Hur stoppa i kulorna i muttern.

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Hur stoppa i kulorna i muttern.

Inlägg av H.O »

Den här korta guiden visar hur man får tillbaks kulorna i en kulmutter som dom av en eller annan anledning har smitit ifrån. Bilderna visar en kulmutter från ISEL (Solectro i Sverige) men principen är nog ungefär den samma för andra typer med intern kulretur. Försök att arbeta på en stor, ren yta och lägg ut en trasa eller något annat mjukt så att inte kulorna försvinner om du skulle tappa dom.

Inuti muttern sitter ett par svarta plastbitar. Det är dessa plastbitar som gör att kulorna recirkulerar i muttern:

Bild


Den här muttern har två kulomlopp och totalt 40 kulor, hälften av kulorna i varje omlopp. Skruven är 16mm i diameter men kulorna är INTE stora:

Bild


Se till att mutter och kulor är ordentligt rengjorda och lägg sedan i ett ordentlig lager med fett i muttern:

Bild


Ta sedan en liten skruvmejsel och applicera en gnutta fett i änden - fettet används som "klister" att plocka upp kulorna med:

Bild


Stoppa i kulorna en efter en tills du fått i alla - lika många i varje kulomlopp. Fettet i muttern håller kvar kulorna utan problem:

Bild

Skruva sedan försiktigt på muttern på den rengjorde skruven:

Bild

Klart.

/Henrik Olsson.
Användarvisningsbild
RRacer
Inlägg: 370
Blev medlem: 29 januari 2005, 19:40:17
Ort: Lerum

Inlägg av RRacer »

När jag läste rubriken tänkte jag att den killen har inte fattat konceptet - kulorna ska inte in...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:rofl

jodå, "om utrymme finnes" som det stod i någon gammal frågespalt (enligt "Fråga Olle"). :D


H.O: Bra guide! :tumupp:
Finns det ingen risk att kulorna följer med skruvmejseln ut igen?
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

:)

Njaee, alltså man petar ner kulan i "gängan" och "smetar" av den från mejseln. Mer fett i muttern än på mejseln så är det inga problem. Det hela är gjort på ett par minuter - ni med associationsförmåga kan fortsätta associera nu.... ;-)

H.O
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

:blond: fy skäms... :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Min fråga var seriös, även om det kanske inte lät så om man har sådan fantasi... :D

Så det löser sig självt med fettet i muttern. Bra att veta.
Att jag frågade berodde inte på kullagerproblem utan för att jag har lite problem med att komponenterna fastnar på pincetten när jag monterar SMD-komponenter. Tänkte därför leta lite inspiration här för att bli av med det fenomenet. :)
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

En tanke bara; hämtad från låssmedsyrket när det gäller att få tillbaka kolven i cylindern.

Är det inte enklare att stoppa i ett rör, efter att kulorna är placerade, som är såpass litet att kulorna inte ramlar ur, och sedan gänga på skruven? Såsom när muttern levereras från handlaren.

Om man samtidigt backar ur med röret, stången eller vad man nu har, som man skruvar i skruven så behöver man inte vara så jätteförsiktig eftersom kulorna inte kan falla ut.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag rekonstruerade mina kulskruvar på liknande sätt, med skillnaden att jag använde en pincett
(den största i detta set: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3552 )
för att plocka kulorna och lägga ner dom i dom fettfyllda spåren, fungerar utmärkt det med.

Jag hade också kvar originalrören som dom levereras med från tillverkaren,
så jag kunde helt enkelt använda dom och gänga på skruven som vanligt.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Har man röret kvar så visst - använd det, det är givetvis ingen nackdel men det går alldeles utmärkt utan. Man får vara lite försiktig när man gångar på muttern bara.

/H.O
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

H.O. Lite OT, men är de där muttrarna ställbara för "zero backlash"? Tänkte på den där splitdelen i muttern.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Ja, alldeles riktigt - finns i lite olika utföranden. Se pdfhär

/H.O
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Hittade inte någon info om "backlash" i det dokumentet... Men det fanns Wipers, något för dig? =)
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Nej, det har du rätt i. Fast det står: The ball screw nuts make a clearance-
free adjustment of the ball screw spindle's run possible.
Hur som helst så är dom justerbara. Antagligen blir det inte som en slipad skruv med förspänd mutter men så kostar det inte 10.000:- heller.

När jag byggde maskinen fanns inga wipers till den muttern jag har. Nu verkar inte muttern finnas över huvud taget - däremot kanske wipers till mutter typ3 passar - får ta och undersöka det.

/H.O
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Hur stoppa i kulorna i muttern.

Inlägg av mr_ping »

Tusen tack - ska prova.
Bor nån av er i GBG annars ? :)
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hur stoppa i kulorna i muttern.

Inlägg av H.O »

Om du tittar ute till vänster, under användarens namn så ser du vart folk bor - om man har angett det vill säga.
Det har alla som skrivit i den här tråden gjort, utom du 8)
Skriv svar