Hur får man XP att vilja köra mach3?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Hur får man XP att vilja köra mach3?

Inlägg av gvs »

Hej,
Som några va er säkert har sett så har jag haft massa strul med att få min lillsyrra att snurra bra. Motorerna stallar ibland, och då går ju hela fräsningen fel. I dag bytte jag till en snabbare dator (förut körde jag på 900 MHz). Slängde in wXP på den och uppdaterade det till SP2. Efter det installerade jag mach 3 och körde driver test. Funkar kalas första ca 30 sekunder efter start, helt rak linje. Sedan händer något. Hela fönstret som visar hur testet går blir svart, massa hoppande linjer över allt. Samma sak om jag ska köra motorerna med mach 3. första 30 sekunderna går bra, sedan står de bara och rycker. Jag har kommit så långt att jag har klurat ut att det är något process som drar igång efter ett tag och påverkar parallellporten något enormt.
Tips på vad det kan vara? Hittar nämligen ingen process som jag känner kan påverka.
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

gvs: Hur har du laddat ner Mach3 ?
Art (husse till Mach3) har gjort så att krackade versioner går helt åt h...te.
Har du demo versionen ? Om inte så ta bort allt gammalt du har laddat in och kör den riktiga versionen. http://www.machsupport.com/artsoft/down ... nloads.htm
Installera ver. R2.60 och starta om datorn när du blir tillfrågad.
Hoppas detta hjälper.
Spara inte den gamla xml. filen utan gör om allting från början.
Per
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30023
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Säg att du startade om datorn omedelbart efter att Mach3-installationen avslutades, och inte körde igång något test innan...
Annars är det bara att radera allt vad Mach3 heter, och börja om från början. ;)

[edit] Ja, så var man lite sen...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Provade du utan ServicePack2 ?
Det kan ställa till med problem i musikprogram, där tajmingen och kontrollen också är lika viktig för att det ska fungera.

Prova att sätta det virtuella minnet till en fast storlek. (Samma värde på min och max.) 512 eller 768MB brukar vara lagom.

Hur mycket minne har du i dator? Om du har i närheten av 1GB skulle du kunna testa att stänga av det virtuella minnet.

En annan grej du kan testa:
På samma ställe (högerklicka på den här datorn, egenskaper, fliken "avancerat", knappen högst upp, "avancerat" igen) finns en grej som heter "Schemaläggning av processor". Ställ den på "Bakgrundstjänster". Då optimeras processoranvändningen för användning av hårddiskar, portar mm istället för programmen.

edit: och jag var ännu senare. :)
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Jag laddade ner den från den officiella sidan, men nu när jag tittar så ser jag att jag har Mach3VersionR1.84.002.exe EDIT: ser att den här ligger under legacy versions...
Det verkar ganska gammalt, eller?

MM: Japp, omstart direkt. den har jag missat en gång förut, men det var på en annan dator.
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Den är ganska gammal men den funkade helt okej.
Jag kör rakt av utan någon SP eller några andra som helst konfiggar.
Har en P4 1,7 med 512 i internminne och den rinner på som bara den.
Rekommenderar (1 eller 2 m?) en helt ny installation.
Per
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Har 1GB så jag har stängt av virtuella minnet. Ska testa med bakgrundstjänster. Funkar inte det så får det bli en ominstallation.
Går det att köra WinXP och Win2k i dualboot? Det är min vanliga dator som är tokstabil som w2k, så jag vill nog inte ändra för mycket där...
Allt detta mach3-labbande sker på en annan disk, jag kopplar ur mina vanliga diskar när jag kör det.
MiSTer
Inlägg: 725
Blev medlem: 26 juli 2007, 03:55:18
Ort: Skene
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Till alla som har OS-relaterade problem:

http://www.virtualbox.org/

Man kan även testa andra OS... som tex nån Linux dist... Ubuntu kanske! :)
En kompis visade när han körde detta med Ubuntu som "grundsystem" och i VirtualBox växlade han mellan Windows Vista och Mandrake... riktigt smidigt och snabbt...
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Har du en dedikerad burk till Mach3 eller har du en med massa skräp i och är den kopplad till nätet ?
Det bästa är att ha en egen burk till Mach3 för Mach3 kör över Winlows.
Per
Edit: Kom på att det också kan vara problem med MB som har integrerat graffekort.
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

MiSTer: Mach3 fungerar bara under W2000 eller XP. Och numera i Vista.
Per
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Finns det verkligen program som *fungerar* i Vista? :D

gvs:
Dualboot (två stövlar?) ska inte vara några problem alls för varken Windows eller Mach3.

Vad har ditt moderkort för chipset? Står antingen på någon krets eller i manualen. VIA-chipset tycker inte om GeForce-grafikkort och kan även ge problem med portar. Särskillt firewire, men även de vanliga.


edit: Har du läst filen "optimisation XP.txt" ? Tror den finns på Mach3's sajt nånstans brevid där man laddar hem Mach3. Där står många bra tips.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Per:
När jag kör XP på den är det bara XP och inget annat. kopplad till nätet.
Jimmy: Via moderkort med ATI grafikkort. Har inte optimerat denna version, men det är inte det som är felet. Det går ju bra i början, sedan händer något som gör att det inte går alla. Dom står ju bara och rycker... Nu sova.
MiSTer
Inlägg: 725
Blev medlem: 26 juli 2007, 03:55:18
Ort: Skene
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Men alltså... VirtualBox... mounta bara en CD eller img-fil som innehåller XP, w2k, NT, win95, eller vilket OS som helst i programmet... och installera OS:et...
VirtualBox EMULERAR en dator...

DualBoot är helt förlegat...

Vore iofs kul att veta om mach3 fungerar i "wine" (windowsemulator)
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

O/T: När USB fungerar *helt* transparent. Då kan vi börja prata om dualboot som uråldigt...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"VirtualBox EMULERAR en dator... "

Nja, inte riktigt. Det skulle ta för mycket systesmresurser om det emulerade en hel dator. :)
Och emulator är ett program som körs på ett OS som körs på en dator.
Det säger sig självt vilket som är snabbast och stabilast mellan det och en dualboot med bara ett OS.


gvs:
"Har inte optimerat denna version, men det är inte det som är felet."

Nja, här gör du en miss. Du vet ju inte vad problemet beror på, alltså kan du inte utesluta att det är problemet. :wink: Chipset'et är en del av datorn som styr dirigeringen av data till diverse delar. Att felet inte märks med en gång behöver inte utesluta något. Det ända det säger är att datorn hinner att skyffla data ett tag och att något sedan gör så trafiken stoppas.

Väldigt många drivrutiner till grafikkort är skrivna för att ge så fina resultat som möjligt i benchmarkprogram, genom att de utnyttjar sätten som benchmark-programmen beräknar datan på. I korthet går det ut på att stjäla all uppmärksamhet (från CPU'n) och bandbredd i bussarna *vissa perioder* så att allt används till grafikkretsarna. Oftast märker man inte det, men VIA-chipset får ofta hicka av sånt här.

Symptomen visar sig oftast genom att det blir små pauser i trafiken mellan de delar som chipset'et har hand om. Vilket är CPU'n, cache, systembussar och andra enheter som t.ex *tadaaa* parallellporten. :)


Än en gång: Att det inte märks i början behöver inte betyda att man kan utesluta något. Det är fullt möjligt (och tillochmed troligt) att datorn hinner med först och sedan får hicka efter ett tag när den inte hinner skyffla runt all data tillräckligt fort, t.ex pga chipset'et.

Nu säger jag inte att det *är* chipset'et som är orsak, men det är dumt att utesluta det med tanke på att det ger exakt sånahär fel. :)
Skriv svar