Sida 1 av 2

Motorvärmare utan tråd!

Postat: 30 oktober 2007, 22:05:36
av digitaliz
Det är ju bara sååå jobbigt att behöva koppla in motorvärmaruttaget när det är 30 grader kallt... och så ska man komma ihåg att koppla ur det när man åker också! Jag har trashat många motorvärmarkablar och uttag! :P

Hur vore det med en låda, så hög att den ligger runt 1-2 cm från bilens underrede. I den har man en stor spole = primärlindning. På bilens undersida en motsvarande sekundärlindning kopplad till motorvärmaren.

Ok, verkningsgraden blir kanske inte den bästa... det funkar bara på den egna parkeringen... och man steker antagligen all annan elektronik i bilen... :lol:

Postat: 30 oktober 2007, 22:10:14
av peter555
Såna där prylar var uppe här tidigare, det var någon firma som gjorde traverser eller något liknande som hade en sån lösning, tyvärr har jag glömt namnet.

Postat: 30 oktober 2007, 22:14:37
av DeeJayPA
SEW

Postat: 30 oktober 2007, 22:16:44
av peter555
Så var det ja.

Re: Motorvärmare utan tråd!

Postat: 30 oktober 2007, 22:26:04
av Mindmapper
digitaliz skrev:Hur vore det med en låda, så hög att den ligger runt 1-2 cm från bilens underrede. I den har man en stor spole = primärlindning. På bilens undersida en motsvarande sekundärlindning kopplad till motorvärmaren.
Skipa sekundärlindningen och lägg kol i lådan och låt primären tända kolet. Gammalt säkert knep att värma motorn, nu vidareutvecklad med elektronisk tändning. Det enda som funkar klockrent vid -50. Se över försäkringen bara. :wink:

Postat: 30 oktober 2007, 22:29:33
av JimmyAndersson
Eller varför inte en sånhär ? :)

Postat: 31 oktober 2007, 06:19:26
av danei
På tex brandbilar sitter el och tryckluft så att det dras ur när man kör iväg. Det är ju ett alternativ. Koppla in kan du göra när du parkerar bilen. Någon typ av fjärr start behövs ju då.

Postat: 31 oktober 2007, 20:24:59
av Eddi
På de brandbilar jag har sett är uttagen placerade ovanför trappsteget till förarplatsen så att man måste dra ur dom innan man kommer in, så ta och borra fast uttaget i vänstra tröskeln. Det kan ju hända att det börjar se för jävligt ut, men du kommer ju att minnas att dra ur den. :D

Postat: 31 oktober 2007, 21:04:36
av danei
De jag syftar på sitter bak. En vajer monterad i handsken. När man börjar köra stängs strömmen av innan handsken dras ut.

Postat: 31 oktober 2007, 22:22:59
av Tony
Det jobbiga är väl att du måste ut i kylan en timme innan du skall åka?
Boten heter timer eller fjärrstyrning, och placeras i bilen, så funkar den även på jobbet (om uttag finnes).

För att hindra att stolpen/uttaget/sladden ryker när du sticker så kopplar du ett relä med 230V-spole som startspärr.

Om du hellre sparar pengar och sätter timern på husväggen (eller kopplar uttaget via en strömbrytare) så får du ha en tiltströmställare på locket till intaget.

Ytterligare en variant är en robotarm som trycker i stickproppen. :D

Postat: 31 oktober 2007, 22:26:04
av Nisse
På den här sidan hittar du allt du behöver: http://www.eberspaecher.se/

Postat: 1 november 2007, 08:39:49
av digitaliz
Bränsledrivna värmare i all ära, men det där med robotarm lät ju roligare. Då kunde den sopa bort snö, skrapa rutorna vid behov, tvätta och vaxa bilen samt avvärja inbrottsförsök! :lol:

Postat: 2 november 2007, 09:58:52
av Electricguy
bensindrivna värmare...hmm riktigt bra när dom väl vill tända :wink:

Postat: 2 november 2007, 10:05:44
av peter555
Vad är det för skillnad mellan en bensindriven och en dieseldriven värmare ? Jag har några bensinvärmare som jag skulle vilja modda till diesel, går det ?

Postat: 2 november 2007, 10:11:46
av Electricguy
det borde inte vara nån skillnad för det bygger ju bara på att dom ska tända bränslet så det blir värme