Sida 1 av 2
Förslag på broms?
Postat: 11 oktober 2007, 11:12:56
av nlinus
Har byggt en slags delningsapparat på jobbet där en stegmotor vrider en spindel via två kugghjul. Funkar väldigt bra, och verkar ge tillfredsställande noggrannhet. Kugghjulen trycks samman med hjälp av en luftcylinder med ganska lågt lufttryck, vilket eliminerar i princip allt glapp i dessa.
Dock har jag lite problem med att få spindeln stabil nog när motorn står still. Om man vrider lite på spindeln ser man att motorn "fjädrar" lite runt läget. Verkar inte vara någon risk alls för att den vrids långt, men jag kan inte tillåta att den rör sig runt det tänkta läget heller.
Påverkar valet av antal mikrosteg hållmomentet?
Hade tänkt mig någon form av broms. Det stora kugghjulet som sitter på spindeln vore lämpligt att klämma åt lite med hjälp av något slags bromsbelägg. Vore väl hyffsat enkelt att bygga något själv med pneumatik, men ibland önskar man bara att det fanns något färdigt att köpa så man slipper göra allt själv.
Kugghjulet har diametern 122mm, och tjockleken 10mm. Är det någon som har nått förslag? Lösningen skulle kunna vara pneumatisk eller med elektromagnet t.ex.
Bromsen behöver inte vara speciellt kraftig alls då det ligger mycket små krafter på spindeln. Det är bara eventuella svängningar jag är ute efter att få bort.
Postat: 11 oktober 2007, 11:29:58
av Noxin
Ta ett bromsok till en MC/moped och kläm runt kugghjulet. Litet och smidigt.
Kör med tryckluft via en magnetventil i stället för bromsvätska och bromscylinder.
Postat: 11 oktober 2007, 11:35:39
av Mizzarrogh
Vet inte om detta koncept är särskillt användbart i sammanhanget, men intressant konstruktion, så postar en länk i allafall för den intresserade:
(Warning! PDF )
Bromsmotorer
(infoblad från bevi, men man ser konstruktionsprincipen)
Edit: Korrigerat länk
Postat: 11 oktober 2007, 11:36:08
av Fagge
Eller en frambroms ifrån en cykel, där kolven drar i vajern?.
Postat: 11 oktober 2007, 12:59:25
av nlinus
Får som sagt gärna vara en färdig lösning där det bara krävs att man anpassar fästet. Annars kan jag lika gärna göra det själv. Lutar väl åt det, som vanligt *suck*
Postat: 11 oktober 2007, 13:03:09
av LaRdA
Ett par bilder skulle nog kunna underlätta.

Postat: 11 oktober 2007, 13:58:04
av JimmyAndersson
Kul att se hur en bromsmotor är konstruerad. Jag har några sådana som kommer från en laserskrivare.
En gammal beprövad broms som är lätt att göra själv:
Kod: Markera allt
#####
#/ \#
#| O |#
#\___/#
# # Läderband
# #
""" _#_
_|_|_
| |
| | Solenoid
| |
|_____|
Den "runda" grejjen högst upp är axeln.
När elektromagneten drar så spänns läderbandet åt runt axeln.
Postat: 11 oktober 2007, 14:56:01
av nlinus
Ja den varianten är ganska stilig. Tror det finns en risk att den vrider spindeln när den dras åt bara...
Postat: 11 oktober 2007, 15:00:31
av Joe
vad var det för fel på moped bromsoket? litet och smidigt
Enda kruxet är om tillräckligt tryck uppnås om den skall vara luftmanövrerad
Postat: 11 oktober 2007, 16:05:53
av grym
det finns en lite småkul lösning, det finns elektromagnetiska kopplingar, ser ut som en elmotor med två axlar, och om man sätter ström på spolen så låser man axlarna mot varandra, om man gör så och helt enkelt låser en axel och har den andra mot motoraxlen så får man en vettig broms
kommmer inte ihåg men någon surplusfirma, bihab?, hadde sådanna sist jag kollade
Postat: 11 oktober 2007, 16:17:46
av Noxin
Joe, det bör bromsa ganska kraftigt.
Antag:
Kolvdiameter: Ø0.03m
Lufttryck: 70 kPa
Friktionskoeffecient: 0.2 (i sämsta fall)
Kraft på bromsklots: 0.03² × pi / 4 × 7 = 500N
Hävarm: 0.122/2-0.03/2= 0,046m
Bromsmoment: 500 × 0.046 × 0.2 = 4,6Nm
Det är ganska mycket för en så liten broms.
Postat: 11 oktober 2007, 16:24:53
av Mizzarrogh
Grym, är det en lös, extern motorbroms liknande den i beskrivningen för bromsmotorerna med integrerad broms?
Postat: 11 oktober 2007, 16:37:53
av jojje
Verkar som du redan har utväxling eftersom du har två kugghjul. Kan du inte byta ut mot en
snäckväxel? Där ligger det ena kugghjulet 90° vridet, så då blir det broms automatiskt.
Postat: 11 oktober 2007, 16:48:44
av nlinus
Jojje:
Helst inte. Skulle bli ett himla jobb då jag redan har en fungerande lösning nu. Förutom bromsen då...
Fördelen med två rakskurna kugghjul är att man enkelt kan frikoppla dem. Har monterat motorn med det lilla kugghulet på en hållare som glider på två linjärgejdrar. En luftcylinder kan då flytta motorn framåt och bakåt. Detta funkar både som frikoppling och automatisk justering av kugghjulen så de inte glappar mot varandra.
Blir nog att jag bygger en egen broms. Hittade en liten linjärgejder till. Har ett slag på 20mm kanske. Monterar en cylinder på den och gör ett ok med ett mothåll. Då blir den självjusterande, och borde bli rätt stabil. Använder Adipren-plast som belägg.
Postat: 11 oktober 2007, 16:49:07
av grym
vet inte, har inte dissikerat dom jag har, men det borde vara snarlikt, kanske inte så bra slitagemån som dom som är gjorda för att bromsa en större last ofta