Sida 1 av 1
Högspänning
Postat: 11 september 2007, 10:51:15
av jonas2307
Hej!
Håller på med en konstruktion av ett larm till en moped, dessa knycks en del som bekant.
Det vanliga med att det piper och blinkar lite olika beroende på hur mycket och länge som någon rör vid maskinen är inte så krångligt.
Bygger en PIC baserad historia.
Men, vi skulle vilja ha lite högspänning i väl valda delar, typ all metall, så att det blir obehagligt att hålla i maskinen.
En enkel variant är ju att generera pwm med PIC'en, en FET och en tändspole från en bil.
Men den varianten är ganska klumpig storleksmässigt och det blir kanske en lite väl kraftig stöt?
Någon som har en ide om en bättre konstruktion och tankar om hur hög spänning, eller kanske energi, man ska använda sig av?
Och, behöver man oroa sig för att andra saker på moppen mår dåligt av behandligen?
Enda elektronik som finns är ju tändningen.
Postat: 11 september 2007, 11:54:09
av PeterH
Köp ett sånt där spel som Teknikbutiken eller Hobbex har (dom som ger stötar) och koppla dit du vill...
/PeterH
Re: Högspänning
Postat: 11 september 2007, 11:57:22
av Kraco
Postat: 11 september 2007, 16:12:58
av jonas2307
Visst kan man köpa något färdigt, men det är inte riktigt lika roligt som att bygga det själv.
Någon som har kolla på vilka spänningar "leksakerna" från Hobbex håller?
Det ska ju inte vara direkt farligt men tillräckligt obehagligt för att man ska få ha grejerna ifred.
Postat: 11 september 2007, 16:55:48
av Oblivion
hehe kan ju bli intressant med högspänning i bensintanken:)
Postat: 11 september 2007, 16:59:26
av ojjan
Elstängsel-oscillator från kjell & company?
Ska gå att få ut högspänning ur den..
Elstängsel-oscillator
Postat: 11 september 2007, 17:24:20
av Johan.o
Tänkas på; att förutom skaderisken som du förhoppningsvis är väl medveten om.
Om du nu ha spänning i chassit så måste du ju ha en nolla som du ansluter
till marken där tjuven står.
Det kan ju vara det svåra, asfalt kanske inte alltid är som mest konduktiv.
Hur själva kontakten med marken ska ske är ju ett mekansikt problem som inte ska underskattas.
Tänk även på att elektronik i din moped kan ta skada när du högspänner chassit.
Något kanske inte lika kul men kanske effektivare, är att ha mycket kraftigt
horn som aktiveras om tjuven inte ger upp, eller mopeden flyttas.
Eller att du låter ha högspänning endast mellan handtagen, rimligen måste ju tjuven hålla i handtagen för att kunna förflytta mopeden, right?
Postat: 11 september 2007, 19:09:40
av Cryptomaster
Spänning på handtagen låter mycket bättre, långt från bensintanken, långt från elektronik också.
Postat: 11 september 2007, 19:22:33
av Seven11
problemet blir nog att hålla högspänningen i handtaget... du kommer nog få modifiera mopen en del.
håller med Johan.o, högspänning i mopeden är varken lätt att ordna alla speciellt funktionellt och bör nog ses som sista utvägen (om ens det).
Postat: 11 september 2007, 19:25:00
av jonas2307
Jo, skaderisk finns det ju såklart, det är "förmodligen" därför som det inte finns kommersiella larm som fungerar så här.
Men, att ha en nolla någonstans har jag funderat lite på hur det fungerar, egentligen.
Det borde ju räcka med att marken är jord så att säga, tar man i en tändstiftskabel på en bil så studsar man utan att ha någon annan kontakt med bilen.
Lika med ett elstängsel, där kanske man har ett spett nedstucket som nolla någonstans, det vet jag inte, men bilen står ju på marken med rätt så mycket gummi emellan.
Postat: 11 september 2007, 22:14:27
av RDX*
Kan du inte bara relä:a upp tändningen till styret eller någon annan del?
Postat: 11 september 2007, 22:59:01
av sebastiannielsen
Säkert olagligt med ett sådant larm. Eftersom det kan skada tjuvar.
Bygg en startspärr till den istället. Du kanske kan bygga en egen styrbox med startspärren inbyggd. (om det är en förhållandevis enkel styrbox som är lätt att "reverse engiiner". Vet inte hur enkelt det är på moppar*)
Sedan har du någon elektronisk nyckel (ibutton?) som du avaktiverar startspärren med....
* Kontrollera efteråt att du iomed startspärren inte har råkat trimma moppen genom att din styrbox inte har dom begränsningar som originalet har. I så fall får du implementera egna hastighetsbegränsningar.
Postat: 12 september 2007, 12:50:49
av PHermansson
En startspärr är enkelt, på gamla moppar i alla fall. Min Dakota fick ett nyckellås i verktygslådan som jordade dödarkabeln. Fungerade bra, förutom en morgon när kabeln hade lossat och lagt sig mot chassit. Trött som man var tog det väl en timme innan jag fattade varför den inte ville starta...
Fast det hjälper ju inte om de flyttar den för hand. Ett bra lås är ju inte fel...