Sida 1 av 1
Fix av tempsensor till Saab.
Postat: 15 november 2007, 21:36:17
av MadModder
Brorsan har en Saab 9-3. I mittkonsollen sitter en liten anordning, bakom ett lock med hål i, som suger in luft från kupén förbi en liten diod. Detta är då tempsensorn till klimatkontrollen. Original är det en slags centrifugalfläkt med suspekt konstruktion. Den går sönder efter ett tag. En ny kostar näst intill 1000 spänn. Det är alltså inget annat än en fläkt och en diod. Hutlöst.
Hur kan man då göra istället?
Jo man klipper bort alla komponenter på kretskortet. De är bara till för att fläkten ska snurra. Sen klipper man bort röret som originalfläktaxeln vilade i. Sen tar man en liten 25mm-fläkt från exempelvis Papst och trimmar hörnen lite så den går in i sensorhuset. Limma fast några distanser så inte fläktbladen tar i. Täta runt så att så mycket som möjligt sugs genom hålen upp mot dioden. Superlim och smältlim är bra att ha här

Sen tar man ett motstånd (100 Ohm var lagom här) för att fläkten inte ska skena iväg när det är nästan 14V i bilen, och löder ihop det hela. Fläkten är då alltså ansluten direkt till 2 av de 4 flatstiften (+/-) längst ner (upp på bilden), via 100 Ohm.
Funkar klockrent.

Bredvid är den irriterande saken som låter krig efter en tids tjänstgöring.
Postat: 15 november 2007, 21:50:54
av Purre
1000:- för den känns som överpris. Vet att jag bytt den åt föräldrarna och tror den kostade runt 200-300. Dock med arbete skulle det väl kosta bortåt 600-800 om jag inte minns helt galet
Postat: 16 november 2007, 10:35:04
av Glenn
vill inte sensorn ha "rätt" luftflöde för att ge rätt värde då ?
Jag har f.ö samma problem på min SAAB 9000

så do m har ju haft ett tag på sej att fixa problemen med domdär tempsensorerna.
Postat: 16 november 2007, 11:10:01
av JimmyAndersson
Mycket smidig lösning!
Misstänker att den här modden blev liiite billigare än en orginalfläkt.

Postat: 16 november 2007, 12:50:07
av vfr
Glenn skrev:vill inte sensorn ha "rätt" luftflöde för att ge rätt värde då ?
Varför skulle den det?
Temperaturen påverkas inte av luftflödet. Det enda tillfället en uppmätt temperatur påverkas av flödet är om mätsensorn är uppvärmd och då avkyls via luftflödet. T.ex människokroppen i vind uomhus. Det enda denna fläkten gör i SAAB:arna är att se till så att det verkligen är kupéluft som sugs in och mäts på.
Postat: 17 november 2007, 12:50:20
av Andy
Enkel och bra lösning som troligen kommer att hålla längre än original innan den börjar rassla. Det enda eventuella problemet med luftflödet kan vara om det blåser för mycket så det påverkas genom att det kyler, men troligen har det ingen betydelse.
Bytte en sådan på en bekants bil för mindre än ett år sedan, kostade då 215 kr och det tog ca 30 sekunder att byta.
Om någon begär 1000 kr för en sådan så anmäl dom för bedrägeri!
Postat: 17 november 2007, 14:21:08
av v-g
Kylningen kan ni helt glömma däremot kan det tänkas (rent teoretiskt) att temperatursensorn svänger snabbare än normalt. Dvs den (eventuellt) inbyggda trögheten minskar.
Postat: 17 november 2007, 15:03:29
av Andy
Om den nödvändiga trögheten inte sitter i elektroniken så går det ju ganska enkelt att sänka hastigheten på fläkten med ett motstånd och en kondensator parallellt och sedan i serie med matningen. Lagom värde får testas fram, kondingen gör att fläkten verkligen startar även om motståndet sänker spänningen vid drift.
Re: Fix av tempsensor till Saab.
Postat: 14 april 2011, 09:53:46
av Willy
Drar upp en gammal tråd igen.
Jag har en bekant som hade problem med att den lilla fläkten lät ganska illa samt att det larmade för kupésensorn.
Inga problem, plocka bort och blåsa rent tänker man men upptäcker då att det inte finns något NTC-motstånd framför fläkten.
Eftersom fläkten nu låter bra så var tanken att fixa dit ett motstånd, såg nånstans 10k/25°C men är det någon här som kan konfirmera det, och kanske har ett?