Skärkraft och skärhastighet i alu....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Skärkraft och skärhastighet i alu....

Inlägg av sweFredrik »

Hej, nu har jag börjat dra i surdegen att dimentinonera mina motorer. Jag har kikat runt här men forumet är ju inte direkt lätt att söka i så jag gissar att jag inte är först att fråga om detta.

Som jag förstår det så är det några viktiga punkter man måste ha med i sin uträkning så som: skärhastighet, skärkraft och kanske snabbförflyttning?

Hur får man fram dessa uppgifter? Vad har ni andra räknat med? Och hur väl stämde det sedan mot verkligheten?

Är det någon som sen har en länk till en utförlig beräkningstråd vore jag tacksam, jag har börjat sätta upp ett excelark för lättare få överblick, men det fattas en hel del.
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Bibeln (verkstadshandboken) är att rekomendera alla när det kommer till skärande bearbetning.

där finns grunderna inom all skärande bearbetning och även material-egenskaper etc.

Sedan får man ju ändra beroende på förutsättningarna men det som sagt grunden.
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

Jag kikade i verkstadshandboken idag, men tyckte mig inte bli så mycket klokare. Det jag är ute efter är fakta, och formler för att beräkna erfoderligt moment för motorerna. Fast jag kommer förmodligen bara ha råd med 3.5 Nm motorer ändå, men det käns bättre om man vet vart man kommer hamna på ett ungefär.

Jag har kikat i en pdf fil jag hittade på cnczone, CNC mechanics.pdf. Där finner man formler för att efter att putta in skärkraft få ut moment på skruven.

Enligt den beräkningen så gav en kulskruv med stigning 5 mm och en skärkraft på 200 N ett moment på skruven på 0,176 Nm ( blir detta samma som motormomentet om man ej har växlat ut?). Grejjen är ju att jag inte vet vilken skärkraft jag behöver för ex aluminium.

Någon som har några uppslag, eller länkar till trådar där ämnet redan behandlats?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det beror mycket på vad för fräsverktyg du använder, rätt brutal skillnad mellan en 60mm planfräs eller en 0.2mm pinnfräs... och sedan spelar ingreppsdjupet roll...
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

:shock:

Jag har ju läst runt här under en tid nu och sett diverse beräkningar kring detta, men lyckas inte med forumets sökverktyg att hitta tillbaka. Så jag hoppas på lite information från de som gjort liknande beräkningar i en hemmabyggd router och skärningar i alu.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Jag köpte Karlebo handbok i precis samma syfte som dig, att hitta skärdata eller nåt sätt att räkna ut det... men det var ju inte så lätt att hitta, visade det sig.

Jag har lite erfarenhet från att fräsa i aluminium med en liten manuell fräs (största diametern 10 mm med kanske 3 mm skärdjup). Jag räknade ut att mina servon och kulskruvar skulle ge ca 800 N, dvs ungefär vikten av 80 kg, och det lär räcka för att bryta av de största pinnfräsarna som jag använde på den fräsen (d.v.s. det är mycket mera kraft än vad jag använde mig av då). Så jag tänkte bara hoppas att det räcker...

Det är förresten jag som har skrivit det där dokumentet; kul att det kommer till användning! :)

Arvid
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

:) Ja då får det bli så jag gör också. Jag kollade på motorer från allmotion och trodde att jag hade koll på varvtal mm, då det visade sig att deras värden angav moment vid pulser/s. Så nu skall jag göra en gämförelse mellan de två och hoppas sedan kunna få lite förklaring mellan skillnaderna. Riktigt bra förklarat i dokumentet Arvidb, tack för det!
Skriv svar