Sida 1 av 4
Problem med stora stegmotorer!.
Postat: 21 juli 2004, 14:16:36
av Fagge
Nu har jag kört fast!.
Jag har ett par feta stegmotorer av denna sorten nedan!.
Drivkortet jag använder nu är en 68HC11 som gör pulserna till de 4 darlingtontransistorerna. Matningen är ett 12V batteri med ett par resistorer på 3,9ohm vilket blir ca 3A.
Kruxet är att, med min helstegsdrivning så lyckas jag ej köra motorn snabbare än ca400steg/sek alltså 2varv i sek.
Enligt databladet så kan de köra motorn i ca 10000steg/sek alltså 50varv i sek, med en spänning på 75V.
Men vadå 75V.
Sätter man en resistor som strömbegränsare till 3A & matar den med 75V, så blir det ju flera 100W i förluster.
Om man tittar neranför diagrammen så står det
DRIVE: BIP. CHOP. PAR 75V
Det finns ju en metod som heter Pullsbreddmodulerad driving (Chopper).
Men det drivpaketet är väll inte ekonomiskt försvarbart?.
Kan man inte lösa detta på ett smidigare sätt?. Eller hu gör man / har jag missat nått???.

Postat: 21 juli 2004, 14:20:16
av $tiff
Hmm, skum märkning.
Den pallar väl betydligt mer än 3A i pulsström, så när du kör (runt) kontinuerligt så kan du nog skippa motståndet!?
Postat: 21 juli 2004, 14:26:24
av Fagge
Men...
75V/0,95 Ohm som min motor är på, då blir ju strömmen nästan 79A!.
Eller tänker jag fel?.
Postat: 21 juli 2004, 14:30:26
av $tiff
Nej, det var jag som tänkte fel
Den borde ju vara märkt 3V av 0,95ohm/3A att döma.
Men om man stegar den med flera hundra steg i sekunden nås ju inte maxströmmen - 3A - eftersom det är en induktiv last som switchas, därför kan man, och bör, öka spänningen med varvtalet.
Kan det stämma?

Postat: 21 juli 2004, 14:36:30
av Fagge
Nu byglade jag resistorerna, så mororn fick ca12V & då slukade den ca 5,5A.
Men någon större skilnad blev det inte!.
???
Postat: 21 juli 2004, 14:40:28
av $tiff
Underligt...
Den gick alltså inte att köra fortare? Du ska kanske trimma motorstyrningen lite

Postat: 21 juli 2004, 14:47:39
av Fagge
Jag har funderatt på att prova med Mosar, men vet inte rikrit hur jag skall koppla dem för att kunna driva mosen fullt ut, med bara 5V på gaten. nått smidigt förslag?.
Postat: 21 juli 2004, 14:48:31
av cyr
Anledningen är väl att motorn tappar kraft vid högre steghastighet om den drivs med konstant spänning, p.g.a. induktansen.
Man behöver driva med konstant ström istället, vilket man visserligen kan göra med linjär reglering (vilket ger massor av förluster som du säger) men också med "chopper" varianten som är switchad.
Speciellt komplicerad behöver en chopper nog inte vara, typ en komparator som styr FETen på eller av när strömmen är under/över rätt nivå.
Har sett en bra simpelt schema nånstans...
edit: här
http://209.41.165.153/stepper/Tutorials/CurTutor.htm
Postat: 21 juli 2004, 15:49:32
av sprawl
Hej Fagge, jag letar också efter stegmotorer, får man fråga vart du har köpt dina och vad dom kostade?
/a
Postat: 21 juli 2004, 16:34:58
av Fagge
Tja du, jag har plockat väck dem från något för längesedan, men jag kan jädra inte minnas från vad, jag är själv på jakt efter flera!.
Så nu har jag bytt resistorerna till riktiga högeffekts, & matar dem med 48V.
Så nu är jag uppe i ca14varv i sek.
Men fy bövlen vad varma de blir

, så helt klart funkar det bättre med mycke högre spänning än vad de är specade för.
Skulle någon hitta ett komplett schema på en chopper styrning, så vore jag hjärtligt tacksam!.
Postat: 21 juli 2004, 16:40:24
av MadModder
Den sidan som cyr länkade till innehåller ju vad man behöver veta för chopper-styrning. I mitten uingefär finsn schema. Ställ in max ström med Vref, och styr sen en motorspole med active signal. På något vis får man ju pilla till det med H-bryggan

Postat: 21 juli 2004, 22:15:20
av Fagge
Jo visst, men jag tänkte mig ett komplett schema att bara smällaihopa, i stället för att lägga massvis med timmar på labbplattan.
Postat: 22 juli 2004, 23:50:19
av Fagge
Nu är jag i full gång att slänga ihopa ett komplett schema, men jag har några frågor!.
1. Den andra bilden är tagen ur AOE, & den blilden ser väll mera komplett ritad, än den första / eller ganska mycke anurlunda?!?.
2. Varför ska man ha en aktiveringssignal ?. kan man inte koppla komparatorns utgång direkt till transistorn, eller T.ex via en schmittrigger?.
3. Vad bör dioderna klara, med tanke på att strömmen når 3A & ca 75-90V ?, jag menar att det kommer ju inte gå 3A & 90V genom dioderna, utan di ska väll bara släcka transienter & annat skit?, & vad kan det då röra sig om för värden typ ?.
[img]
http://goto.glocalnet.net/mfager1\chopper1.gif[/img]
[img]
http://goto.glocalnet.net/mfager1\chopper2.gif[/img]
Postat: 23 juli 2004, 13:13:18
av MadModder
Eftersom komparatorn ska stänga av motorspolen fast motorsyrningen är på, så krävs det en logisk grind där.
Postat: 23 juli 2004, 13:46:25
av Fagge
Ja men om du tittar på den andra bilden, så är det de andra 2 transistorerna som styr spolarna, så strömbegränsningen kan väll vara på helatiden väl ?.