningen krävs det någon form av zebragummi (ty. Leitgummi). Jag pratade med en bekant, kunnig inom elektronik och han påstod att zebragummi inte används längre utan en form av "klistrade flatkablar". :eh:

Displayen är av fabrikatet Borg. Vad ska jag använda och vad får jag tag på något som kan ersätta folien?

För att skapa lite mer klarhet i problemet finns min översätta instruktion att ladda ned här: http://hem.passagen.se/longwave/Display ... ie%202.pdf

Postat: 1 december 2007, 20:22:18
av MadModder
Man kan, som många Saab-ägare, använda strykjärn för att få fast flatkabeln igen. Detta är inte en säker lagning. Andra tillverkar en fixtur som pressar flatkabeln mot displayen. Detta är en bättre lösning. Jag gjorde det enkelt för mig och fixade brorsans display mha en tjockare gummisträng istället för den sträng av skumgummi som satt där original. Kretskortet buktade då ut lite, men då satte jag några gummikuddar som pressade mot plasthöljet bakom. Han har nu inga döda pixlar. :)

Postat: 1 december 2007, 22:48:21
av Bumpe
Strykjärnsmetoden är oftast en kortsiktig variant, brukar inte hålla så länge.
Skumgummi som trycker lite extra. Hittar men rätt så funkar det länge.
Löda med en spetsig lödkolv är det som funkar allra länget.

Gäller för saab, från STCS forum. Ger ju iaf en hint om vad som funkar.

Postat: 1 december 2007, 22:51:25
av MadModder
Det är ju lite värre om det lossnar från glaset. Där kan man inte löda...

Postat: 1 december 2007, 22:53:57
av JimmyAndersson
Nä då är det nog helt kört. För det finns väl inget sätt att fixa det?

Postat: 1 december 2007, 22:57:43
av XM
Frågan är även uppe i Citroënforumet "Citroënakuten". Strykjärnsmetoden fungerar inte alls. Den har redan utprovats med dåligt resultat. Något som trycker bakifrån kan vara en variant men mer intressant är alternativet med klistrade flatkablar eller zebragummi. Finns det någon grossist i Sverige som tillhandahar zebragummi möjligtvis?