"barnsäker" mobiltelefon

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

"barnsäker" mobiltelefon

Inlägg av dar303 »

Som de flesta som har barn säkert vet så älskar de små krabaterna att leka med mobiltelefoner och det brukar sällan gå att lura dom nån längre stund med en trasig eller avstängd, den ska lysa!
Att stoppa en 1W mikrovågssändare i munnen på en 6-månaders baby känns fel, man behöver inte vara nån strålningsparanoiker för att förstå detta.

Jag löste detta genom att ta en fullt fungerande men överbliven Nokia 6110i (identisk med barnets mors telefon!), öppna den och under den översta (sett framifrån) skärmplåten lokalisera slutstegskretsen (google) och sedan helt enkelt hacka bort den med stämjärn och hammare! Det är en bga-krets som sitter som berget så det blev att ta bort den bit för bit...
Jag passade även på att ta bort alla kondensatorer och resistorer samt de två övriga IC-kretsar som satt i samma område.
Sen plockade jag ihop telefonen igen och otroligt nog så funkade det, till och med kameran!

Det var 0 mottagning och jag testade även genom att hålla den brevid några ruttna datorhögtalare och ringa upp samt slå 112. Ingen signal, mission accomplished!

Brute force-DIY! :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30022
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kul. :)

Men vad är nu detta... var är bilderna? ;)
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

Ja oskriven regel: BILDER. :wink: :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Vi borde kanske skriva in det i regel tråden, så att det inte är en oskriven regel längre?!!? :roll: :lol:

Bra projekt!
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Om datorhögtalarna var ruttna kan jag förstå att det inte lät något ;)
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Bilder kommer i morgon!

Ju ruttnare datorhögtalare desto sämre emc-skärmning, dessa var så dåliga så vi var tvungen att ta ur dom ur produktionen på jobbet för att det inte gick att redigera om någon pratade i mobiltelefon inom ca 10 meters radie kring dom. Dustin ville inte ens ha tillbaka dom utan skickade ett annat märke! (De är tillverkade av "Ozaki", nu ett stående skämt på jobbet!)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Vad sägs om en telefon som har flight safety mode.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Stackars telefon, hade det inte räckt att ta bort en kopplingskondensator på ingången.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Smått otroligt att den fungerar! Men iofs.. Nokia, de håller ju för det mesta. :D

Lysande idé! :tumupp:

Men en telefon i närheten när man redigerar... brrr...
Själva mobilsändningen stör inte mina grejjer, men ringsignaler stör däremot *mig* när jag jobbar. Därför är det så trevligt att redigera på natten. :) Synd att man inte kan mastra med lurar... iallafall inte de jag har.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Eh, bilderna tog lite mer än en dag att fixa...

Bild
Bild

Micke_s: Anledningen till att jag tog denna är att jag hade ett stort antal sådana och att den är en likadan som mamman till barnet har... :)

peter555: Äh. tänkte göra det ordentligt och samtidigt kolla hur robust telefonen var. Sen gillar jag att förstöra saker också! :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Då är det med andra ord läge att rota fram dedär gamla mobilskalen och sätta i litet bling nu när syrrnas unge kommer hit :)
Skriv svar