Sida 1 av 2

Utformning av rören i självcirkulerande solfångare

Postat: 23 oktober 2007, 16:48:34
av pucko
En polare sa till mig att rören i självcirkulerande solfångare måste vara formade så här:

|
-----------
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
-----------
|


Fattar inte varför rören inte kan göra usvängar t.ex., fattar ni?

Postat: 23 oktober 2007, 17:08:08
av hcb
Om du vill ha vertikala rör med U-svängar i topp och botten lär det ju bli stockning eftersom det stiger lika mycket i bägge halvor... Kontinuerlig stigning låter som ett minsta krav.

Postat: 23 oktober 2007, 17:10:57
av Micke_s
De kan ju vara så här också


(upp)

Kod: Markera allt

                     |
                     |
/-------------------/
|
\-------------------\
                     |
/-------------------/
|
\-------------------\
                     |
/-------------------/
|
\-------------------\
                     |
                     |
(ner)

Edit: Blir mindre skarvar på det sättet också -> mindre svetsning -> mindre jobb.

Postat: 23 oktober 2007, 18:17:14
av blueint
Dom bör nog ha en viss lutning även i det senare fallet. Och laminär strömning, men det är är däremot nog inget problem i denna applikation :D

Postat: 23 oktober 2007, 18:42:50
av Mizzarrogh
Jo, (är ju svårt att tvinga vattnet nedåt igen utan cirkultionspump) men huvudsaken det kan stiga uppåt obehindrat. optimalt i teorin är ju att röret också har stigande diameter för att kunna utnytja expansionen hos det varma vattnet utan att det blir stockning, altså bör det övre uppsamlingsröret/returledningen (som ansluter i toppen) vara av grövre dimmension än den för matningen(i botten), är väl annars viktigast att tänka på.


Edit: Om returledningen är lång är det viktigt att denna har lutning, är rejält dimmensionerad, samt är välissolerad (och naturligtvis ligger högre än matningen).

Postat: 23 oktober 2007, 20:28:07
av grubs
Poängen med att parallellkoppla dem är väl att få lägre flödesmotstånd för samma rördimension och de övre och undre fördelarrören bör då vara av större diameter för att inte flödet ska bli begränsat till bara några av rören.
Vet inte om det har någon enorm betydelse, men jag hade nog satt utloppet diagonalt från inloppet.

Postat: 23 oktober 2007, 20:44:02
av Andy
Varför självcirkulerande, det är ju svårare att få ut max effekt ur systemet?

Postat: 23 oktober 2007, 22:34:47
av grym
ska man ha självcirkulation så är det bara till att följa naturlagarna så snällt som möjligt

vatten skall gå uppåt när det blir varmare och nedåt när det blir kallare, även i rör

så bra flöde som möjligt, grova rör och få krökar

så första alltenativet är bäst då, inte nödvändigt att ha det så men bäst, även om jag kanske gjort som sades att ha in och ut på diagonalen så varje solfångar rör hadde haft samma motstånd mot in och utgående anslutning

Postat: 24 oktober 2007, 09:11:13
av Ulf
Micke_s's variant funkar bra, fångaren behöver ingen skarv internt utan det är ett enda rör som bockas.
Tänk på att de horisontella bitarna ska ha en viss lutning.

Gjorde ett test med ett mycket smalt rör, diam. 3mm varmglödgat kopparrör, och det funkade hyfsat. Har doch inte haft tid att testa med 10mm än.

Tanken är att fixa en stor koppar plåt (eller folie), 0,2mm tjock och sedan bocka den efter rören som går horisontellt. Kiselett eller liknande mellan rör och plåt. Rören klämms fast med buntband i stål. sedan svärtas sidan som rören är på, dvs ingen lödning alls!

> så bra flöde som möjligt, grova rör och få krökar

Stämmer absolut utanför fångaren, men nödvändigtvis inte i den.

Långsammare flöde i fångaren ger varmare vatten ut ur fångaren.

En hemma snickrad fångare har oftast en sämre verkningsgrad än en av de "fina", men den förlusten är lätt (?!) att komensera med mer area.

Postat: 24 oktober 2007, 12:23:08
av PeterH
Skulle det inte funka med en vanlig kylare för t.ex personbil eller lastbil?

/PeterH

Postat: 24 oktober 2007, 13:45:22
av Mizzarrogh
Borde kanske, men flänsarna på en sådan är ju sas "felvända" men skulle kanske funka bra ändå om man tex bygger in den i en låda under glas med plåt bakom och färgar den svart.

