Sida 1 av 12

Elmotor till bilen

Postat: 16 november 2007, 13:25:34
av n00bl0r14n
Jag håller på med att tillverka en frekvensomriktare och sätta 3 elmotorer i bilen. Jag använder mig av 48VDC som jag gör om till 48VAC med hjälp av en frekvensomriktare.

Jag skulle behöva hjälp med att hitta transistorer som har en snabbhet på 10ns. Jag tittade på elfa och hittade IGBT transistorer som var 33ns.

Var ska jag söka?

Krav:
200W<
48V<
40A< (drift ström)
10ns>

P.S. Allt i mitt projekt är hemlagad D.S.

Postat: 16 november 2007, 15:31:10
av kimmen
Vid 48V så är nog MOSFET att föredra, har du kollat upp det något? Mosfetar för lägre spänningar har rätt bra Rds-on värden.

Postat: 16 november 2007, 16:12:03
av JimmyAndersson
Vad ska motorn användas till? Elbil? :)

Eftersom tråden ligger i projektbanken så vore det kul om du berättade lite mer om projektet.

Postat: 16 november 2007, 16:13:37
av danei
För de spännignarna är det FETar som gäller. under 100V så är IGBT sämre.

FET har lägre framspännigns fall. och snabbare omslag. dessutom går de utmärkt att parallellkoppla.

Se till att prylarna tål dubbelt så mycket som du ska använda dem till. Både ström och spänning.

Elfa är väl ett bra ställa att föraöka på. Annars hos tillverkarna typ irf.

Postat: 16 november 2007, 17:40:24
av grym
jag frågar bara stilla varför du behöver så snabba transistorer ?
10ns är nästan så man kan ha det i rf slutsteg :wink:

Re: Elmotor till bilen

Postat: 17 november 2007, 13:37:24
av Andy
n00bl0r14n skrev:Jag håller på med att tillverka en elmotor till bilen. Jag använder mig av 48VDC som jag gör om till 48VAC med hjälp av en frekvensomriktare.

Jag skulle behöva hjälp med att hitta transistorer som har en snabbhet på 10ns. Jag tittade på elfa och hittade IGBT transistorer som var 33ns.

Var ska jag söka?

Krav:
200W<
48V<
40A< (drift ström)
10ns>

P.S. Allt i mitt projekt är hemlagad D.S.
Konstiga värden på en el-motor?

Postat: 17 november 2007, 15:58:00
av danei
Det var kraven på transitorn.

Postat: 17 november 2007, 21:29:24
av Andy
Kriterierna är udda:

mindre än 200W
mindre än 48V
mindre än 40A
mer än 10nS

hur ser den motorn ut?

Postat: 18 november 2007, 14:11:47
av n00bl0r14n
Ok. Jag har lite mera tid att skriva nu än förra gången.

Jo jag kollade igenom vad jag skrev sist och jag lämnade o skratta åt det.

Som sagt håller jag på med ett projekt med att sätta 3st 230VAC motorer i en bil som jag har gjort en hemtillverkad frekvensomriktare till.

grym > Jag tittade lite fel när jag såg 33ns för jag tänkte på 33ms så jag klarar mig med dom.

När jag tittade upp MOSFET transistorerna så tyckte jag att de tål så lite effekt mot IGBT som tål 200W. För omriktaren ska tåla 2000W.

Andy > Jag menade strörre än, därför satte jag det i slutet.

Postat: 18 november 2007, 15:00:05
av bearing
Effekten transistorerna ska klarar är ju inte relaterat till motoreffekten. Det handlar ju om förlusteffekten i själva transistorn. Dock krävs det nog rejält kylning om en transistorn ska tåla 200W. Bättre att köpa ett gäng billigare transistorer och parallellkoppla tror jag.

Postat: 18 november 2007, 20:05:09
av n00bl0r14n
Jag kommer att parallell koppla 5 transistorer/fas. Kylningen kommer att kylas via bilens egen kylare.

Vad är det för skillnad att använda IGBT trans. istället för MOSFET trans.? IGBT kostar ca 170kr/st och jag hittade ingen MOSFET som var 200W.

Postat: 18 november 2007, 21:02:14
av bearing
Jag förstår fortfarande inte detta med effekten. Transistorn behöver ju klara strömmen och spänningen + marginal. Effekten den behöver klara av är ju sedan beroende på spänningsfallet över transistorn. Med lågt spänningsfall behöver transistorn inte klara så hög effekt.

Postat: 18 november 2007, 21:12:16
av grym
håller med,

man räknar baklänges tills man får ett vettigt allternativ

börja med strömen och kolla vad man får för spänning över transistorn som ger effekten

mosfet kan man få med låga ron , så dom är bra bara man får ner spänningen över dom så det inte blir för mycket värme

igbt har man ett spänningsfall

mostrissor parallellkopplar man tills man får effektförlusterna lågt nog, lägger hellre penningarna på trissor än kylflänsar, men man får set till att driva dom bra omman ska ha lite högre frekvenser

Postat: 19 november 2007, 11:58:36
av n00bl0r14n
Jag tog fram min fina stålborste och slipade lite mål från skylten och där stod det på motorerna:

220V 2.0A ut W 100 900rpm
220V 2.0A ut W 75 900rpm
220V 2.6A ut W 200? (lite otydlig) 1410rpm

Så jag har räknat följande på motorerna 220*20 = 440W*2 = 880W + 572W =1452W

Men jag är elektronikmontör och det ingick lite elmotor kurser i vår läroplan.

Så om det är "ut W" man ska titta på klarar jag mig fint med MOSFET transistorer.

Postat: 19 november 2007, 12:04:16
av Icecap
Den effekt en transistor tål är ett uttryck för hur mycket effekt du bränner av I TRANSISTORN! Om du har tänkt dig att elda upp 200W i transistorn har du ett dåligt design till att börja med!

Om du har en herrensjävlamassa Amperé genom transistorn men ett skitlågt spänningsfall (t.ex. 50A & 0,1V) blir det ju inte mycket den ska kylas, i exemplet blir det 5W (50A * 0,1V = 5W).