Leksak för 1½-åring.
Leksak för 1½-åring.
Ett litet snabbt projekt så här i slutet på sommarlovet, en leksak med lampor och knappar.
Perfekt om man är 1½ år (hoppas jag).
Principen är ungefär som på tivoli när man ska banka med hammare på clowner som dyker upp ur hål i en låda. Dock har man inte så bra reaktionstid när man är 1 år så man får oändligt med tid på sig.
Fysiskt blir det en låda med 10 lysande knappar varav endast en är tänd i taget. Ett tryck på den tända lampan medför att en ny, slumpmässigt vald, lampa tänds. o.s.v.
Slumpningen sker med en johnson-räknare som klockas i någon lämpligt hög frekvens.
När rätt knapp trycks ned latchas räknarens aktuella state ut till "display-modulen".
Hitta en låda står ganska högt upp på listan, jag har inte kollat något på det ännu men är det någon som har något förslag på rak arm så lyssnar jag.
Lådan behöver inte vara fancy på något sätt men det är bra om det får plats 10 st knappar av den här modellen (15 mm i daimeter):
I går kväll var jag i labbet och testkörde, idag har jag ägnat lite tid åt att cadda och imorgon hoppas jag att jag hinner etsa och börja montera.
Bilder på schema och kort-layout:
EDIT: fixade bättre storlek på bilderna.
Perfekt om man är 1½ år (hoppas jag).
Principen är ungefär som på tivoli när man ska banka med hammare på clowner som dyker upp ur hål i en låda. Dock har man inte så bra reaktionstid när man är 1 år så man får oändligt med tid på sig.
Fysiskt blir det en låda med 10 lysande knappar varav endast en är tänd i taget. Ett tryck på den tända lampan medför att en ny, slumpmässigt vald, lampa tänds. o.s.v.
Slumpningen sker med en johnson-räknare som klockas i någon lämpligt hög frekvens.
När rätt knapp trycks ned latchas räknarens aktuella state ut till "display-modulen".
Hitta en låda står ganska högt upp på listan, jag har inte kollat något på det ännu men är det någon som har något förslag på rak arm så lyssnar jag.
Lådan behöver inte vara fancy på något sätt men det är bra om det får plats 10 st knappar av den här modellen (15 mm i daimeter):
I går kväll var jag i labbet och testkörde, idag har jag ägnat lite tid åt att cadda och imorgon hoppas jag att jag hinner etsa och börja montera.
Bilder på schema och kort-layout:
EDIT: fixade bättre storlek på bilderna.
Senast redigerad av ToB 31 augusti 2007, 07:33:00, redigerad totalt 1 gång.
Det där är ju en skitbra idé! Min systerdotter behöver få någon elektronisk leksak av morbror så hon fattar att det där med teknik är kul!
Man skulle ju oxå kunna ha någon liten belöning i form av en glad melodi om man trycker rätt! Och sedan lägga in en möjlighet att ändra spelmode så det blir på tid. Eller ett mode med minnestest, typ knapp 1 blinkar till, tryck på den. Knapp 1 blinkar och sedan knapp 2. tryck 1 och sedan 2. och så vidare...
Perfekt att uppgradera leksaken allt eftersom barnet växer!
Tänk bara på att välja knappar och andra komponenter så att inga smådelar lossnar om man t.ex. tappar lådan i marken. Vandalsäkra knappar kan ju vara en bra idé... Skall man kanske ha knappar på flera sidor på lådan för att göra det mera spännande?
//B1N4RY
Man skulle ju oxå kunna ha någon liten belöning i form av en glad melodi om man trycker rätt! Och sedan lägga in en möjlighet att ändra spelmode så det blir på tid. Eller ett mode med minnestest, typ knapp 1 blinkar till, tryck på den. Knapp 1 blinkar och sedan knapp 2. tryck 1 och sedan 2. och så vidare...
Perfekt att uppgradera leksaken allt eftersom barnet växer!
Tänk bara på att välja knappar och andra komponenter så att inga smådelar lossnar om man t.ex. tappar lådan i marken. Vandalsäkra knappar kan ju vara en bra idé... Skall man kanske ha knappar på flera sidor på lådan för att göra det mera spännande?
//B1N4RY
Jag tänkte också på det, då för att lådan inte ska behöva vara så stor men det man kan ju se det som en förbättring iställetB1n4ry skrev:Skall man anske ha knappar på flera sidor på lådan för att göra det mera spännande?
Genom att bygga med en µC kan man ju som sagt ändra beteendet och ha lite mer avancerade spel. Jag tänkte ett tag på att ha en svårare nivå där två eller fler knappar lyser och alla knappar som lyser måste tryckas ned samtidigt för att komma vidare men jag tyckte det var kul att bygga med bara logik så så blev det.
Jag har inte hunnit etsa kortet idag som jag hade tänkt, däremot så har jag hittat en bugg.
Jag ska göra ett nytt försök med etsningen i nästa vecka.
EDIT:
Någon som har förslag på hur latcharna ska triggas första gången (buggen)?
Alla utgångar från latcharna är ju låga vilket gör att ingen knapp lyser.
Gör en RC-koppling som du lägger till ingången på en ledig inverterare, koppla sedan inverteraren via ännu en RC-koppling för att skapa en puls till latchen... RC-kopplingen ger en fördröjning innan inverteraren slår över och ger en puls med hjälp av ännu en RC-koppling och ytterligare en inverterare... Vet dock inte om det fungerar, det var ett tag sedan man satt med RC-kopplingar, men jag gissar att andra kommer såga idén om den inte funkar... Annars är det ju bara att koppla upp den på labbplattan och testa
Exempel:
/PeterH
Exempel:
/PeterH