Någon här med Mattsson & Zetterlund VF600 fräs?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ChrioN
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 oktober 2004, 21:53:01

Någon här med Mattsson & Zetterlund VF600 fräs?

Inlägg av ChrioN »

Vore kul att veta. Jag har några frågor angående spel på min maskin.

Eller, egentligen mest hur man kalibrerar bordet.
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Kalibrerar?

Menar du rikta upp?
ChrioN
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 oktober 2004, 21:53:01

Inlägg av ChrioN »

Vad menar du med "rikta upp"? Jag antar att det är det jag menar..
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

kör med klocka och banka tills det är bra :wink:

Har du några bilder på den? Det är lättare att förklara då.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

bilder och en beskrivning på vad som vill göras :wink:
ChrioN
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 oktober 2004, 21:53:01

Inlägg av ChrioN »

Ok, jag har nu gjort en simpel skiss över hur bordet ser ut. Det jag inte förstår är hur man ska justera dom där skruvarna. Det är dom orangea bitarna man skruvar åt. Skruvarna skruvas fast i gänger på delen för tvärrörelse. Om jag drar dom för hårt så blir bordet jättetrögt att flytta, och drar jag dom för löst kan jag vicka lite på bordet.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23631
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Om jag drar dom för hårt så blir bordet jättetrögt att flytta, och drar jag dom för löst kan jag vicka lite på bordet.

Så med andra ord dra dom så det blir mitt emellan så att det varken är något direkt kännbart glapp eller att det är för trögt. :wink:


Har nu inte själv något sådant här bord men skulle gissa att man kan göra följande såvida det inte är några precisions grejer det nu handlar om; smörj lite med någon lämplig olja eller fett eller vad som nu kan användas mellan bordets och dessa bitars glidytor om det kan behövas. Skruva sedan åt skruvarna på båda sidorna lika mycket så att du inte kan känna något direkt glapp men att hela plattan samtidigt går att röra utan alldeles för stort motstånd. Då jag inte precis tror att dom kommer att gå helt friktionsfritt så får du nog räkna med ett visst motstånd då glidytorna kanske inte är helt jämna längre vilket kan orsaka en del friktion.
ChrioN
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 oktober 2004, 21:53:01

Inlägg av ChrioN »

Tack för din kommentar. Men jag behöver så mycket precision jag kan få ut ur maskinen. Vad göra?

btw, Jag tycker konstruktionen är väldigt konstig, det hade varit fint om man slapp hålla på med några skruvar, bara tuta och köra med full precision, och med ett lättgående bord . :x
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Inledningsvis skall erkännas att mina erfarenheter inskränker sig till grova maskingejdrar, men principen synes vara densamma.

Om de är skadade måste du väl slipa om/byta dem i så fall?
Använd ett bladmått att kolla med.

Annars vet jag inte heller om det finns så mycket annat att göra än att försöka finlira genom att dra bultarna och kolla av med mätinstrument under tiden, ev kan du lägga under med chimsbrickor, etc om det fattas mycket.

Är nyckel och (plast) klubba som gäller, antar jag (om du inte skall tillverka insatser till hydraulpumpar, dvs... :) ), och, ja, det är ett pilljobb som kan ta en stund. :humm:

Edit: Jag tror det går att leja ut jobbet om man inte fixar det själv, men misstänker det kostar en vacker slant då.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23631
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Jo jag ser ju nu att du ju ville ha ut så bra precision som bara möjligt är från den. Ja då är det nog bara att plocka fram precisions mätverktygen och kanske lägga en dag på det hela. Men är inte bla glidytorna perfekta så kan du inte heller få en perfekt precision.

Typerna som arbetar med glidytor har ju en viss livslängd då dessa ytor slits mer eller mindre beroende på hur man underhåller dom och allt eftersom dom slits så behöver dom omjusteras och detta tycker jag nog hör till för att hålla precisionen hos dom på topp. Det finns dock säkerligen typer som kanske tex är uppsatta med kullager och dylikt och dessa borde kunna hålla sin precision under en lång tid men dessa kostar säkerligen förstås också därefter.
ChrioN
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 oktober 2004, 21:53:01

Inlägg av ChrioN »

Hmm ok, trögheten har att göra med att dom är skadade..? Dom är ju lite repiga, helt klart.
ChrioN
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 oktober 2004, 21:53:01

Inlägg av ChrioN »

Mizzarrogh skrev: Är nyckel och (plast) klubba som gäller, antar jag (om du inte skall tillverka insatser till hydraulpumpar, dvs... :) ), och, ja, det är ett pilljobb som kan ta en stund. :humm:
Det är inga hydralpumpar på denna maskin..allt är manuellt.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Inlägg av Limen »

ChrioN> Jag tror Mizz pratade om att _tillverka_ insatser :)
ChrioN
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 oktober 2004, 21:53:01

Inlägg av ChrioN »

Jaha. :lol: Jag vet ens inte vad "insatser till hydralpumpar" är.

På tal om roliga grejer, ser ni så gullig min sketch är, hattarna på skruvarna har olika storlekar :shock: :o
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, det om hydraulprylar var mer menat på skämt, är väl, om jag inte mins fel femtusendels millimeter precicion på moderna pumpkolvar, men det brukar ju göras med andra typer av maskiner. Ursäkta om jag rörde till det... :)


Om gejderstyrningarna är tröga i någon ände och det ej beror på förslitning/mekanisk skada, har de troligen råkat bli snedställda i horisontalplanet (eller vertikalplanet). Tänk på att de ger efter något och böjer sig då du drar åt bultarna.

"Hmm ok, trögheten har att göra med att dom är skadade..? Dom är ju lite repiga, helt klart."

Har du tur kan det bero på att deformering vid något hack ställer till det.

Kan gå att rädda om du demonterar dem och planslipar ovansidorna (kräver dock tillgång till riktiga maskiner om man vill ha precicion, om du behöver leja ut, väg kostnaden mot inköp av nya slitbanor)
Skriv svar