Sida 1 av 2

Cool Edit, nybörjare..

Postat: 24 augusti 2007, 20:50:15
av Johan.o
Precis hämtat hem Cool Edit och leker lite, sitter just nu och försöker
bli av med hemska ljudeffekter som ett inspelningsprogram genererat på
en komradio-inspelning när röstdektering slår till och från.

På alla dessa ställen är det en stor amplitud-spik.
En smidig funktion vore att när ljudet överstiger en viss nivå så
klipper den bort spiken och ljudet x ms före och efter spiken.
Kan man göra detta?

Föresten, amplituden i spåren är normerad i mitt fall upp till 200, sedan längst uppe och nere står det "smpl" vad är det? dBV hade ju varit trevligare?

Postat: 24 augusti 2007, 21:01:26
av JimmyAndersson
Det du söker är en kompressor. Kan CoolEdit använda DirectX-effekter eller VST-effekter?

Vet inte riktigt vad de menar med smpl. Möjligen "sample-bitar", dvs något sätt att ange nivån vid digitala inspelningar...

Postat: 24 augusti 2007, 21:07:24
av Johan.o
I effektlistan finns det en flik som heter DirectX ->WMT , verkar stödja plugin..
kompressor har jag dock sett på annat ställe i effektlistan:
Under amplitude -> Dynamics Processing

Postat: 24 augusti 2007, 22:20:42
av JimmyAndersson
Grejjer som heter Dynamics Processing brukar fungera för detta. :)

Labba lite eller lägg upp en skärmdump av ljudvågen och effekt-grafiken om du vill ha hjälp med inställningar. :)

Postat: 25 augusti 2007, 04:52:13
av MadModder
Jag brukar köra med cooledit. Om det är spikar i ljudet, brukar jag helt enkelt zooma upp tills varje sample blir en punkt. Då kan man "rita" om ljudet som man vill. :)
Kan ju iofs bli lite svårt att få bort allt om det uppstått ringningar efter spiken, eller jobbigt om det är många. :D

Y-skalan kan man ställa in vad den ska visa för något.
Smpl är samplingens decimala värde om jag inte minns fel. 0-65535, eller +/-32767. Om man kör 16 bitar då.

Postat: 25 augusti 2007, 06:58:41
av BJ
Jimmy:
Men en kompressor passar väl inte riktigt här? Johan.o vill väl ta bort spikarna, och inte ändra resten av ljudet.

När jag har gjort sånt så har jag gjort ungefär som MadModder skrev. Jag använde Wavelab lite till det. På inspelningen var det spikar med en undersläng efter. Det var inget viktigt precis där, så jag markerade bara spiken + underslängen. Sen sänkte jag volymen där tills det blev lagom lite kvar. På en del ställen fick det bli ett rakt streck. Det är möjligt att det blir några konstiga frekvenser om kurvan ändrar lutning före och efter det raka, men det lät i alla fall mycket bättre utan spikarna.

Rättelse: stavning.

Postat: 25 augusti 2007, 09:08:38
av Fritzell
En kompressor med snabb attack borde lösa problemet utan problem.

Postat: 25 augusti 2007, 13:06:36
av Johan.o
Att ta bort dom manuellt funkar bra, men det blir så mycket jobb bara.
Vore kul om man kunde göra det automatiskt.

Testade lite med kompressorn men det blev aldrig riktigt bra.

Postat: 25 augusti 2007, 14:36:33
av JimmyAndersson
BJ:
Jodå, detta arbete passar en kompressor perfekt. Det är liksom detta den är till för.. :)
Det du gjorde med volymreglaget är exakt vad en kompressor gör, fast automatiskt och med större precision.

Men en kompressor är den musikutrustning som är svårast att lära sig. Det finns massor med olika inställningskombinationer som utför samma sak. Men man lär sig av att exprimentera och lyssna.

Postat: 25 augusti 2007, 14:40:00
av BJ
Jaha... Du får gärna förklara lite mer om du vill.
Kommer inte den bara att sänka nivån på spikarna, och inte ta bort dom?
Om man ska sänka nivån mycket på dom så påverkas väl resten av ljudet också?

Tillägg:
Eller menar du att höga ljud kan dras ner under topp-nivån på resten av ljudet? Eller hur jag nu ska skriva...

Postat: 25 augusti 2007, 14:43:40
av JimmyAndersson
En kompressor kan ta bort *spikarna* men den tar inte bort hela ljudet så att det blir tyst där. Eller, ja den kan, men då försvinner resten av ljudfilen också.

Men din metod tar inte heller bort dem. Som du skrev: "Sen sänkte jag volymen där tills det blev lagom lite kvar."

Det är skillnad på att ta bort och sänka. En spik är (i detta fallet) något som sticker upp med en hård attack. Den tar man bort med en kompressor så resten av ljudfilen lämnas oberörd.

edit: Så även om själva ljudspiken är borta så är det inte helt tyst där den var. Istället är volymen lite mer normal, dvs håller samma ljudstyrka som resten.


Vill man ta bort störande ljud så att det blir helt tyst så får man ratta om lite på kompressorn så att den blir en Gate. Tyvärr är det inte alla enklare mjukvarukompressorer som klarar det.

Postat: 25 augusti 2007, 15:06:41
av BJ
Okej. Jag kan inte särskilt mycket om sån utrustning, men det kan jag hålla med om. :)

Tillägg:
Jag kallar hela störningen för "spik", men det gjorde visst inte du. Då blir det ju lite olika.

Ja, just det. Lagom lite... Det kan faktiskt vara mycket lägre än prat och så, så att det inte blir så störande. Men på dom flesta ställena så tog jag faktiskt bort det helt. Även knack-ljud och sånt, men då kallar inte ens jag det för spikar. Det blir en hel vågform... :wink:

Postat: 25 augusti 2007, 15:08:30
av JimmyAndersson
Undrar om det är nu jag ska berätta att jag redigerat ljud dagligen sedan 1998 och varit ljudtekniker sedan slutet av 80-talet? :D

Postat: 25 augusti 2007, 15:10:29
av BJ
Jo, jag vet att du har jobbat med det. :) Om det var mig du menade...

Postat: 25 augusti 2007, 15:14:07
av JimmyAndersson
Nädå, jag menade ingen speciell. Jag inflikade bara en liten kommentar.
Det brukar bli sådär i vissa diskussioner (på andra platser alltså) när någon berättar:
"jag har inte hållit på så mycket med det här"

då brukar någon kliva fram och säga:

"Jag kan jääättemycket om det här".


Så det var mest ett litet skämt. :)