Robotgräsklippare (Projektarbete)
Robotgräsklippare (Projektarbete)
Hej!
Jag och en kompis har precis börjat med vårat projektarbete, nämligen att bygga och programmera en robot gräsklippare.
Vi har inte riktigt någon koll på vad för basic stamp 2 vi ska använda, behöver tips på någon billig och bra. Inköpsställe?
Sen till andra frågan: Som drivning till roboten ska vi använda två sönderplockade sladdlösa borrmaskinmotorer med växel, de drar 9.6volt och ska alltså kunna styras från basic stampet. Roboten ska kunna köra frammåt och bakåt i samma hastighet. Hur ska den drivsdelen enklast kunna byggas?
Kommer komma fler frågor senare!
Tack så länge!
//Eskil och Nihas
Jag och en kompis har precis börjat med vårat projektarbete, nämligen att bygga och programmera en robot gräsklippare.
Vi har inte riktigt någon koll på vad för basic stamp 2 vi ska använda, behöver tips på någon billig och bra. Inköpsställe?
Sen till andra frågan: Som drivning till roboten ska vi använda två sönderplockade sladdlösa borrmaskinmotorer med växel, de drar 9.6volt och ska alltså kunna styras från basic stampet. Roboten ska kunna köra frammåt och bakåt i samma hastighet. Hur ska den drivsdelen enklast kunna byggas?
Kommer komma fler frågor senare!
Tack så länge!
//Eskil och Nihas
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
basic stamp är väl inget jag skulle använda, mitt råd blir nog AVR/PIC.
Styrning av motorer ordnas nog enklast med H-brygga alternativt reläer om det inte är så noga med att kunna reglera hastighet och svänga med hjälp av drivhjulen. Finns färdiga H-bryggor att köpa i olika prisklasser beroende på maxströmmen som motorerna vill ha.
Glöm inte att skriva om när ni bygger vidundret!!
Ett stort lycka till!!
Styrning av motorer ordnas nog enklast med H-brygga alternativt reläer om det inte är så noga med att kunna reglera hastighet och svänga med hjälp av drivhjulen. Finns färdiga H-bryggor att köpa i olika prisklasser beroende på maxströmmen som motorerna vill ha.
Glöm inte att skriva om när ni bygger vidundret!!

Ett stort lycka till!!
Tackar tackar!
Eftersom vi har tillgång till det mesta inom basicstamp i skolan, såsom programmeringsdelen och lärare som undervisar i det så väljer vi det.
Motorn är som sagt på 9.6 volt men jag vet inte riktigt hur många Ampere den drar kan gissa på 1-3A. Vad heter de vanligare H-bryggorna?
Vi vill att roboten ska kunna väja för en sladd som kommer läggas i ytterkant på gräsmattan, ska man skicka en puls i den sladden eller räcker det med att det ligger en ström genom sladden. Hur känner roboten enklast av den sladden?
//Elias
Eftersom vi har tillgång till det mesta inom basicstamp i skolan, såsom programmeringsdelen och lärare som undervisar i det så väljer vi det.
Motorn är som sagt på 9.6 volt men jag vet inte riktigt hur många Ampere den drar kan gissa på 1-3A. Vad heter de vanligare H-bryggorna?
Vi vill att roboten ska kunna väja för en sladd som kommer läggas i ytterkant på gräsmattan, ska man skicka en puls i den sladden eller räcker det med att det ligger en ström genom sladden. Hur känner roboten enklast av den sladden?
//Elias
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Jag testade en skruvdragarmotor (18V) för ett tag sedan och helt obelastad drog den 1A och det steg ganska snabbt med belastning. Så innan ni kollar på färdiga bryggor bör ni testa vad motorerna drar under belastning sedan lägger ni på en säkerhetsmarginal, det blir billigare i längden!
"Eftersom vi har tillgång till det mesta inom basicstamp i skolan, såsom programmeringsdelen och lärare som undervisar i det så väljer vi det."
Det var av den anledningen jag började med AVR!
"Du behöver modulera strömmen i kabeln."
Har för mig att de flesta tillverkare av autonoma gräsklippare gör så!
"Eftersom vi har tillgång till det mesta inom basicstamp i skolan, såsom programmeringsdelen och lärare som undervisar i det så väljer vi det."
Det var av den anledningen jag började med AVR!

"Du behöver modulera strömmen i kabeln."
Har för mig att de flesta tillverkare av autonoma gräsklippare gör så!
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
PIC eller propeller är bättre alternativ. Propellern är lättare att programmera då man kan slaska iväg funktioner på nya COGar och slipper jobba så hårt för att få till multitaskingen på ett bra sätt, men BS-2... Nja.... det är en återvändsgränd - dyra och långsamma.. samt i slutändan inte heller lättare att programmera om man skall göra mer avancerade saker