Transformator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sci
Inlägg: 145
Blev medlem: 7 juli 2003, 11:03:29
Ort: Mölndal

Transformator

Inlägg av Sci »

Hej
Har lite frågor angående transformatorer.
1. Om det inte står ngt i specarna, är det då lik- eller växelspänning man får ut ur trafon? (Se http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2009413.htm )
2. Är det ngn skillnad på en belysningstrafo och andra? Antar att en till belysning inte ger lika stabil spänning, eller? (Se 32-6401 på Clas Ohlsson)
3. Förlorar man mycket effekt när man likriktar? Behöver få ut ca 9A/12VDC.

Tack på förhand
Erik
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

1: Man får ut vad man stoppar in i det avseendet. Vanligvis stoppar man in växelspänning och får därmed ut detsamma.
Sci
Inlägg: 145
Blev medlem: 7 juli 2003, 11:03:29
Ort: Mölndal

Inlägg av Sci »

Kan väl inte stämma? Om man matar in likspänning så blir det i praktiken kortis (inte riktigt då lindningen ger lite motstånd). Det måste vara växelspänning in. Min fråga var egentligen om det fanns inbyggd likrikning som standard? Sen är jag också väldigt intresserad av hur effektiv likrikning med en vanlig likriktarbrygga är...

Erik
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

1. Som ovan, transformatorer fungerar bara med växelström.
2. Olika (50Hz nät) trafos är nästan samma sak oberoende vad de säljs som. Det som skiljer är kapsling och om det sitter någon likriktare eller regulator på sekundärsidan. Och spänning/ström förståss.

3. En likriktare tappar inte mycket effekt. I storleksordningen 2-3% kanske? Men REGULATORER (som 'rensar' likspänningen) kan tappa en hel del beroende på spännings skillnaden in-ut av densamma.

Vad skall du driva med den?
Sci
Inlägg: 145
Blev medlem: 7 juli 2003, 11:03:29
Ort: Mölndal

Inlägg av Sci »

Hur ser likspänningen ut från en likriktarbrygga? Blir det en sinusvåg med "båda halvorna uppåt"? Var ett tag sen man läste det där i skolan, men så borde det ju bli... Hur bra kan man få spänningen mha en konding?

Ska driva en peltier med den (för att kyla ett mini-kylskåp).

Erik
pelle76
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:22:17
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av pelle76 »

parallellkoppla några kondningar efter likriktarbruggan så jämnas spänningen ut lite... Desto mera Fharad (stavning?) desto jämnare spänning...

EDIT: Kan inte tänka mig att en pelt är särdeles kinkig...
Sci
Inlägg: 145
Blev medlem: 7 juli 2003, 11:03:29
Ort: Mölndal

Inlägg av Sci »

Nä, det lär den inte vara. Jag ska driva lite styrelektronik också, men den ska ju reguleras ner till 5V, då det löser sig nog där. Ska iofs köra några fläktar också, lite jobbigt om de går i vågor, fast det lär man inte märka med tanke på frekvensen.

Erik
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Du har nog fått svar på det mesta.

Några tillägg:

Spänningen som trafon ger är oftast högre utan belastning än den som anges i katalogen.

Tappa effekt vid likriktning:
Menar du effekt eller spänning?
Avser du spänning så ökar spänningen med faktor 1.4
En trafo märkt 12V ger alltså 12V * 1,4 = 17V efter likriktning

Likriktarbrygga + Kondensator jämnar till spänningen så länge du inte tar ut för mycket ström, då blir det mer "vågigt".
Mer ström, desto större konding. (finns tabeller för sånt)

REGULATOR.
Regulatorns uppgift är däremot att ge konstant utspänning.
Om du bara har likriktarbrygga + konding så får man kanske ut 20 Volt utan belastning, men bara 15 när du tar ut mer ström.
Regulatorn ser till att spänningen inte ändras + att den filtrerar bort brum
Sci
Inlägg: 145
Blev medlem: 7 juli 2003, 11:03:29
Ort: Mölndal

Inlägg av Sci »

Har kollat lite på regulatorer och det verkar inte finnas några som pallar den ström jag behöver. Går väl att paralellkoppla, men billigt blir det inte. Lutar mer och mer mot att jag kör på ett vanligt datornätagg.
Har också funderat på att skaffa en 9V trafo istället, skulle enligt dig (janne66) ge drygt 12V efter likriktning. Borde funka... Enda nackdelen är att den enda 9V trafon jag har hittat är på ELFA, och alla vet ju hur prisbilden är där.

Edit: Någon som har en länk till en konding/ström-tabell? Har glömmt skrämmande mycket matte på ett år...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

du kanske skulle testa att ge dig in på switchande nätagg? ;)

janne66: Blir det inte så när man sätter dit kondingen? :? inte när man sätter dit likriktaren.

Man brukar räkna ungefär 1000µF per A. Alltså om du vill ha ut 2A så ger en 2000µF konding en relativt jämn likspänning. Men sen vet jag inte vad gäller spänningen på den? Är det dubbla spänningen ut som kondingen ska vara speccad för?
Sci
Inlägg: 145
Blev medlem: 7 juli 2003, 11:03:29
Ort: Mölndal

Inlägg av Sci »

EagleSpirit skrev:du kanske skulle testa att ge dig in på switchande nätagg? ;)
Det är switchande regulatorer jag har kollat på, men det verkar ändå vara svårt att få ut 9A.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Eagle:
Jo, det är helt rätt. Det är likriktare + konding som ger 1,4 * växelspänningen, pga att det jämnar ut spänningen.


Man kan givetvis räkna ut spänningar exakt om man vill. Då tar man även hänsyn till spänningsfallet över dioderna i likriktarbryggan.


Sci:
Att bygga ett stabiliserat aggregat för bara 9A är lätt.
En ensam regulator klarar det inte dock, utan man låter den driva några effekttransistorer istället.

Att parallellkoppla regulatorer är ingen bra idé, för de drar inte jämnt, utan någon kommer att "dra det tyngsta lasset.".

Jag har aggregat på 20 A som är byggt på 723 regulator som driver ett antal 2N3055 effekttransistorer (som är parallellkopplade).
Funkar perfekt o är billigt. Vill man ha mer ström så är det bara att koppla in fler transistorer, o större trafo.
Sci
Inlägg: 145
Blev medlem: 7 juli 2003, 11:03:29
Ort: Mölndal

Inlägg av Sci »

janne66:
Låter onekligen intressant. Har du några ritningar? Antar att det fungerar som så att regulatorn matar ström till basen på transistorerna, eller?

Erik
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Visst har jag ritningar + layout i EAGLE.

Jodå, 723 regulatorn samt 1 st 2N3055 sitter på ett kretskort.
Detta kort styr sedan 4 (eller fler) 2N3055 som sitter ett annat kort.
med kylelement.

maila mig din adress så kan jag sända lite papper.

Sen är frågan om du behöver reglerad ström till ditt projekt.
Det gör kanske inget om spänningen varierar mellan 9-12 V förutom till
elektroniken.
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Hittade en sida om ämnet:

http://www.overclockers.com/tips1054/

Otroligt mycket information på sidan, tweakers verkar vara duktiga på att skriva :D
Skriv svar