Sida 1 av 2

Spänningsstabilisator till bilen

Postat: 20 november 2007, 08:01:47
av n00bl0r14n
Jag håller nu på med en bi-projekt till bilen.

Jag håller på att göra em spänningstabilisator till bilen med:
20x 6800uF elektrolyt kondensatorer.
8x 3.9V 5W Zener dioder (4/rad = 15.6V)
2x 20W 1kohm effektmotsånd

Jag hör ylandet i högtalaren av mina fläktar och jag tänkte jag skulle sätta ditt den för att ta bort det och jag orkar inte köpa någon kondensator till försärkaren som kostar 100€. Kondensatorerna i stabilisatorn är ca 0,16F och jag har ingen stor förstärkare så ja tror jag inte behöver köpa nån 1F kondensator.

Ni får skratta hur mycket ni vill för jag använder 0,8mm järntrådar som banor på kortet för det är en massa koppar punkter man måste löda egna banor till.

Vad tycker ni?

Postat: 20 november 2007, 09:01:44
av Icecap
Ylandet i radion brukar vara generatorn och där finns det bra och effektiva avstörningsgrejer att köpa.

Postat: 20 november 2007, 09:42:31
av n00bl0r14n
Jo generatorn börjar bli slut. Men jag tänkte sätta dit stabilisatorn för rolighets skull för att se hur bra den fungerar och så är den ju 0.16F en budget variant av 1F kondensator dom lägger i bilen för förstärkaren.

Postat: 20 november 2007, 10:25:38
av björn
Jag skulle mer tro att ylandet beror på dålig jord, kolla det om du inte har gjort det.

EDIT: Ojdå, jag hade missat att generatorn började bli dålig, då lär det ju bero på det ja.

EDIT2:
n00bl0r14n skrev:Vad tycker ni?
Om vad?

Postat: 20 november 2007, 10:28:10
av n00bl0r14n
Jo jorden ska jag kolla. Men tror ni att stabilisatorn har någon nytta i bilen?

Postat: 20 november 2007, 10:32:10
av björn
Det är mycket möjligt att den har, det lär ju inte bli sämre iallafall.
Orsaken till att man har så stora kondingar som 1F till bilslutsteg är ju inte för att undertrycka störningar utan för att slutstegen skall kunna få ström snabbare men visst får man lite störningsminskning på köpet. Själv har jag dock aldrig märkt någon större skillnad med i bilar med/utan kondensator och använder det därför inte, men för billigare slutsteg med dålig kondensatorbank kanske det gör nytta.

Postat: 20 november 2007, 10:38:37
av n00bl0r14n
Är det inte nån elektronik som tändnings fördelaren till tändstiften som kan ta skada av det? Jag har ju inget dunder system i bilen så jag har inte så stor nytta av en 1F kondensator. Så jag gjorde en billigare variant och la en stabilisator på köpet på den.

Postat: 20 november 2007, 10:43:32
av björn
Det tycker jag du gjorde rätt i :) Du får återkomma med resultatet när du testat.
Är det inte nån elektronik som tändnings fördelaren till tändstiften som kan ta skada av det?
Har jag aldrig hört något om.

Postat: 20 november 2007, 10:54:08
av n00bl0r14n
Det var en bilmekaniker som sa åt min kompis som har en Peugeot 305 -85-90? när hans tändspole var sönder att han skulle sätta i en kondensator till föstärkaren.

Postat: 20 november 2007, 19:24:37
av danei
Det var inte ett missförstånd då? Det sitter ju en kondensator över brytarna.

Postat: 20 november 2007, 19:32:03
av n00bl0r14n
Ingen aning. Han sa bara att förstärkaren tog kål på tändspolen.

Re: Spänningsstabilisator till bilen

Postat: 20 maj 2010, 22:45:03
av n00bl0r14n
Har testat den "nu" (ok några månader sedan) först så rök den ur den men det var en dålig löd bana sen testade jag den igen så funkade den. Minns inte om ylningarna försvann (kan bero på dålig jord till förstärkaren eller lång kabel) men jag kunde höja på volymen 2 steg utan basen slog igenom. Så det är dittåt.

Kom fram till att motstånden drar ju slut accumulatorn så det var ju onödigt och att den "klipper av" vid 15.5V är ondödigt.

Vad ska jag ha för låda för den?

Re: Spänningsstabilisator till bilen

Postat: 21 maj 2010, 11:13:31
av IDÉATOR
Normalt kommer störningar av:

*Dålig eller felplacerad jord till steget (testa jorda i annan punkt)
*Feldragna signalkablar
*Deffekt signaljord i stereon (mkt. vanligt att bränna om man inte jordar steget först och har signalkabeln kopplad)

En kondensator är till för att ge mycket ström under kort tid vilket gör att man slipper stora spänningsfall i takt med basen. Vissa steg klarar inte av stora spänningsfall och brinner upp.

Re:

Postat: 21 maj 2010, 11:44:10
av säter
n00bl0r14n skrev:Ingen aning. Han sa bara att förstärkaren tog kål på tändspolen.
Tändspole? Jag trodde du hade övergett förbränningsmotor i bilen. 8)

Re:

Postat: 22 maj 2010, 14:01:20
av Mindmapper
n00bl0r14n skrev:Jo generatorn börjar bli slut.
På vilket sätt börjar generatorn ta slut?