Program för "utbredning"?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10681
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Program för "utbredning"?

Inlägg av GeekJoan »

Det heter nog inte utbredning, på engelska så heter det nesting.
Vill ha tag i ett program som antingen kan göra nesting i autocad eller fristående. Ta in en dwg-fil och spara som en dwg efter att den kört nesting.

Bild
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

Nyfiken fråga: Vad ska det användas till och varför?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Låter och ser ut som att det beräknar bästa placering av det som skall fräsas ut för att spara material :roll: Men det är bara en gissning...

/PeterH
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10681
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Ja, det är ett program som räknar ut hur bitarna ska ligga för att man ska få ut maximalt av materialet.

Typ:

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OneCNC har också Nesting.

Googla på "autocad nesting" så får du upp massa exempel.
Tex: http://www.striker-systems.com/Products ... SNest.aspx som sista bilden är ifrån.
Användarvisningsbild
Knotas
Inlägg: 195
Blev medlem: 16 juni 2007, 23:02:06
Ort: Trollhättan

Inlägg av Knotas »

Haha, det är inte klokt vad datorer är duktiga...
Jag är datornörd sedan 1984 men upphör aldrig att förundras över datorns alla sätt att överträffa den mänskliga hjärnan. (inte så svårt i mitt fall men ändå) :lol:
Nesting var nåt jag aldrig hört talas om förut... :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Men som oftaste så klarar den mänskliga hjärnan av det bättre än programmen. Jag är inte så impad över dom resultat jag har sett. :(

Men det är klart. Det går fortare för en dator, och där sparas tid iaf. Tid är också pengar.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Och sen är det ju oftast så att "datorn" inte kan ett skit utan att en ganska smart människa talar om *exakt* vad den ska göra... 8)

/PeterH
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Datorerna är väl inte så smarta men de kan räkna och de kan räkna snabbt. Då kan de testa ett antal placeringar och räkna ut spill en hel del snabbare än ett människa men människan kan ta intelligenta val och på det vis ibland överträffa datorn.

Fast människor blir sjuka, tar semester och efter ett tag är en dator med dyr mjukvara tjänat in i förhållande till ett människa även om den kanske inte är perfekt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Se bara på schackdatorerna, dom är stora som en datasal, men blir iaf slagna av mäniskor. 8)

Sen så hjälper det inte att byta ut en snubbe mot en PC med ett sketent program på. Dom startar inte upp av sig själva å kör ett jobb helt på egen hand när nån blir sjuk. Pettersson måste iaf vara där på semestern och visa vilket jobb som ska tas på förmiddan.

Blir det sen fel, vilken dator ska laga den första då? Visserligen finns det nätverk, men att dom håller ordning på varandra såpass mycket att hela personalen kan ta ledigt ett par veckor, det tvivlar jag på. :D
Skriv svar