Postat: 24 oktober 2007, 20:49:25
av pucko
Uppskattar svaren som varit upplysande. Vi håller på med ett skolprojekt där uppgiften är att skapa en mobil pedagogisk solfångare. Pedagogisk eftersom den ska skapa naturintresse hos yngre. Iaf så funderar vi på att göra självcirkulation från solfångare ut mot ett element eller ev. typ av oisoleradtank som det ska gå att ta på för att upptäcka värmen.

Vi har ingen förståelse eller tidigare erfarenhet för det praktiska i detta arbete så därför är vi osäkra på var problemen finns med självcirkulation.

Bara för att klargöra faktum. I självcirkulerande system så måste man undvika horisontellt flöde, det går mao åt helvete om solfångare ligger plant?

Har ni några pekare till hur man ska veta lämpliga dimensioner på allting som solfångaryta/vattenmängd, rördiameter/optimal strömning (strömning öht).

Tanken är att fixa en stor koppar plåt (eller folie), 0,2mm tjock och sedan bocka den efter rören som går horisontellt. Kiselett eller liknande mellan rör och plåt. Rören klämms fast med buntband i stål. sedan svärtas sidan som rören är på, dvs ingen lödning alls!
Vi har tänkt samma tanke när det gäller kopparplåten då koppar ju är lätt formbart. Blir det bra kontaktyta om man spänner fast rören med buntbad vs. löda eller är det försumbart?


Jo, (är ju svårt att tvinga vattnet nedåt igen utan cirkultionspump) men huvudsaken det kan stiga uppåt obehindrat. optimalt i teorin är ju att röret också har stigande diameter för att kunna utnytja expansionen hos det varma vattnet utan att det blir stockning, altså bör det övre uppsamlingsröret/returledningen (som ansluter i toppen) vara av grövre dimmension än den för matningen(i botten), är väl annars viktigast att tänka på.
Varför är det ett problem att man inte kan tvinga ner vatten? Det beror väl isf bara på att solfångaren inte levererar tillräckligt hög temp. på vattnet för att flytta undan det som är kallt? Jag har även svårt att förstå "stockning". Vad beror det på?
Om du vill ha vertikala rör med U-svängar i topp och botten lär det ju bli stockning eftersom det stiger lika mycket i bägge halvor... Kontinuerlig stigning låter som ett minsta krav.
Du förutsätter här att inlopp och utlopp på fångaren är på samma nivå?

Postat: 24 oktober 2007, 21:03:36
av grym
skulle då gjort så att man letat fram två små platta element, enkelradiga, målat den ena svart och satt bakom glas och isolering, kopplat den andra på baksidan av paketet, behövs då bara ett litet expansionskärl som ligger lite högre än elementen, klart

lättflyttat smidigt och lättbyggt, dessutom så går det fort att bygga


vatten expanderar ca 5% från 0 till 100 grader, behövs absolut inga större rör på varmsidan

för att få termisk drivkraft så måste den stå upp

Postat: 24 oktober 2007, 21:25:43
av limpan4all
Jag skulle nog göra själva solfångaren på följande sätt.
. I
--------------
I I I I I I

I I I I I I

I I I I I I

I I I I I I
--------------
I
I
I
I
I

Då torde det bli lika långa sträckor för allt vatten genom solfångaren.
Och hela solfångaren lika hög som tanken eller bara såsom motsvarande övre del av tanken. Dvs monterad med överdelarna så nära varandra som möjligt, det borde ge maximal värmelagring i tanken. Men ni måste issolera större delen av tanken och lämna "luckor" där det går att känna.

EDIT: Sunkig visning!!! något, dvs forumet eller FireFox tar bort redundanta mellanslag.
In och ut på solfångaren diagonalt mot varandra.

Postat: 24 oktober 2007, 21:51:34
av blueint
Såhär kan man göra:

Kod: Markera allt

  I
-----------------
 I  I  I  I  I  I
 I  I  I  I  I  I
 I  I  I  I  I  I
 I  I  I  I  I  I
-----------------
  I
  I
  I
  I
HTML plockar bort all "whitespace" (nyrad, nylinje, tab, mellanslag etc..) per definition. Använder man PRE taggen i html får man fixfont och då går det.
Tacka vetja NNTP med ASCII, där vet man vad man får. Utan megaminnes cpu slukande program :twisted: